Hoe begonnen met scripten?

  • Hey cpers,


    Ik ben al een paar maanden bezig met het begrijpen van PHP maar ik ben ten einde raad. Ik heb al geprobeerd om het uit boeken te leren, te oefenen met php scripts en vanaf blanco beginnen. Met alle 3 deze mogelijkheden kwam ik nooit verder dan de basis. Maar ik wil meer dan alleen de basis onder de knie krijgen. Dus nu was mijn vraag. Hoe hebben jullie leren scripten? En zouden jullie mij misschien tips kunnen geven?


    Want ik wil echt heel graag PHP kunnen scripten en wil hier ook veel tijd voor insteken. Maar elke manier die ik gebruik loopt binnen een korte tijd alweer dood.

  • Ik heb het volgende gedaan:
    1) Boek gekocht "PHP 5 in 10 minuten" van "Serge Terryn".
    2) Boek 2x goed doorgelezen
    3) Boek doorgewerkt (scripts overtypen etc.)
    4) Veel vragen stellen ;) op o.a. PHPHulp, MastaLine, PHPFreakz.
    5) Proberen iets te maken en als je dingen niet weet de goede syntaxis opzoeken op http://php.net.


    En nu nog steeds zoek ik de syntaxis op bij php.net.
    Daar is niks mis aan, je leert er alleen maar van ;)


    En dan nog een tip:
    Kopieër nooit het voorbeeld van php.net, maar typ het altijd over.
    Dan ken je het steeds beter.


    Succes,


    Lars

  • Hier had ik pas geleden ook last van, ik heb PHP & MySQL 5 voor Dummies, maar ik heb nog het meeste geleerd van het beginnen van compleet eigen source, vanaf 0 dus. En omdat ik nog niet zo heel goed was kwamen er wel wat bugs en die los je dan weer op en daar leer je van :).

  • Ikzelf kan/wil best hulp bieden aan de mensen die php willen leren. PHP is een vrij lastige taal op bepaalde punten(doelt op reguliere expressies etc)

  • @Lars, ik doe ongeveer een jaartje aan php en ik ben nu bezig met OOP. Iedere begin is lastig en daarom wil ik het nodige hulp bieden waar dat nodig is!

  • Lars hartelijk bedankt voor je advies! ik heb zelf het boek besteld 2 keer doorgelezen en toen alle codes gaan overtypen. Ik begrijp nu echt goed de basis :) dankje :D


    +10000 respect haha :P

  • Ik heb gewoon sources verbeterd en opnieuw geprogrammeerd.
    Daarna ben ik vanaf 0 gaan coden, en steeds moeilijkere pagina's maken.


    Ook de errors/warnings heb ik gewoon gezocht, teveel vragen is niks leren.


    Ben nu bezig om OOP te leren, hier en daar wel een tutorial nodig omdat ik niet alles begrijp :cheer:

  • Het belangrijkste is gewoon dat je fouten maakt, want we weten allemaal dat je van je fouten leert.


    Ik zie hier heel vaak topics voorbij komen van "hoe doe ik dit", gewoon proberen, lukt het niet, dan is dat zo, maar je hebt er toch iets uit geleerd.


    Ook je errors zelf proberen op te lossen, als je alles hier vraagt leer je er nooit iets van, dat is ook de rede waarom ik hier nooit volledige scripts ga posten, omdat ze er anders niks van leren.

    Don\'t like me?
    Have a seat with the rest of the bitches waiting for me to give a fuck.

  • Ben ik met je eens W0utR, ik upload ook nooit volledige code enkel wat van toepassing is.


    Vragen zullen bij mij zelden zijn, ik zoek meer en probeer het eerst zelf.


    Wel een goeie tip aan de beginnende programmeurs, meer zelf doen is meer leren van je fouten ;)

  • Citaat van larsisgoed9

    Axl_H,
    PHP is de makkelijkste en slordigste taal.
    Het is ook het makkelijkst te gebruiken (m.u.v. OOP etc.)


    Lars


    Wie ben jij om daarover te oordelen? Je kunt wel zeggen "Ik vind PHP de makkelijkste en slordigste taal", maar dan concludeer ik dat je er nog niet erg veel vanaf weet ;)


    PHP is zo makkelijk en slordig als de programmeur het zelf maakt. Leg bijvoorbeeld Banditi en Kohana maar eens naast elkaar (script gerelateerd, niet op basis van concept)
    Ik denk dat iedereen wel weet dat Kohana er heel wat beter uit ziet dan de Banditi clone!


    Wat dit met de vraag van de TS te maken heeft?
    Aangezien de programmeur het zo slordig en makkelijk kan maken als hij/zij dat zelf wil, raad ik aan op niveau 0.00000001 te beginnen. Pak een scriptje en schrijf het gewoon lekker over. Door het jezelf te zien doen, zul je begrijpen waar bepaalde functies en language constructs voor dienen. Vervolgens kun je eens met jezelf brainstormen om te kijken wat er beter kan aan usability en stabiliteit. Stel bijvoorbeeld dat er 2 functies staan die in 1 functie afgehandeld kan worden. Maak het script wat netter, maak gebruik van indenting met tabs, onderzoek eens wat arrays doen, enzovoort.
    Je zult zien dat wanneer je er voor 100% voor gaat, het steeds makkelijker begint te worden, en je steeds een stapje hoger kunt proberen!


    Ook is het geen schande hulp te vragen aan anderen, als je zelf ook maar moeite doet! Het komt je niet aanwaaien, daar leer je niets van. Zoek eens wat mede-beginners op en help elkaar uit de shit ;)


    Veel succes!

    Totdat Stefan en Koen terug zijn van vakantie ben ik weer actief. Daarna ben ik weer weg ;)

  • Begin een eigen Project, en lees veel Tuts.
    Probeer van kleine dingen steeds grotere dingen te scripten:
    1: Contact Script
    2: Shoutbox
    3: Upload systeem
    4: Kleine CMS
    5: Forum


    In ieder geval blijf niet stil zitten, en lees veel Artikels om nieuwe Code`s / technieken bij te leren.


    Maar ga vooral een RPG game maken / beheren.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!