Wie gebruikt er al...

  • Ik maak gebruik van oop talen.


    ps. oop gebruik je niet maar oop doe je.
    bij het woord: gebruiken
    zeg je:
    wie gebruikt er oop talen?
    [offtopic]
    weet je misschien waar oop voor staat?[/offtopic]

  • die vraag was gericht op de TS (Tim)
    Wou nagaan of hij het wel weet
    dus zou je het kunnen uitleggen tim?
    In je eigen woorden!
    [offtopic]
    Webbasing waarom moet je het verpesten :P[/offtopic]

    Nieuwe reactie samengevoegd met originele reactie op 14.04.11 01:47:41:

    Citaat van Webbasing


    Object Oriented Programming ook wel Object Orienterend Programmeren.


    Klopt niet he.
    object georiënteerd programmeren moet het zijn.
    Wil misverstanden voorkomen.


  • Ik doe Java, zegt al genoeg lijkt me? :)
    OO vind ik raar klinken dus zeg ik OOP.


    Maar moet zeggen, voor php werk ik niet volledig OOP. Maar stapje bij beetje doe ik het meer. Echt te merken dat php een luie taal is.

  • Ik ben ook wel eens bezig geweest met OOP alleen denk ik meestal niet op de OOP manier. Dus ben ik van plan om wat dingen te gaan proberen te maken in OOP. Hopen dat mijn denkwijze een beetje veranderd :P.


  • Volgens mij is een programmeer taal een programmeer taal en OOP een manier van programmeren. Dus OOP talen bestaan niet ;)


    Ik werk oop in sommige projecten .. daarbij gebruik ik vaak een framework.

  • Citaat van stan

    Volgens mij is een programmeer taal een programmeer taal en OOP een manier van programmeren. Dus OOP talen bestaan niet ;)


    Ik werk oop in sommige projecten .. daarbij gebruik ik vaak een framework.


    Er bestaan degelijk OOP talen.


    php heeft de mogelijkheid om OO te schrijven.
    Java bijvoorbeeld moet OO geschreven worden. Dat kan niet anders.

  • Ik programmeer nooit in OOP.
    Waarom niet:
    A) Ik begrijp niet waarom mensen zelfs voor een $_POST verwerking een hele class en functie gaan schrijven en het dus moeilijker gaan maken en een langere loadtime willen.
    B) Ik heb de gewone functies van PHP indien ik iets vaker gebruik.


    Ik zeg ook niet dat ik OO kan, ik vind het alleen zonde van m'n tijd en van de loadtime van de server.


    Amen.

  • L.Groot
    A) voor alleen $_POST een class? in dat geval ben ik het helemaal met je eens.
    Naar mijn idee is "Ik programmeer nooit volgens de OO denkwijze" een betere manier om het te zeggen, niet dat het idee niet overkomt :p
    OOP code is wel beter onderhoudbaar en KAN je later juist tijd besparen.


    @stan als het een groot project is, dan waarschijnlijk wel. voor een heel klein project is het heel onwaarschijnlijk.


    @BrokenTrack
    In JAVA heb je alleen maar een static main(String[] args) method nodig, het is dus nog steeds niet onmogelijk om nog behoorlijk procedureel te scripten...


    OO FTW (voor de juiste projecten)
    Ben net via mail te weten gekomen dat ik blijkbaar een 9 heb voor mijn OOP theorie tentame =]

  • Object georiënteerd programmeren heeft niet zoveel te maken met de snelheid van je (web)applicatie. Ik las toevallig laatst nog een artikel over de slechte preformance van exceptions in Java. Maar ook al is object georiënteerde (PHP-)code minder snel: Een processor is een stuk goedkoper dan slecht onderhoudbare code onderhouden.


    Darsstar: Een main methode schrijven met daarin alle code? Of gewoon alles static maken? :p Nee, je kunt altijd waardeloos programmeren, in welke taal je ook schrijft. Een main-methode komt overigens lang niet in iedere Java applicatie voor.


    L.Groot: Wat is een hele class? Een wrapper kan zeker nuttig zijn namelijk.


    Ik programmeer in Java en PHP eigenlijk altijd object georiënteerd. Als je 'echt' leert programmeren en kennis maakt met krachtige mogelijkheden die object georienteerd programmeren je biedt, zoals unittesting en dependency injection, zul je niet snel meer procedureel gaan programmeren. Procedurele code schrijf je voor scriptjes, niet voor applicaties.

  • Maar ik kan alles nog gewoon procedural doen en het gaat me vooral om de snelheid.
    Ernaast tab ik alles netjes, voorzie ik het van voldoende begrijpbaar commentaar (als je dood gaat moet iemand anders het kunnen begrijpen zeg ik dan altijd maar ;)) en gebruik ik de nieuwst en beste functies. OO heb ik daar dus nog niet voor nodig. Wellicht in een later stadium.


    Ik maak trouwens ook bijna nooit meer gebruik van JavaScript zelf, bijna alles gaat voor zover het kan met jQuery.

  • Ikzelf leer het beetje voor beetje, wil het uiteindelijk gebruiken aangezien ik het haat om een login systeem met zijn eigen variablen en sessies te schrijven.


    Darsstar helpt me daar mee wanneer ik het vraag, en als hij tijd en zin heeft natuurlijk!


    @Lars, op korte termijn en weinig klanten is een OO gebasseerde project weinig uitmaken, maar naarmate je veel klanten(dus geen duizend tallen) wil je wel OO gaan programmeren omdat het:
    1) Makkelijk te hergebruiken is.
    2) Tijd is geld(zou jij moeten weten met je host bedrijfje;))
    3) Frameworks FTW



    @Killingdevil, Dan moet je de vraag gaan stellen, wanneer is iets een scriptje, en wanneer is het een applicatie?


    Het lijkt mij dat je voor een simpele webapplicatie niet volledig in OO gaat schrijven?

  • @Dars, gratz @ cijfer!
    Wist trouwens niet eens dat die main niet nodig was. Weer wat geleerd :D


    L.Groot,
    Vaak zul je dan voor kleine aanpassing of misschien zelfs grote meerdere bestanden moeten aanpassen. Terwijl in OOP dit misschien maar in één bestand hoeft. Dat bespaard dus tijd. Verder is dat velen malen overzichtelijker dan met tabs werken en veel commentaar, indien er gebruik wordt gemaakt van logische benamingen.


    Niet vergeten dat jQuery een library is. Dat soort van OOP is gemaakt. Bevat namelijk allemaal methodes (functies) die goed te hergebruiken zijn.


    @Axl & KillingDevil,
    Niet vergeten dat een simpele bijv. php plugin ook OOP geschreven kan worden. Ondanks dat het maar één bestand is met niet veel regels. Het maakt het er wel duidelijker op.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!