'Steeds meer bedrijven willen website zonder Flash'

  • AMSTERDAM – Apple lijkt meer en meer steun te krijgen in de strijd tegen Flash. Ontwikkelaars en webdesigners geven aan dat steeds meer klanten de software van Adobe vaarwel zeggen.


    Dat meldt The Wall Street Journal vrijdag.


    Volgens de krant eisen steeds meer bedrijven van hun designers en ontwikkelaars dat de website volledig functioneert op iPhones en iPads, wat betekent dat Flash niet in het ontwerp kan voorkomen.


    Ruzie
    In april haalde Apple-topman Steve Jobs flink uit naar Flash van Adobe. Hij maakte in een brief bekend dat Apple de software om video’s af te spelen niet meer zal ondersteunen.


    Later uitte ook Microsoft kritiek tegen Flash. De ontwikkelaars van browser Opera spraken ook hun voorkeur uit voor HTML5, een techniek die in de basis hetzelfde kan als Flash.


    “Sinds de komst van de iPad krijgen we steeds meer verzoeken om een nieuwe site te bouwen die niet meer met Flash werkt”, vertelt de vicedirecteur van een Amerikaans webdesign bedrijf aan The Wall Street Journal.



    Twee versies
    Als voorbeeld haalt de krant Sports Illustrated aan. De website van dit sporttijdschrift is een grote gebruiker van Flash, maar maakte bekend dat ze een applicatie gaan bouwen met HTML5. Het tijdschrift liet echter ook weten Flash nog niet buiten te sluiten.


    Veel ontwikkelaars wordt dan ook gevraagd om aparte applicaties te ontwikkelen voor apparaten van Apple, met de HTML5-techniek. Daarnaast blijft vaak ook de originele versie met Flash bestaan.


    Analist Jeffrey Hammond vertelt tegenover de krant dat HTML5 echter nog ver weg is van algemene acceptatie: “De techniek is nog jong en wordt nog niet ondersteund door de grootste browsers zoals Internet Explorer van Microsoft.”



    Nieuwe versie Flash
    Tegelijkertijd heeft Adobe deze week een nieuwe versie van Flash gelanceerd. De update moet ervoor zorgen dat de software video’s beter en soepeler kan afspelen op mobiele telefoons.




    Bron: http://www.nu.nl


    Gebruiken jullie nog flash? Zijn jullie al overgestapt of nooit aan begonnen?
    Wat vind je van deze ontwikkeling?
    Kortom, alles wat je hierover kan zeggen, post it!:cheer:

  • Apple heeft de laatste tijd "ruzie" met bijna elk groot bedrijf, dat is niks nieuw, maar als Apple zo koppig blijft doen kan het nog wel is slecht aflopen voor hun.


    Over HTML5 vs flash, HTML5 is nog lang geen vervanger van Flash, wat HTML5 nu kan, konden we in flash 10 jaar geleden ook al, het is gewoon een nieuwe technologie die iedereen wilt gebruiken. (denk maar aan de AJAX hype)


    Flash gaat nog lang niet verdwijnen, Adobe doet er alles aan om flash goed werkend te krijgen op Android devices, en die verkopen als zoete broodjes.

    Don\'t like me?
    Have a seat with the rest of the bitches waiting for me to give a fuck.

  • Ik gebruik flash voor school, voor leuke dingetjes zoals een pak op maat systeem hebben wij ook flash moeten gebruiken.
    Waarom? Dat komt door dat flash wel dingen aan kon wat javascript weer niet aan kon.


    Er zijn genoeg dingetjes waarvoor flash kan worden gebruikt.
    Veel webdesigners gebruiken flash alleen voor kleine effectjes.
    Weet niet of hier nog meer flash bouwers zijn maar zeer weinig..


    Maar ik gebruik flash ook voor de gein en ervaring.
    Daarnaast kan je daar het beste een spelletje mee maken om te lopen etc.

    School
    Tweedejaars Informatica Student @ Hogeschool Rotterdam.


    Webtalen
    - PHP ( OOP )
    - SQL
    - JavaScript i.c.m. jQuery framework
    - (x)HTML
    - CSS
    - Actionscript
    - XML


    Programmeertalen
    - Java
    - C#
    - Ruby i.c.m. on Rails framework

  • Voor sloosmedia zal ik voor elke klant HTML5 aanbieden als ze dat willen.


    Echter is Flash nog niet uit de markt, en kun je er goed banners,films,etc mee realiseren.


    Ik denk dat HTML5 er wel komt, maar ze zijn er nog lang niet 8-|

  • NielsB, er zijn genoeg flash developers hoor, enkel houden die mensen hun niet bezig met hun website te spammen op elk forum.


    Kijk maar naar de meeste sites van festivals, reclame sites, ...
    Dat is een en al flash, ik zie die nog niet zo snel over schakelen naar HTML5, want face it, het staat nog niet ver.

    Don\'t like me?
    Have a seat with the rest of the bitches waiting for me to give a fuck.

  • Wouter Dat is nou ook niet echt meteen waar... Om maar meteen met wat vooraanstaande festivals te beginnen: Pinkpop is jQuery, Lowlands 2010 is MooTools, Sziget Festival is veel meer HTML.


    totaal geen flash, op wat banners na. En HTML5 zal nog wel ff wachten voordat 't compleet word. Ik verwacht zelf dat xhtml nog een stadium verder gaat, en met een JS-Framework en CSS3 erg interactief gaat worden.

  • Citaat van W0utR

    NielsB, er zijn genoeg flash developers hoor, enkel houden die mensen hun niet bezig met hun website te spammen op elk forum.


    Kijk maar naar de meeste sites van festivals, reclame sites, ...
    Dat is een en al flash, ik zie die nog niet zo snel over schakelen naar HTML5, want face it, het staat nog niet ver.


    Laten we de mooiste feesten erbij pakken. Q-Dance feesten.
    Neem als voorbeeld dit:
    http://events.q-dance.nl/2010-06_12-juni_defqon1/


    Ik zie HTML5 dit nog niet zo maar out of the box doen. Oke sommige dingen kunnen gerealiseerd worden maar niet alles.


    Ander voorbeeld: Chatroulette
    Hoe willen ze dat in HTML5 zijn. Het zou in de eerste plaats al een security breach als javascript kan communiceren met je webcam. HTML5 zou dit misschien wel kunnen na verloop van tijd maar dan mogen ze het eerst goed uitdenken

  • Jannick, je vergelijking trekt echt op niks, de websites die jij opnoemt raken niet verder dan standaard functionaliteit, wat animatie en drag & drop, en dat wil je gaan vergelijken met flash, ...


    Flash gebruikt men juist om zich te onderscheiden van de rest door enorm grafische en interactive sites te maken.

    Don\'t like me?
    Have a seat with the rest of the bitches waiting for me to give a fuck.

  • Flash hoeft van mij niet echt te vervallen. Wat ik persoonlijk veel erger vindt ik Silverlight.


    De streams van de NPO worden bijvoorbeeld bijna allemaal in Silverlight aangeboden. Dát is pas een ramp op onze Macs en Linux PCs.


    Houd niet in dat ik niet vindt dat HTML 5 erdoor mag komen :) Zag dat de NPO ook al bezig was met dingen aanbieden in HTML5.

  • Wouter Het zijn wel "festivals". Je kunt hoog of laag gaan springen, maar veel zal je er niet mee bereiken. Ik bedoel, waarom nog Flash gebruiken? Die 3 sites (met name de eerste 2) zijn een perfect voorbeeld van EN gebruiksgemak EN het word makkelijk(er) geindexeerd. En tsja, dat Adobe alles op alles wilt zetten om Flash zoveel mogelijk te laten ondersteunen, dat is hun keuze. Er is ook zoiets als een community, die voor of tegen keuzes zijn. Interactieve flash-websites zullen, zoals voorspeld, minder worden, maar Flash zou zelf niet verdwijnen. Javascript/CSS3 en eventueel HTML5 zullen en kunnen niet interactieve Spellen maken op het niveau van Flash.


    Wat ook een mogelijkheid is, is script.aculo.us, gewoon javascript, maar veel visueler dan de "normale" jQuery/MooTools libraries.

  • En perfect voorbeeld van wat?
    Van hoe zulke sites 5 jaar geleden al zonder problemen in flash gemaakt werden?
    Zelf voor een javascript site zijn ze nog niet eens speciaal.


    Ok, ze worden geïndexeerd, maar volgens mij is dat niet zo'n groot voordeel voor een festival site.


    Het internet word steeds meer een meer interactief, gebruikers willen niet langer gewoon op wat tekst klikken, daarom gebruiken we juist flash, om de gebruiker het internet te laten beleven, en dat is nog niet mogelijk met HTML.


    En ja, ik ben een flash fanboy, maar ik gebruik ook javascript, omdat ik weet dat het in sommige gevallen gewoon overkill is om flash te gebruiken.


    En Adobe gaat de strijd niet zomaar opgeven hoor, in veel nieuwe TV's word flash ook al ondersteund, kijk meer eens naar het open screen project van Adobe, heel veel grootte merken doen er aan mee.


    Het is niet omdat Apple koppig doet, dat Flash opeens weggaat.
    Maar Apple is hun image sterk aan het veranderen van het coole Apple dat we kenden naar een soort van Microsoft achtig typetje.


    En ik ken genoeg mensen die het ver beu zijn

    Don\'t like me?
    Have a seat with the rest of the bitches waiting for me to give a fuck.

  • Wouter
    Perfect voorbeeld van toegankelijkheid voor zowel eindgebruiker als zoekmachine. Ik ben ook niet echt tegen Flash, maar het heeft voor mij als webprogrammeur nadelen. Met jQuery/etc kan je ook interactief zijn, alleen dat word helaas niet altijd gebruikt. En dat 't niet mogelijk is, daarom word HTML5 geïntroduceerd :)

  • Maar je moet er ook rekening mee houden dat Flash sites meestal niet gemaakt zijn voor websites met veel data, eerder gewoon voor de beleving van de website.


    Dus volgens mij zijn de zoekmachines geen nadeel + tegenwoordig bestaan er daar ook oplossingen voor.


    En HTML5 zou pas in 2020 ofzo de nieuwe standaard worden, dus echt zorgen moeten we er ons niet om maken, tegen dan staat flash weer een paar jaar voor.

    Don\'t like me?
    Have a seat with the rest of the bitches waiting for me to give a fuck.

  • tevens is het bericht fout geformuleerd, ik neem aan dat veel mensne nog steeds dreamweaver, photoshop etc van adobe gebruiken een betre title zou zijn geweest flash van adobe vaarwel zeggen!

  • Citaat van Linkforsoad

    Flash hoeft van mij niet echt te vervallen. Wat ik persoonlijk veel erger vindt ik Silverlight.


    De streams van de NPO worden bijvoorbeeld bijna allemaal in Silverlight aangeboden. Dát is pas een ramp op onze Macs en Linux PCs.


    Houd niet in dat ik niet vindt dat HTML 5 erdoor mag komen :) Zag dat de NPO ook al bezig was met dingen aanbieden in HTML5.


    http://www.mono-project.com/Moonlight


    Werkt gewoon goed hoor. Doe eerst eens onderzoek in het vervolg. Ik heb het gebruikt op Ubuntu 10.04 en het draait gewoon net als Ubuntu, als een zonnetje.


    WoutR de flash held :p

  • Hoho Niels. Geen conclusies trekken zonder basis. Ik ben bekend met Moonlight. Vind het persoonlijk echter geen goede Silverlight vervaning voor Linux.

  • Citaat van Linkforsoad

    Hoho Niels. Geen conclusies trekken zonder basis. Ik ben bekend met Moonlight. Vind het persoonlijk echter geen goede Silverlight vervaning voor Linux.


    Als je het geen vervanging vind gebruik dan geen Linux distro of Silverlight. Je kunt het web ook wel op zonder Silverlight, je kan er zelfs zonder leven.

  • Niels,


    Waar zeg ik dat ik niet zonder Silverlight kan?? Ik geef alleen aan dat ik geen vriend ben van Silverlight. Nogmaals, goed lezen en dan pas conclusies trekken.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!