Verbeterde en nieuwe regels

  • Beste leden,


    Zojuist zijn de regels van CP vernieuwd.
    Met de nieuwe regels willen wij meer duidelijkheid en structuur geven aan de dagelijkse gang van zaken op CP.


    Een aantal regels zijn compleet verwijderd, andere zijn in versimpelde/duidelijkere vorm gebleven.


    Vragen over de nieuwe regels mogen natuurlijk altijd gesteld worden: in dit topic of via PB naar mij of een ander teamlid.


    De regels gaan per direct in.


    HG,
    - Lodewijk

  • Er staat nog vrijdag 10 februari helemaal onderaan bij de regels.
    Voor de rest vind ik goed dat de regels zijn veranderd.
    Hopelijk dat meer mensen zich nu eraan houden.
    Trouwens dat cp.com staat een beetje raar.
    Beter als het veranderd wordt in criminalspoint.

  • @Hood: klopt, de regels zijn namelijk voor het laatst op 10 februari gewijzigd. Het duurde alleen even voordat jullie ze te zien kregen... 8-| (a)


    Goed om te horen dat je de verandering goed vind. En ja, hopelijk komt dit ook het naleven van de regels ten goede ;)

  • Citaat

    1.1 Behandel iedereen met respect.


    Mee eens, maar is misschien iets te globaal ;) Zo'n globaal iets valt moeilijk te definieren. Zo kan ik vinden dat de crew de leden niet met respect handeld and dus zo zelf regels overtreed. Ook zal dit verschillen per crewlid waardoor je verschillen krijgt binnen het team zelf.


    Citaat

    1.2 Pleeg geen inbreuk op auteursrechten.


    Dit staat in de wet, niet nodig om dat hier ook te plaatsen. Je kan beter zeggen dat men auteursrechtelijk beschermde niet mag plaatsen hier.


    Citaat

    1.3 Discussies over illegaal verkregen software, hardware en broncodes worden niet getolereerd.


    Netjes


    Citaat

    1.4 Plaats geen lasterlijke berichten over een (conflict met een) ander. Los deze zaken buiten CP om op. Maak, indien nodig, melding van oplichting bij een teamlid van CP door middel van een privebericht.


    Zaken die via CP omgaan moeten buiten CP om geregeld worden indien het iets negatiefs betreft?


    Citaat

    1.5 Laat het modereren van CP aan het team over. Spreek elkaar op fouten aan via PB, maar niet publiekelijk op de website. Maak gebruik van de rapporteer-functie.


    Foute zinsopbouw. Hoe wil men nu fouten in een code aanwijzen als dit verboden is? Op die manier staat het daar nu.


    Citaat

    1.7 Houd je ongenoegen over CP voor je. Houd de eer aan jezelf en vertrek. Het geven van feedback kan via PB/email aan de projectleider.


    Hier ben ik gestopt met lezen. Deze zin is ten zeerste onprofessioneel. Je vertelt niet je eigen leden om op te stappen. In geen enkele situatie tenzij deze de regels hebben overtreden.


    Overigens betekent dit dat CP geen kritiek toelaat in het publiek. Oftewel, censuur. Smaad is iets anders dan kritiek of ongenoegen uiten. Dit valt dus linea recta onder censuur.




    De rest heb ik dus nog niet gelezen :)


    Edit: Zin veranderd naar correct Nederlands en code omgezet in quote.

  • Citaat van BrokenTrack


    1.7 Houd je ongenoegen over CP voor je. Houd de eer aan jezelf en vertrek. Het geven van feedback kan via PB/email aan de projectleider.


    Hier ben ik gestopt met lezen. Deze zin is ten zeerste onprofessioneel. Je vertelt niet je eigen leden om op te stappen. In geen enkele situatie tenzij deze de regels hebben overtreden.


    Overigens betekent dit dat CP geen kritiek toelaat in het publiek. Oftewel, censuur. Smaad is iets anders dan kritiek of ongenoegen uiten. Dit valt dus linea recta onder censuur.


    Helemaal mee eens.

  • Tim/BrokenTrack, bedankt voor je reactie.


    Je opmerkingen over 1.1: wij verwachten van iedereen op CP dat ze elkaar met respect en behoud van eigenwaarde behandelen. Deze regel is ter vervanging gekomen van regels als 'niet schelden' en 'behandel elkaar netjes'. Ikzelf vind dat die prima onder deze nieuwe noemer vallen, maar een discussie daarover is wellicht goed om de boodschap wat duidelijker te maken.


    Over 1.2: we merken helaas nog vaak genoeg dat deze regel wordt overtreden. Dezelfde regel staat inderdaad in de wet, maar een herhaling kan geen kwaad.


    Over 1.4: we praten hier over zaken betreffende oplichting. Hoe gegrond sommige beschuldigingen soms ook zijn, we willen niet dat leden dit publiekelijk tentoonspreiden. Het zwartmaken van een ander helpt niemand. Wellicht kunnen we er 'Los deze zaken buiten de publieke kanalen (zoals het forum) van CP om op.'. Zou dat beter zijn in jouw ogen?


    Over 1.5: hierbij gaat het wat mij betreft overduidelijk over fouten in bijvoorbeeld de plaatsing van een topic, topics met vervelende spelfouten, rottige opmerkingen en dergelijke. Wat zou kunnen helpen om het nog duidelijker te maken volgens jou?


    Over 1.7: Feedback en kritiek is hartstikke welkom. Maar het heeft wat ons betreft meer nut om dit direct te melden aan ons dan dat je eerst zieltjes wint op het forum zelf wie het allemaal met je eens is. Dat laatste is in niemands belang namelijk; het komt niemand ten goede. Vandaar dat wij dat bewust verbieden. Daarnaast geven we aan dat het wel degelijk mogelijk is om kritiek te uiten, maar dat je het dan direct aan mij kunt doorgeven.


    Nogmaals, dank voor je tips. Waardevol.

  • Citaat

    1.7 Houd je ongenoegen over CP voor je. Houd de eer aan jezelf en vertrek. Het geven van feedback kan via PB/email aan de projectleider.


    In de wet staat toch dat je vrijheid van meningsuiting hebt? Dus deze is ten strijde van de wet.

  • Je bent inderdaad vrij om je mening via pb/mail met ons te delen. Je bent ook vrij om je mening bijvoorbeeld op je eigen blog te zetten. Als je wilt dat we iets met je mening doen, raad ik je echter aan om voor de eerste optie te gaan.


    Wij hebben bewust voor deze regel gekozen. Wellicht is het tijdelijk, maar de regel is nu nog nodig. Mocht deze of een andere regel je niet bevallen: je bent vrij de website te verlaten.


    Zoals inmiddels duidelijk: 1.7 is momenteel niet voor discussie vatbaar.

  • dus, als jij iets negatiefs over CP zomaar wilt zeggen omdat jij dat goed lijkt moet dat maar kunnen;


    http://nl.wikipedia.org/wiki/Smaad <-- zie ik als smaad, en om dat even zoals jij het over het wetboek hebt:


  • Er is een verschil tussen iets negatiefs zeggen en ook daadwerkelijk smaad over het bedrijf loslaten.


    Dat is een verschil tussen professioneel zijn en niet professioneel.


    Ik ben bereid om de rest van de regels na te kijken indien ik wijzigingen zie.


    Lodewijk, betreffende 1.4
    Er is naar mijn weten al een forum om dit soort problemen op te lossen hier. Namelijk JUR. Echter CP kennende zal dat niet toegelaten zijn. Omdat iets negatiefs, moge dit terrecht zijn of onterrecht, hier niet toegelaten is. Wat dus onder censuur valt. Dat je het via prive berichten kan versturen neemt nog niet het feit weg dat het censuur is. Censuur wordt namelijk toegepast op de publieke kanalen, niet de prive kanalen. Je kan geen censuur plegen op iets prive.

  • Waarom worden de regels wel elke keer aangepast, maar de site zelf niet? Ik bedoel, ik merk dat er steeds minder leden actief zijn op CP en de layout oogt ook erg oud.


    Het is maar een idee, ik vind de huidige CP uitstraling namelijk erg saai en standaard.

  • Het punt is dat niet alles gezegd mag worden, zelfs niet in Nederland waar vooral de mensen die de wet overtreden de zin "Ja maar ik heb toch vrijheid van meningsuiting?" gebruiken. Vrijheid van meningsuiting betekend dat je je eigen mening ZONDER dat anderen hier last van kunnen ondervinden mag uiten. Op het moment dat jij oproept tot, ik pak maar even een raar voorbeeld, het vergassen van Joden dan is dit geen meningsuiting meer maar oproep tot iets wat strafbaar is volgens de grondwet.


    Het zelfde geld dat hier. Je mag je mening uiten, ook over CP, maar niet in een topic dat hier niet over gaat (zie regels) wat in vele maten gebeurd. Daarnaast is een topic aanmaken om alle slechte kanten van CP te benadrukken niet normaal. Dit doe je ook niet bij de Albert Heijn, dat je voor de winkel met een megafoon alle slechte dingen (en dingen die ze iets beter hadden kunnen doen) gaat lopen roepen en schreeuwen.


    Dat heet fatsoen en is weliswaar niet strafbaar maar wel als dit tot oproep leid of een hetze creeert.


    Censuur is wat gedaan werd in Oost-Duitsland na de oorlog tot 1989. Dat je dus vermoord word of je het leven moeilijk wordt gemaakt (wordt gepijnigd) omdat je je mening uit in bijvoorbeeld de krant tegen het communisme. Dat is hier totaal niet aan de orde.


    Conclusie: maak CP zwart wanneer je vind dat je hier behoefte aan hebt, maar doe dit niet hier op de website zelf maar PB/email naar de projectleider.


    Hopelijk is deze regel nu genoeg verduidelijkt en kunnen we ons richtten op het verbeteren van de andere regels of website.

  • L.Groot: Geert Wilders uitte ook gewoon vrijheid van mening uiting. En werd er zelfs voor vrijgesproken.


    ten 2e: Albert heijn heeft visitekaartjes waar je klachten op kunt schrijven dus daar kun je ook gewoon openhartig dingen vertellen.
    ----------
    L.Groot: Dan schrijf je het toch op en meld je dit alleen aan het personeel van de Albert Heijn zelf en dus niet aan alle klanten die in de winkel lopen?
    ----------
    Maar CP lijkt nu wel Google achterna te gaan door steeds regels lopen te veranderen.


    Laat CP maar even naar dat 2006 layout kijken.8-|

  • Citaat van sloosmedia

    L.Groot: Geert Wilders uitte ook gewoon vrijheid van mening uiting. En werd er zelfs voor vrijgesproken.


    ten 2e: Albert heijn heeft visitekaartjes waar je klachten op kunt schrijven dus daar kun je ook gewoon openhartig dingen vertellen.
    Maar CP lijkt nu wel Google achterna te gaan door steeds regels lopen te veranderen.


    Laat CP maar even naar dat 2006 layout kijken.8-|


    Ben het compleet met je eens.

  • Wel grappig dat iedereen meteen de wet erbij haalt terwijl het in feite om de regeltjes van papa in de speeltuin gaat :)

    Hallo, mijn naam is Aart Appel, ik ben 6 jaartjes oud en ik kan al lezen en schrijven. Ik heb me aangemeld op Criminalspoint omdat ik graag meer wil leren over .NET, Java en MongoDB. Ook ben ik op zoek naar een fulltime baan als professioneel zeikstraal.


  • Klinklare onzin.


    Had eens een feedbacktopic gemaakt gericht naar de crew. Niet om zwart te maken maar gewoon keiharde feedback met voorbeelden.


    Mocht niet publiekelijk gebeuren of zoiets, valt terug te vinden. Er heerst dus gewoon een vorm van censuur, anders dan in 1986.

  • Hey, ik heb een idee:
    Waarom schrijft iedereen hier niet gewoon een eigen wetboek!
    Sticht ook meteen een politieke partij en terwijl je daar dan toch mee bezig bent, probeer dan ook meteen maar alleenheerser over de wereld te worden! :D Gewoon, omdat het kan.

    Hallo, mijn naam is Aart Appel, ik ben 6 jaartjes oud en ik kan al lezen en schrijven. Ik heb me aangemeld op Criminalspoint omdat ik graag meer wil leren over .NET, Java en MongoDB. Ook ben ik op zoek naar een fulltime baan als professioneel zeikstraal.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!