SIDN gaat veranderingen doen:

  • Vanaf januari 2010 publiceert de SIDN minder contactgegevens van .nl-domeinnaamhouders. Alleen advocaten, deurwaarders en politie blijven meer inzage houden.


    Nu valt er op de site van de SIDN (Stichting Internet Domeinnamen Nederland) nog naam, adres, e-mailadres en telefoonnummer van domeineigenaren te vinden. Veel van die mensen zijn niet gelukkig met het publiceren van zoveel contactinformatie. De SIDN vond het lange tijd wenselijk dit wel te doen, onder meer om eventuele zaken rondom intellectuele eigendomsrechten op te lossen.


    Vanaf 12 januari komt daar verandering in, nadat SIDN afgelopen zomer al bekendmaakte dit van plan te zijn. Alleen nog de naam het e-mailadres van de domeinnaamhouder worden getoond. Een e-mail is minder confronterend dan een telefoonnummer en een adres, zo redeneert SIDN.


    Deurwaarders
    Behalve .nl-registrars krijgen opsporings- en handhavingsautoriteiten "onder voorwaarden" geautomatiseerd toegang tot de volledige persoonsgegevens. Advocaten en deurwaarders kunnen via een procedure het adres van een houder ontvangen.


    Verder neemt de SIDN extra maatregelen om het 'harvesten' van Whois-data te voorkomen. Zo zal het e-mailadres als afbeelding getoond worden, en is de databank niet meer toegankelijk via de command line. Ook komt er een CAPTCHA voordat bezoekers Whois-data kunnen bekijken.


    CBP: niet ver genoeg
    Toch is het de vraag of dit afdoende is om te voldoen aan privacyregels. Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) liet al eerder weten dat de door SIDN voorgestelde inperking van het publiceren van persoonsgegevens niet ver genoeg gaat. Volgens de privacywaakhond is het afdoende om de contactgegevens van alleen de registrars te publiceren.

  • Vind het een top idee.
    Momenteel staat er teveel persoonlijke informatie van een register.


    Voelen we ons weer een stuk veiliger :p

    PostCounter: 0 - 100 - 200 - 300 - 400 - 500 - 600 - 700 - 800 - 900 - 1000


    Project vendettagame.com:
    10% klaar

  • Moet inderdaad voor elke extensie gebeuren. Heb namelijk geen .nl in me bezet. Vind ook dat je gegevens prive moeten blijven een e-mail adres en misschien nog een telefoon nummer en daar zou het ook geregeld mee moeten kunnen worden.

  • - Email + Naam gegevens


    Is meer dan voldoende voor iemand die zoekt..
    Als je adres + telefoonnummers gaat plaatsen wordt je te persoonlijk.

    PostCounter: 0 - 100 - 200 - 300 - 400 - 500 - 600 - 700 - 800 - 900 - 1000


    Project vendettagame.com:
    10% klaar

  • Robin
    Dat word dus al teveel, dat gaat SIDN ook zeker niet doen...


    - Naam
    - Email


    Meer heb je niet nodig en is ook voldoende om je privacy te behouden.

    PostCounter: 0 - 100 - 200 - 300 - 400 - 500 - 600 - 700 - 800 - 900 - 1000


    Project vendettagame.com:
    10% klaar

  • Ik beheer meer dan 250 domeinen op een correcte manier en heb nog nooit problemen gehad met mijn whois gegevens.
    Integendeel, dankzij whois gegevens heb ik heel vaak en zeer efficiënt problemen met webmasters kunnen afhandelen.


    Je geloofd toch echt niet dat het nu veiliger of beter gaat worden op het internet?
    Ik hou enorm hard van privacy, maar voor andere registrars zouden deze gegevens gewoon zichtbaar moeten blijven!
    Ik heb deze echt hard nodig om ervoor te zorgen dat onze naam niet zomaar bezoedeld wordt en om ervoor te zorgen dat niemand misbruik maakt.
    Als een source verkocht wordt, kan ik aan de hand van het domein bv controleren of het wel echt de eigenaar is.


    Ik denk dat sommige mensen wel toegang zouden moeten kunnen blijven hebben tot deze gegevens...
    Misbruik zal er altijd zijn, maar laten we tenminste de transparantie behouden.
    Welke webmaster plaatst immers zijn adres op zijn site...
    Of telefoon... :(


    Het eerste wat ik nu ga doen is beginnen van zo'n gegevens te verzamelen van alle interessante domeinen die ik ken...
    Massaal...

  • Ik ben ook tegen het afschaffen van deze gegevens. Het voorkomt oplichting, omdat je dus de gegevens kunt opvragen. Plaatje ervan maken is natuurlijk prima, hoewel die ook vrij makkelijk uit te lezen zijn.


    Willem: Je kunt elk willekeurig e-mailadres opgeven wat je wilt, dus ook [email protected]

  • Citaat van Dein

    Dit zou met elke extensie moeten gebeuren, privacy is een must have, zeker als je niet graag met al je contact gegevens op het internet wilt staan!


    Bestaat al. Zoek naar whoisguard.

  • Kijk het is nu toegankelijk voor iedereen.


    Maar ze gaan het dus per 2010 wijzigen zodat enkel justitie politie advocaten noem de rest van de overheid maar op.


    Ik vind dan wel laat het voor hosting bedrijven toegankelijk.


    Stel er moet een domeinnaam verhuist worden:


    Dan is het wel makkelijk om gegevens te checken.


    voordat je gaat verhuizen.


    Want je zou maar wel iemand krijgen die de domeinnaam niet beheerd en wilt hem laten verhuizen dan zou dit betekenen dat het vals is en de hoster kan daardoor ook een boete oplopen.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!