Stelling: Muziek downloaden

  • Hej,


    Ik dacht ik doe een stelling om te kijken wat anderen er van vinden.


    De laatste tijd is er in het nieuws absurt veel geweest over het "criminaliseren" van het downloaden van muziek en dergelijk. Tevens is de piratebay verkocht aan een vrijwel onbekend bedrijf wat opeens 5 miljoen kon opkloppen voor de overname evenals dat torrentsites soms als honeypot worden ingezet door de foute instellingen zoals RIAA en Brein. Iedereen kent ze wel de uitslovers die alles maar proberen om mensen kapot te maken (letterlijk) zoals een amerikaanse vrouw die voor een paar nummers al meer dan een miljoen dollar moest betalen.


    Ook in Nederland wil Brein van alles doen om het de bevolking maar moeilijk te maken zoals het filteren van het web wat natuurlijk complete onzin is.


    Ik dacht ik begin met mijn mening:
    Ik download vrij veel muziek zelf aangezien ik een student ben. De meeste cd's die ik download blijken achteraf toch minder te zijn dan verwacht (wat mij geld bespaard als ik het album wel had gekocht). Echt goede cd's koop ik toch wel. Evenals Vinyls die voor 5 euro te koop zijn doe ik geen moeite. Ik heb er zond de 1700 dus dat zou echt een kapitaal zijn als ik dat allemaal moest kopen, enigste die ik nog zou kunnen kopen zijn de FUSION label vinyls aangezien daar ook een bestand opstaat hoe het nummer in elkaar is gezet wat natuurlijk wel handig is :).


    Over het feit dat artiesten altijd zeuren dat de rest van de bevolking van hun steelt als het ware vind ik totale waanzin. Mensen kunnen hedendaags op zoveel manieren al downloaden dat het niet te stoppen valt en gaan er dus onbezorgd mee door. Wij zullen ook op een leeftijd terecht komen waar wij moeten werken, maar daar denken die artiesten niet aan dat wij ook struikelpunten hebben bij het werk wat wij doen. Neem nou bijvoorbeeld een vrachtwagenchauffeur die een ongeluk krijgt, dit kun je een beetje vergelijken met een artiest die een paar zielige euro'tjes misloopt omdat zijn album een aantal keer gedownload wordt. Zal binnenkort het verhaal misschien wat langer maken maar ik ga niet al te laat op bed.


    Niels

  • Heb ook een stuk of 10.000 nummers op m'n computer. Downloaden is nu eenmaal iets van deze tijd en het zal altijd zo blijven. Ook heb ik een hele HDD vol films wat eigenlijk ook niet kan.


    Ik bekijk het altijd zo: iets wat gratis kan, op welke manier dan ook, moet je nemen.


    Nouja over het punt van de beste albums te kopen heb je wel gelijk. Maar ik heb nu ondertussen zoveel goede albums dat als ik ze allemaal zou kopen ik een paar honderd euro kwijt ben. Laatst heb ik wel een dubbele CD willen kopen van The Black Box Revelation maar die vond ik dan weer nergens..

  • TimD hoeveel denk je dat de platenmaatschapijen van de artiesten "stelen" dan? Daan kunnen wij echt niet tegenop als wij een album downloaden. Tevens kun je door downloaden aan nieuwe of nog onbekende bands/djs tegenkomen die nog geen promotie in Nederland hebben gevoerd. Als mensen de muziek toch mooi vinden gaan ze echt wel naar concerten.


    Er was denk 8 maand terug ook op een blog iets dat platenmaatschijen en de film industrie nog winst maakten ook al klaagden ze van niet. ditzelfde geld voor de software industrie. De grote bedrijven hebben gewoon veel macht en daarom klagen ze om meer.

  • Ik vind het totaal onzin.


    Als ik een film of game download op de piratebay en ik ben er tevreden mee, dan ga ik kijken of ik hem kan kopen.
    Maar ik ga natuurlijk geen 44.95 betalen voor left 4 dead wat je binnen 2 uur hebt uitgespeeld of 50 euro voor lord of the rings conquest wat alleen maar bugs bevat...
    En ik ga geen gta4 kopen als die alleen op SP3 werkt en windows update me pc laat crashen elke keer als ik die wil installeren.


    Pbay is gewoon mijn try before buy siteje, vooral met winkels als freerecordshop.
    zelfs als het kapot is weigeren ze je geld terug te geven. daarom koop ik er bijna nooit iets.


    Ook altijd een pluspunt voor de mensen die eronder zetten, if you like it, buy it.

    Koen, toppunt van zieligheid, ja dat heb je zelf begaan.
    Je komt er niet zomaar mee weg, je hoort nog van ons.
    Even a german had some form of respect for his enemy, even 65 years ago, this scumbag has none, making him the true evil.

  • Klopt over de spellen inderdaad. Sommige worden er gewoon voor winst uitgepompt zoals je al zei over LOTR: Conquest. Ik heb hem even gespeeld maar vond hem echt slecht.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!