Frameworks voor games

  • Hallo allemaal,


    Zoals de titel al zegt:
    Hebben jullie ooit een framework (Zend, lavarel, ...) gebruikt om een (Criminals) game mee te maken?
    Is dit aan te raden?


    Ik ben momenteel bezig voor mezelf om in PHP een solide basis te maken die ik voor meerdere spellen kan gebruiken.
    Dit duurt echter erg lang, dus ik vroeg me af of ik niet beter een Framework kon gebruiken. (Zo ja, welke raden jullie aan?)


    Of zouden jullie meteen naar iets moderner als Node.JS overschakelen?


    Vriendelijke groeten,
    Willem Goossens

  • Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Een framework is op zichzelf niet geschreven voor een specifiek doel, het levert meestal standaard bouwstenen om het opzetten van applicaties eenvoudiger te maken.


    Ook zou je je kunnen afvragen of de "standaard interacties" met een website (zoals deze, waarvoor een framework meestal wel componenten biedt om deze te ondersteunen) wel opgaat voor web-spellen (van de "criminal" variant).


    Daarnaast verloopt PHP meestal via HTTP wat zich bedient van request - response (vergelijk dit met een schaakspel) en niet direct via events en listeners (vergelijk dit met een RTS (realtime strategy game)). Dit kan nog voor een deel overbrugd worden middels AJAX maar goed, als je een heel interactief ding wilt maken kun je je natuurlijk afvragen of PHP wel de goede techniek is om in te zetten.


    Dan wil je (op voorhand?) iets heel generieks maken wat meteen al alles kan, en niet een "maatwerk game" bouwen. Een super generiek ding is wellicht een brug te ver. Als je hier nou eens tussenin gaat zitten? Schrijf je code (eventueel met gebruikmaking van een framework) met herbruikbaarheid in het achterhoofd. Elk type spel heeft in het algemeen toch een redelijk specifieke set regels, als je deze op een semi-generieke (en herbruikbare) manier kunt vangen en programmeren dan heb je op een gegeven moment bovenop je framework ook een soort van "criminials" library die redelijk goed herbruikbaar is. Dit zal wel iets zijn wat over tijd zal moeten groeien (om te zien wat werkt en wat niet).


    Daarbij is het dus ook belangrijk dat je deze ontwikkelt met backwards compatibility in het achterhoofd (maar dit komt weer neer op het ontwikkelen met herbruikbaarheid als een van de doelen).


    Probeer niet alles in 1x te doen maar doe het stapsgewijs en probeer van tevoren een soort van strategie / architectuur uit te stippelen. Mogelijk heb je weliswaar alle componenten, maar een (globaal) plaatje van wat je uiteindelijk wilt (kunnen) bouwen is natuurlijk ook handig.


    (oftewel ga volgens een van tevoren opgezet plan te werk)

  • Ik maak zelf een game in 2d maar phalcon kan je prima gebruiken voor criminal games.
    Wat ik gebruik voor mijn 2d game is:

    • Phalcon framework voor php
    • Node.js voor realtime gamen
    • Pixi.js voor renderen van 2d animaties
    • Angular.js voor game beheer


    Wat ik zou doen als ik een criminal game maak die tekstgebasseerd is, is hetvolgende gebruiken:

    • Phalcon framework voor php
    • Angular.js voor een SPA
    • Node.js voor realtime data


    Ervaringen met eigen framework bouwen

    Ik heb zelf netzoals jij geprobeert een eigen framework te maken.


    Ik heb mijzelf overtuigd dat ik een perfecte eigen framework zou maken voor me game en andere games die ik zou maken(ik droom teveel || ). Ik was zo erg bezig met het perfectioneren en keer op keer verbeteren van me code omdat ik keer op keer weer tegen iets aanstoot wat invloed heeft op alles.


    Fout na fout kwam ik er zelf steeds meer achter dat ik 95% bezig was met een framework bouwen en die andere 5% met me game.


    Ik vroeg me af hoe andere het process van een game maken hebben ervaren en meerdere zeiden dat een framework of een andere hulpmiddel gebruiken beter is dan alles zelf maken want toen ze dat zelf probeerde waren ze ook teveel bezig met hun framework.


    Toen ik besloot frameworks en hulpmiddelen te gaan gebruiken had ik voor even niet het gevoel dat ik alles zelf doe maar me bezigheden waren veranderd 70% bezig met de game maken en 30% bezig met frameworks bestuderen.


    En deze leerprocess heeft meer dan 1 jaar gekost om het te realiseren.


    Dussss....


    Nooit de wiel opnieuw uitvinden er zijn genoeg frameworks en die zijn opgebouwd door duizenden experts, waarom zou je dat zelf doen??


    (Het ondersteepte is wat ik heb geleerd / waar het op neerkomt)

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!