• Kunnen jullie Ruby?
    Zo ja, kunnen jullie een simpel stukje script hieronder plaatsen + de uitwerking?
    Mijn oom werkt bij een hostingbedrijfje, en mijn nichtje was jarig en we hadden het erover. Hij zij dat Ruby de scripttaal van de toekomst is en zelfs sterker is dan perl en php.
    Ik zal eerlijk gezegt niet eens de extentie weten van een ruby bestand en hoe je het opend.
    (<?ruby of <script type="ruby">?)


    Lijkt me wel leuk om over een andere scripttaal te praten dan altijd dat php, javascript enzo...


    Met vriendelijke groet,
    Liberty.

  • Ik heb er mee gewerkt maar vind niet dat het de taal van de toekomst word. PHP wordt de webtaal van de toekomst waarschijnlijk omdat het gewoon makkelijk te leren is voor beginners.

  • Ik geloof er ook zeker niet in dat deze taal boven PHP gaat uitstijgen. Wat Niels al zegt: PHP heeft een laag instapniveau, en daarnaast kan het wel ontzettend veel.


    De syntax van Ruby staat me sowieso al niet aan. Het werkt niet met accolades, maar met 'end' en een startend keyword. (Dit kan PHP overigens ook!) Daarnaast zie ik dit bijvoorbeeld als onzin:


    PHP
    def inspect
        "#@name (#@age)"


    Vind dat er maar verwarrend uitzien.. Het is geen functie, maar wordt wel 'uitgevoerd' als de class als string wordt gebruikt? Doe mij maar gewoon de toString() functie.


    Voordeel is wel dat Ruby echt OO is.

  • ik ga liever voor php vind ik beter om mee te scripten van mij part mag ruby weg en denk ook niet dat het scripttaal van de toekomst is


    extentie er van

    PHP
    <%=  %>
  • Hoezo mag het weg. Het is een coole programmeertaal (php is niet echt een programmeertaal te noemen) wat gewoon anders in elkaar steekt. PHP kent ook wel talloze fails waardoor je het een kut scripttaal kan noemen maar dat doe ik ook niet.

  • Ruby heb ik eens gekeken, je kan er wel dingen mee, maar praktisch is het niet echt.


    Perl daarintegen is nog best een zeer mooie programmeertaal, waarmee je nog wel dingen klaar kan krijgen die met php niet of alleen met heel veel moeite zouden gaan.

    Koen, toppunt van zieligheid, ja dat heb je zelf begaan.
    Je komt er niet zomaar mee weg, je hoort nog van ons.
    Even a german had some form of respect for his enemy, even 65 years ago, this scumbag has none, making him the true evil.

  • Citaat

    PHP kent ook wel talloze fails waardoor je het een kut scripttaal kan noemen maar dat doe ik ook niet.


    Dat is helemaal waar! PHP kent een heleboel onzin, en van alles niet wat je wel wilt zien. Gelukkig wordt dit steeds beter, met de komst van PHP 5 en straks met de komst van PHP 6. Maar daartegenover staat wel dat je met PHP op een relatief simpele manier relatief veel kunt bereiken.


    Ik ken Ruby vrijwel niet, zag inderdaad dat het niet moeilijk te leren is, en jou link bevestigd dat (Al is het wel duidelijk een tutorial voor programmeurs, niet voor beginners). Na een half uurtje kijken zou ik nu al wel een redelijk stukje Ruby kunnen schrijven (Zonder al teveel functionaliteit).


    Ik zal het komende jaar wel Java leren (op school), een taal waarin ik me al heb verdiept, en die ik zeer zie zitten.:) De syntax van Java staat me zeker aan.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!