PHP kennis uitbereiden.

• Beste Forumleden,

Ik beschik over een aardige kennis van PHP, SQL, HTML en CSS. Maar vooral dat eerste; daar wil ik nog meer over leren. (Ik ben erg bescheiden zoals je ziet ;) )
    Heeft iemand suggesties voor boeken, websites, ebooks o.i.d. over PHP (of een van de ander genoemde talen). Ik doel op boeken waarvan het vereist is dat je OOP kent om verder te leren. Denkend dat deze laatste zin een vrij goede indicator is
    van het niveau waar ik heen wil. Ik ben nu net 15, en begon op mijn 13e. Ik ben beraden om later (en nu) die in de exotische wereld van de computers te duiken. Tevens wil ik leren - én ben ik al aan het leren over - het hele tcp/ip suite, netwerken, programmeren (Nog te gaan: C, Java en Python), besturingssystemen en beveiligen - van al het bovenstaande.

Alvast bedankt. (bedenkend dat ik iets teveel haakjes gebruikt heb, en het laatste nogal overbodig is :S )

Mvg,

Stanvk

• Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • OOP beheers ik, het was een indicatie op welk niveau ik zit. ;)

Edit: Oh god, ik krijg net een berichtje dat mijn topic opschepperig zou klinken, is niet de bedoeling. Ik wil enkel een beeld scheppen hoe ver ik ben met alles, en waar ik nu mee kan beginnen.

• Ik weet niet wat iedereen zeikt, maar om de TS links te geven moeten we wel zijn niveau weten. Het is juist goed dat hij een beeld schept en ook interessant om te weten wat hij nog wil gaan doen. Dus als je jezelf minder voelt door zijn bericht hoef je gewoon niet te reageren ;)

@TS
    Ik kan je bericht nu niet teruglezen. Waar ben je dan wel naar op zoek?

• Ik heb het topic in originele staat hersteld. De beginpost vind ik niet opschepperig overkomen. Wel zet ik mijn vraagtekens bij het feit dat je naar twee jaar, zonder educatie, op je 15e object oriëntatie prima onder de knie hebt. Dat kan ik verkeerd hebben, maar ook ik dacht veel eerder te snappen hoe object georiënteerd programmeren in zijn werk gaat, dan dat ik het werkelijk goed kon. Verder vind ik niet dat de TS een verhaal houdt wat ongelovig overkomt..

Mijn vraag is, welke kant wil je op? Kun je ons een iets beter beeld geven van je huidige kennis (misschien code voorbeelden?)? Dan kunnen we je beter helpen met je vraag.

• Ik heb niet echt voorbeelden, maar ik heb het idee dat ik OOP al best kan. Maarja een dom iemand vind zichzelf ook slim. Dat is het punt, ik wil weten wat ik nu moet leren om beter te worden. In Giovanni's post dat weggehaald is, stond opzich een goed (ogend) boek.

Ben momenteel even bezig met iets, ik zal zo een uitgebreid antwoord schrijven ;

• Ik zal een klein blogje in elkaar zetten.

Wel vind ik het "designen" van een applicatie lastig. En daar bedoel ik de code structuur mee, niet de UI :D

Iemand tips?

Hallo,

Het doel van OOP is onder andere dat de structuur van je code goed in mekaar zit ;)
    Wat ik aanraad is om te leren werken met het MVC patroon van een framework als CodeIgniter.

Mvg,
    Tim

• Als jouw doel OOP is zou ik zeggen stop (tijdelijk) met PHP en start met Java of een C taal. De simpele reden hiervoor is dat PHP nog niet strict genoeg is als het neerkomt op OOP. PHP staat bepaalde dingen toe die Java gewoon weigert, denk hierbij aan simpele dingen als datatypes die je niet zo makkelijk kan converten zoals in PHP.

Als je een van deze talen beheerst zal de stap terug naar PHP dmv OOP super simpel zijn, juist omdat het niet het aanleren is van hoe je iets moet schrijven, maar je je een compleet andere denkwijze aan moet gaan leren waarbij een boek echt niet gaat helpen ;)

• kevinkrs: Van mij mag je Java een verschrikkelijke taal vinden (ik ga het niet met je eens worden), maar onderbouw dan wel waarom. Dit slaat nergens op.

Het kan zeker geen kwaad een andere taal te leren. Maar dat je OOP niet goed kan leren in PHP ben ik het niet mee eens. Object oriëntatie heeft namelijk niets te maken met zaken als type safety. C is trouwens een taal die geen object oriëntatie ondersteund, C++ wel.

• Stefan.J in PHP kan je smokkelen waardoor een script eigenlijk niet meer OO is...

PHP
    <?php
    $getal = "2";
    $getal2 = 1;

echo $getal + $getal2;
    ?>

In dit hele simpele stukje code zal PHP gewoon 3 weergeven... maar ben je al niet OO bezig omdat een INT een datatype is en String een object (verzameling van CHAR datatypes)... vandaar ben ik van mening dat je in PHP toch echt niet goed OO leert programmeren ;) maargoed dit zal een meningsverschil zijn waar je continue in discussie over kan gaan...

• Ik zit momenteel in Spanje, en kan dus niets schrijven. Ben over een week weer terug. Dan zal ik een blog o.i.d in elkaar zetten. Tevens heb ik niet zo lang geleden een MVC frameworkje in elkaar gezet, daar zou je e.v.t. naar kunnen kijken (http://www.github.com/stanvk/simplemvc) Ik ben er van bewust dat het niet het mooiste framework is, en zeker niet het efficientste. Maar het principe bestaat. :D

En zoals ik al eerder gezegd heb: Een dom iemand vind zichzelf ook intelligent. :P

Ik wens jullie (ook) een fijne vakantie toe, mochten jullie gaan. :thumbup:

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!