Vragen voor klant

  • Hallo,


    Alvast sorry voor de titel en categorie ik weet namelijk niet waar ik dit moest plaatsen.


    Als het goed is komt er vanavond een man van een Belgisch bedrijf naar mijn huis die een site wil laten maken,
    Maar nu is mijn vraag wat moet ik nu echt allemaal weten en vragen?
    En tips zijn altijd welkom.


    Bedankt voor het lezen.

    TEST ughost nu zelf "Klik hier voor trial"
    Let op:
    -Je pakket eindigd naar 2 weken dan worden ook alle bestanden verwijderd.
    -Je moet een eigen domein regelen (hebben,kopen)

  • Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Hallo Menno,


    Er komt en man binnen 12 uur naar jou huis toe voor een overleg en je hebt werkelijk geen idee wat je moet vragen.
    Welke voorbereiding heb je zelf al getroffen voor het gesprek, en wat heb je zelf allemaal aan gedacht, want het komt nu namelijk over alsof er iemand naar jou huis komt en je hebt totaal niks voorbereid.


    Mark

  • Hallo Menno,


    Er komt en man binnen 12 uur naar jou huis toe voor een overleg en je hebt werkelijk geen idee wat je moet vragen.
    Welke voorbereiding heb je zelf al getroffen voor het gesprek, en wat heb je zelf allemaal aan gedacht, want het komt nu namelijk over alsof er iemand naar jou huis komt en je hebt totaal niks voorbereid.


    Mark


    Ik zelf dacht aan wat je op de site moet kunnen enzo en wat voor style hij wil ETC.
    Maar ik wil gewoon van alles zeker zijn daarom vraag ik het ook op ict

    TEST ughost nu zelf "Klik hier voor trial"
    Let op:
    -Je pakket eindigd naar 2 weken dan worden ook alle bestanden verwijderd.
    -Je moet een eigen domein regelen (hebben,kopen)

  • Ik zou zeggen, beeld je in dat je een website aan het maken bent voor die persoon. Tijdens het maken van de website kom je dingen tegen die je niet weet of de klant ze wilt, of hoe ze klant ze wilt. Schrijf deze dingen op, en je bent een stuk veder.
    Daarnaast, als je je website gemaakt hebt of gaat maken, bekijk het niet door je eigen ogen, maar door de klant zijn ogen. Beeld je in dat jij de klant bent, en dat iemand anders een website voor je maakt. Vaak is het zo dat programmeurs trots zijn op iets wat ze gemaakt hebben omdat 't erg lastig was om te maken. De klant ziet het als een nutteloze feature, en wil deze misschien helemaal niet.


    Succes

  • Ik zou vooral vragen wat je moet weten.


    BV:
    Stijl van layout, welke opties moet hij zeker hebben.
    Kleuren etc etc etc.


    Vooral de Basis dingen.
    Dan kan je vragen bv welke speciale pagina's ofzo wil je nog hebben.


    Probeer ook mee met je klant te denken.
    Jezelf in zijn plaats stellen.
    Zo ga je veel beter overkomen, en ga je ook meteen een goede indruk maken :D

  • Hier komt een stukje verwachtingsmanagement bij kijken. Dit houdt in dat je de verschillende verwachtingen tegen elkaar moet afwegen, voordat jij een goede voorbereiding kunt treffen. Deze man komt naar jou toe omdat hij jou als 'expert' (in de breedste zin van het woord) ziet. Dat betekent dus dat hij er waarschijnlijk vanuit gaat dat jij oplossingen hebt voor de problemen die hij heeft.


    Wat voor probleem heeft deze klant?
    Hij wilt een website hebben, die jij voor hem gaat ontwikkelen.


    Wat moet jij vervolgens van hem weten?

    1. In welke branche zit deze persoon?
    2. Wat wil hij met zijn website bereiken (call-to-action, informatief, enz.)?
    3. Wat is de doelgroep van zijn website?
      Vervolgens kan jij hierop inspelen door de verschillende wensen van de doelgroepen in kaart te brengen voor deze man. Je hoort als website ontwikkelaar te weten hoe je elke doelgroep het beste aan kunt spreken. Door dit van te voren te weten kan je hier op in spelen tijdens het gesprek.
    4. Wat voor style wilt de klant?
      Laat de klant hierin niet direct de beslissing maken, hij gaat er tenslotte vanuit dat jij hier de expert in bent! Dat betekent dat jij vanuit zijn wensen een style moet voorstellen.


    Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Ik weet namelijk niet welke informatie jij al hebt en welke informatie je nog moet weten. Onthoud in ieder geval (verwachtingsmanagement) dat je rekening moet houden met het feit dat hij er vanuit gaat dat jij hier de expert bent en dat jij dus met opties zal moeten komen.

  • Nog even een kleine aanvulling, wat M. Jorritsma eigenlijk al heeft verteld..


    Het belangrijkste is dat de website uiteindelijk effectief moet zijn. Dit houdt dus in dat het soms even verder kijken is dan wat de klant wil. Zoals M. Jorritsma al aangaf, zijn punt 2 en punt 3 dus eigenlijk het belangrijkste van het gesprek. Wanneer je dit goed uitvraagt, kom je er snel achter wat de klant voor ogen heeft. Hier moet je vervolgens op inspelen.


    Het design is daarmee heel karakteriserend. Wil de persoon namelijk een website waar verkocht mee moet worden? Moet de website enkel informatief zijn? Hoe belangrijk is de huidige huisstijl? Moet dit hier ook in verwerkt worden?


    Slechts wat kleine vragen, waar ik zelf altijd veel mee opschiet.

  • Even snel getypt,


    Het is belangrijk dat jullie de website erg goed afkaderen, dus welke functionaliteiten ga jij realiseren voor hem.
    Leg deze afspraken ook vast, daarmee doe jij jezelf en de klant een hoop plezier en voorkomt discussie in de toekomst.


    Bespreek ook alvast de nazorg van de website, wat ondersteun je wel/niet gratis nadat de site is afgeleverd, wederom wees hier duidelijk in en noteer het.
    Verder is het natuurlijk handig als hij al enkele voorbeelden laat zien waarmee jij aan de slag kan.


    Maar let er wel op, jij bent de expert en de klant gaat af op jouw advies.
    Wees dus duidelijk tegenover hem, praten over queries, codestylen hebben natuurlijk geen zin want het enige wat de klant boeit is het eindresultaat.
    Het is misschien wat dubbelop, maar vraag per onderdeel duidelijk wat hij wil dat het doet en oplevert voor hem.


    Verwerk na het overleg alles wat besproken is in een duidelijk document en vraag de klant of hij akkoord is voordat jij gaat bouwen.


    Verder is het belangrijk dat jij het gesprek van te voor ook goed voorbereidt, dus het komt je goed uit de afspraak verzet is. Jij moet zelf verzekerd en professioneel overkomen, en de klant tot zekere hoogte sturen in het gesprek.


    Je zou even rond kunnen googlen naar hoe andere mensen dit oppakken, daar is genoeg over te vinden bijvoorbeeld;


    'http://websitesvoormkb-ers.nl/nl/website-laten-bouwen-de-voorbereiding/#.UuKgQbTvJaQ
    http://borishoekmeijer.nl/tips…website-voor-te-bereiden/


    Ik weet niet of je thuis boeken hebt over projectmanagement? Zelf heb ik dit boek en ik pak hem er regelmatig bij, zeer handig en het voorkomt dat je dingen over het hoofd ziet.


    http://www.bol.com/nl/p/projectmanagement/1001004011500584/

  • Dit is even een vervolg op het topic: "Vragen voor klant".


    De klant en ik zijn het met elkaar eens en ben ondertussen al bijna klaar met zijn site.
    De prijs die we hebben bepaald is 300 euro + 10 euro per maand aan eventuele tekst updates en hosting.
    Het design heb ik laten maken door Hicham.
    Hij heeft goed werk geleverd en de klant is er direct mee akkoord gegaan.
    Omdat ik ook tevreden ben over zijn werk maakt hij nu ook een nieuwe bedrijfs site voor me.
    En neem ik hem als vaste designer.


    Mochten er tips zijn over de prijs ETC.


    Ben ik goedkoop duur of goed?


    Dat zijn een beetje mijn vragen.


    Alvast bedankt voor het lezen.

    TEST ughost nu zelf "Klik hier voor trial"
    Let op:
    -Je pakket eindigd naar 2 weken dan worden ook alle bestanden verwijderd.
    -Je moet een eigen domein regelen (hebben,kopen)

  • 300 is nogal veel voor een layout als deze. Je hebt dus een goede deal gesloten ;)
    Overigens geloof ik ook niet dat je hier 2 à 3 uur in hebt gestoken. Want dit duurt nog geen half uur.


    - Lelijk groen, je wilt focussen op de content, maar dat is haast niet mogelijk met deze achtergrond.
    - Heel basic allemaal
    - Afbeelding uit z'n fatsoen getrokken
    - Geen logo?

    Met vriendelijke groet,


    Victor
    Beheerder ICTscripters

    Bewerkt één keer, laatst door victor ().

  • In dat geval heb ik nogal medelijden met je klant. 300 euro is namelijk héél erg overpriced voor deze layout. ;)
    Overigens geloof ik ook niet dat je hier 2 à 3 uur in hebt gestoken. Want dit duurt nog geen half uur.


    - Lelijk groen, je wilt focussen op de content, maar dat is haast niet mogelijk met deze achtergrond.
    - Heel basic allemaal
    - Afbeelding uit z'n fatsoen getrokken
    - Geen logo?


    Admin paneel is redelijk uitgebreid zit ook rooster planning in voor zijn personeel ETC...


    Design wou hij express heel basic hebben omdat al het geld naar een goede doel gaat ETC.

    TEST ughost nu zelf "Klik hier voor trial"
    Let op:
    -Je pakket eindigd naar 2 weken dan worden ook alle bestanden verwijderd.
    -Je moet een eigen domein regelen (hebben,kopen)

  • Dat is geen geldig argument. Dat "alle" opbrengsten naar een goed doel gaan is natuurlijk geen reden om de site minder mooi te maken. Je moet je donateurs wel laten zien dat je je er ook echt serieus voor inzet. Kijk eens op de site van kika.nl. Ook vrij basic allemaal, maar komt toch een stuk beter mooier.

    Met vriendelijke groet,


    Victor
    Beheerder ICTscripters

    Bewerkt één keer, laatst door victor ().

  • Dat is geen geldig argument. Dat "alle" opbrengsten naar een goed doel gaan is natuurlijk geen reden om de site minder mooi te maken. Je moet je donateurs wel laten zien dat je je er ook echt serieus voor inzet. Kijk eens op de site van kika.nl. Ook vrij basic allemaal, maar komt toch een stuk beter mooier.


    Het is jouw naam die je er aan wordt verbonden.
    Dus als men ziet dat jij hem hebt gemaakt en ze vinden het goed, willen ze misschien bij jou ook iets laten maken

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!