Om dan toch meer even van de klachten functie gebruik te maken.
Als we het nou toch allereerst al eens positieve kritiek zouden noemen? Klinkt dat niet veel beter dan klachten. Een aantal zaken die mij opvallen en waar ik mij aan stoor:
Een website is niet meer voor nerds
In de tijd dat ik begon met het ontdekken van HTML via Microsofts' FrontPage was het internet van de nerds. Als nerd kon je een website maken. Geen content beheer systemen, gewoon scripten om iets te bewerken. Tegenwoordig kan iedereen echter met een simpele gratis webhost en een scriptje een eigen website starten. Wat ik veel merk bij Karhost is dat mensen zonder enige ervaring een spel willen starten en dan niet eens weten hoe ze het SQL bestand in de database kunnen importeren.
Ik denk dat het hier allereerst slim is om daarover een aantal centrale threads te maken, in plaats van overal te gaan vragen hoe je zulke simpele dingen doet. Misschien ga ik ze wel schrijven. Ik heb nu toch 14 weken schoolvakantie aangezien ik de middelbare school heb afgerond, dus ik heb 14 weken om verder te werken aan alle KarKnowledge projecten.
Afkortingen
Dat afkortingen handig zijn op dienst als Twitter en de Short Message Service (afgekort SMS) is handig. Wat ik hier echter zie is dat mensen alles afkorten. Waarom neemt niemand de kans om normaal een bericht te typen? Ik ken niet al die afkortingen, en als ik er naar vraag dan wordt ik behandeld als een debiel welke niet op de hoogte is van het huidige systeem. Maar als ik het woord "doch" gebruik krijg ik te horen dat ik het verkeerd typ en het toch moet zijn. Doch is een apart woord.
Als leden eens de moeite nemen een bericht te schrijven krijg je meteen een nettere uitstraling als website, en het optimaliseert ook nog eens de resultaten van zoekmachines.
Mensen de kans geven te reageren
Waar ik soms enorm stampij om maak op verschillende forums is dat threads soms afgesloten worden op het moment dat iemand in dat topic een enorm slechte naam aan het krijgen is op een situatie die een moderator verkeerd inschat. Op het moment dat je een moderator hierop attendeert weigert hij je alsnog de kans te geven je zegje te doen. Je staat door deze acties dus meteen met een slecht zoekresultaat op internet, wat je klanten kan kosten. Als je ziet hoe vaak toekomstige bazen al wel nog op hun sollicitanten Google-en... Als moderators mensen de kans zouden geven om de situatie opnieuw uit te leggen en te verklaren zou dat ook meteen voor een betere sfeer zorgen. Een thread zomaar sluiten zorgt voor een opstapeling van de woede omdat mensen hun zegje niet kunnen doen waarna dat er in een keer uitkomt.
Ik krijg wel eens mails waarin want gespeld wordt als wand. Een wand is een muur. Ik antwoord dan altijd met: "1 fout een negen" (bedacht door Youp van 't Hek, mijn held), maar het is serieus bedoeld.
Het verschil in functies en betekenissen van bepaalde zaken
Als laatste wil ik mij richten op de gebruikers en niet op de beheerders van Dimoweb / CriminalsPoint.
Ik lees soms berichten van leden welke net een spelletje gestart hebben en "medewerkers" zoeken. Ik denk dat je als lid een duidelijk verschil moet gaan zien in vrijwillige meehelpers en echte medewerkers.
Daarnaast zijn mensen tegenwoordig alleen maar aan het reageren met reacties als: "Ik zie geen KvK nummer". Je hoeft niet altijd een KvK registratie te hebben... Ik heb het idee dat mensen het "cool" vinden om die opmerking te mogen maken.
Verder krijg ik dagelijks meerdere emails van mensen welke mij / Karhost "aan willen klagen". Ik hoop dat de leden in gaan zien dat een aanklacht indienen niet zomaar mogelijk is. Helemaal niet onder minderjarigen. Voor het afsluiten van een account of het weigeren terugbetalen van 1,30 als iemand verbannen wordt kun je iemand echt niet zomaar aanklagen. Er zijn absoluut al snel mogelijkheden, maar hou er gewoon mee op. Neem soms je verlies en klaag iemand aan als dat écht nodig is. Start procedures als dat écht nodig en mogelijk is, niet om elke wissewasje.
Laatste ding
Als laatste wil ik dit bericht graag afsluiten met de hoop serieus genomen te worden. Veel te vaak kijken mensen je aan alsof je debiel bent en nemen leden elkaar niet serieus op dit forum. Ondanks leeftijden, neem elkaar en ook mij alsjeblieft serieus.
Hierbij mijn positief bedoelde kritiek richting leden, het beheer en de algemene dagelijkse gang van zaken op deze website. Ik hoop dat het niet verwijderd wordt. De mensen waar ik per onderwerp op doel zullen zichzelf wel aangesproken voelen.
Een nachtelijke groet en tot morgen,
Simon Pellegrom.