Controleren of value al bestaat in database

  • Hallo,
    ik ben een beginnertje in php en probeer een registratie-systeempje te maken.
    Nu wil ik dat het controleert of je email of naam ( gebruikersnaam ) al in de database staat aan de hand van if/else.
    Maar dit lukt niet echt, kan iemand mij helpen?
    Dit is mijn code:

  • Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Hallo,


    Via de Google search term "php check if username exists mysql" kwam ik op de volgende resultaten:
    http://stackoverflow.com/quest…ts-in-mysql-table-via-php
    http://stackoverflow.com/quest…-exists-in-mysql-with-php
    http://stackoverflow.com/quest…s-when-creating-a-new-use
    http://stackoverflow.com/quest…-exists-in-mysql-database


    En zo nog velen meer.


    Die voorbeelden laten zien hoe het moet.


    Mvg,
    Tim

  • Bedankt voor de vele voorbeelden.
    Ik heb ze proberen toe te passen op mijn code maar dit is niet erg goed gelukt en ik weet niet wat ik fout heb gedaan.
    Ik krijg nu volgende error:
    Notice: Object of class mysqli_result could not be converted to int in C:\xampp\htdocs\welcome.php on line 20
    User Already in Exists
    (user already exists tekst komt er ook wanneer email nog niet bestaat)
    dit is mijn code:

  • Kleine aanpassing waardoor het zou moeten werken...


    PHP
    <?php
    $query = "SELECT * FROM Gebruikers WHERE email = `example` LIMIT 1";
    $result = mysqli_query($con, $query);
    
    
    if (mysqli_num_rows($result) > 0) {
    echo "Gebruiker bestaat";
    }
    ?>
  • Hallo, bedankt voor de hulp. Ik heb mijn code aangepast aan de jouwe en krijg nu volgende error: Warning: mysqli_num_rows() expects parameter 1 to be mysqli_result, boolean given in C:\xampp\htdocs\welcome.php on line 21


    Dit is mijn code:

  • Mysqli_num_rows error is 9/10 keer een fout met de query. Wat ik ook altijd zeg: Bouw foutafhandeling in. Dan weet je meteen of het aan je query ligt.