Beste CriminalsPoint leden,
Ik heb een droevige aankondiging te maken: Netlog is intern zeer ziek.
Hoe bedoel ik dit?
Netlog heeft last van incest.
De topposities bij netlog zitten allemaal bij familie en vrienden van de starters en de bazen.
Het is puur vriendjespolitiek.
Waarom is dit een probleem?
1) Bij interne ruzie's, kan dit niet alleen heel de familie opsplitsen, maar ook netlog zelf kan hier zwaar onder afzien.
2) Beslissingen worden systematisch in het voordeel van de eigen vrienden genomen.
Bij een openstaande vacature, worden naar verluid hoog opgeleidde werknemers geweerd om toch maar de eigen vrienden voorrang te verlenen, ook al hebben zij totaal niet het profiel.
Welke problemen zijn er nog?
1) Ze zijn het slachtoffer van hun eigen groei. Ze zijn opeens zeer snel zeer groot geworden. Servers werden bijgekocht zonder goed overleg, noodoplossingen werden vaak toegepast en zelden correct opgelost nadien.
Er is dus niet een duidelijke en eenduidige strategie.
2) Hun communicatie is rampzalig! Een mail van mij aan het bestuur werd pas na 2 maand beantwoord.
Netlog heeft ons, GameColl, vorige zomervakantie gecontacteerd met de vraag games (add-ons) te gaan maken voor hun systeem.
De eigen personeelsleden hebben het echter zo druk dat communicatie onmogelijk was en dat we dus verplicht werden zonder duidelijke afspraken te gaan werken en zonder een duidelijk doel voor ogen. We kregen slechts zeer weinig informatie over hun werking en werden aan ons lot overgelaten. Er was geen sprake van 1 mentor die ons begeleidde bij het maken van de eerste game, zodat we het systeem doorhadden. Verder waren er ook problemen met de interne rechten, waardoor communicatie met hun server zeer moeilijk verliep.
Hierdoor hebben wij afgezien van verdere samenwerking.
3) Verschillende instanties dreigen met rechtzaken tegen Netlog. Dit omdat ze auteursrechtelijk beschermd materiaal aanbieden op hun site en niet weten wat ze eraan kunnen doen. Ze hebben na maanden wachten, de deadlines van de aanklagers waren eigenlijk al verlopen, een advocaat in de arm genomen, zodat deze het materiaal kan gaan markeren.
Dit is ziek, 1 advocaat moet miljoenen filmpjes en muziekjes gaan controleren. Hier moet men ander personeel aanzetten, een advocaat is duur en hoort te procederen. Verder hebben ze iemand hiervoor aangenomen die naar verluid zelf nog niets kende van dit soort rechten, hij was hier niet in gespecialiseerd. Zo hebben ze nog veel kosten gehad aan opleidingen voor deze advocaat.
Wat kunnen we hieruit leren?
1) Trage groei = meestal stabiele groei en biedt betere kansen op een hogere kwaliteit
2) Nooit inteelt bij de strategische top! Het is belangrijk dat beslissingen in het voordeel van de netlog gebruikers gebeuren, in plaats van de eigen familie.
3) Opgepast met auteursrechtelijk beschermd materiaal
4) Communicatie zou eigenlijk binnen een week beantwoord moeten zijn ten laatste.
5) Verkies geen vrienden boven vakexperten! Experten zijn nu eenmaal nodig.
Als je bovenstaande 5 regels respecteert, kom je met je organisatie al een heel eind verder.
Ps: dit werd geschreven onder voorbehoud.
Ik ben geen werknemer van Netlog en kan niet objectief oordelen. Ik spreek alleen uit eigen ervaring en uit wat ik een vriend van de familie van Netlog heb horen vertellen.
Ps 2: daar in dit tekstje wat algemene management adviezen zitten verwerkt, heb ik het ook bij de artikels geplaatst. Een onafhankelijk crewlid zal dit al dan niet goedkeuren de komende uren.