Posts by Quitta

    Ik raad je Git aan en Bitbucket, als student kan je trouwens een gratis professional account aanvragen.
    Git heeft als voordeel dat alle revisions locaal op je systeem staan, waardoor je niet online hoeft te gaan als je zou willen reverten naar een oudere versie.


    Als tweede voordeel: het is distributed, waardoor als je server failt, je gewoon je locale versie kunt oploaden en hupla je kan weer aan alle revisions aan.


    voor meer informatie: Why You Should Switch from Subversion to Git | Treehouse Blog

    Ikzelf heb nog even getwijfeld om me op te geven, maar ik heb hier eigenlijk niet genoeg tijd voor.
    Ik plaats zelfs haast geen berichten op het forum. :)


    Ik wens iedereen echter veel geluk!

    Ik heb al redelijk wat c++ ervaring en heb nog nooit Windows programming gedaan. Ik gebruikte Qt voor mijn gui's wat cross platform werkt. Dus ook op mijn ubuntu.


    Als dit je eerste programmeertaal is, zou ik je aanraden om misschien eerst eens naar python te kijken, waardoor je veel programmeer concepten (oo, inheritance, polymorphism, ..) kunt leren kennen zonder teveel te sukkelen met de taal zelf.


    C++ kan zeer tricky zijn door het gebruik van pointers, sterke typeringen, enz.


    Als je toch blijft bij je idee om c++ te proberen, raad ik je aan eerst basis concepten te bekijken: eerst standaard input/output programmas maken met slechts enkele functies en dan pas classes maken, inheritance, objecten instantieren. Tenslotte polymorphism en pointers.


    Als je vragen hebt, stuur maar een pm.


    Quitta

    Mag ik vragen hoe je eigenlijk aan die codes komt :)
    Ik heb er eentje die werkte! (heb er ook eentje aan mijn vader gegeven, die altijd al eens spotify premium wou proberen, excuus daarvoor ;) )


    Bedankt :)


    Viktor, hier moet ik je tegenspreken. Een auto inherit(extend) niet van wiel, een auto heeft een wiel (has-a) ipv (is-a). Ipv Inheritance te gebruiken (aka extenden), ga je hiervoor composition gebruiken (Wiel objecten als members van een auto geven). Een beter voorbeeld is 'Voertuig', wat een base class zou zijn, eventueel zelf een 'abstract class' (niet zeker of dit toepasselijk is in PHP, te lang geleden), met als subclassen Auto, vrachtwagen, trein enz. Dit zijn allemaal soorten voertuigen, die voldoen aan wat een auto moet kunnen doen.


    Qua namespaces is de uiteg van DirkZz goed!
    Namespaces worden inderdaad zo goed als standaard gebruikt bij 'grotere' projecten. Dit is zeker handig in het geval wanneer je libraries gaat includen (dit is toch zo bij C++), de kans bestaat namelijk dat deze dezelfde classe namen gebruiken. Door eigen namespaces te introduceren gaat de kans op ambiguïteit naar beneden.

    Ik weet niet of je er iets met bent, maar als je i.p.v programma's, source code wilt opslaan, bvb van je projecten, raad ik je aan een version control systeem te gebruiken zoals Git.


    Websites zoals Bitbucket(gratis voor studenten) en GitHub, bieden goede opties aan.


    Het voordeel aan version control is dat je terug kunt gaan naar vroegere versies van je project, verschillen in versies bekijken, andere mensen kunnen er aan mee werken enz.


    Ook staat het altijd mooi op je CV als je met GIT kunt werken.


    Maar zoals ik al zei, is dit waarschijnlijk niet wat je zocht of kende je dit al ;) (wou het toch maar delen)

    Presentaties zijn in het engels, er komen normaal mensen van over heel de wereld presenteren en kijken. Ook omdat dat makkelijkste is omwille dat Brussel 2-talig is.


    Als je een idee wilt krijgen van het soort presentaties, kan je altijd naar het dagschema kijken van vorig jaar:
    - FOSDEM 2014 - Saturday
    - FOSDEM 2014 - Sunday


    Dan zie je meteen hoe groots dit event wel niet is ;)

    Normaal is er een livestream van de grote aula, waar de 'grote' talks gegeven worden, helaas zijn dit zeer algemene talks. Als je specifieke talks zoals PHP/Mysql/postgresql wilt horen, kan dit enkel door te komen ;)


    Voor mij is het een uurtje in de trein zitten, dat heb ik er nog wel voor over :)
    Zeker omdat het best wel een leuke ervaring is.

    Hallo iedereen,


    Ik ben er weer vroeg bij, maar ik wou iedereen alvast de tijd geven om de datum vrij te houden in zijn agenda.


    namelijk 31 Januari & 1 Februari voor de jaarlijkse FOSDEM conferentie.




    Wat is FOSDEM?

    FOSDEM is een jaarlijkse conferentie die volledig gratis is! Het thema is open-source, waardoor tal van grote open-source bedrijven presentaties komen geven, maar ook nieuwe ontwikkelingen in talen zoals Python, Mysql, PHP enz. komen aan bod.
    Ook zijn er tal van goodies te verkijgen.


    Voor wie is FOSDEM?
    Iedereen die zich iets of wat intresseerd in IT. Er worden op die 2 dagen meer dan 400 talks gegeven, in verschillende lokalen/gebouwen, waardoor het doelpubliek zeer gevarieerd kan zijn. Gaande van security, programmeren, hardware (Arduino), nieuwe programma's/tools/technologien/...
    Als je kijkt naar de lijst van sponsors kan je alvast veronderstellen dat het de moeite waard is!: FOSDEM 2015 - Sponsors



    Waar is FOSDEM?
    Brussel, gebouwen van de ULB (University libre de bruxelles)
    FOSDEM 2015 - Transportation


    Meer vragen?
    Just ask, of check: FOSDEM 2015 - Home


    Ik wil zeker niemand verplichten, maar ik vond het zeker de moeite om het dit jaar weder aan te kaarten ;)
    Misschien zie ik jullie daar wel!


    -Quitta

    Als je applicaties wilt maken:


    Pyhton is awesome!
    Het is een taal waar zowat alles met haalbaar is. Ikzelf gebruik python voor het schrijven van simpele taken die ik automatisch wil laten uitvoeren (lezen/schrijven van data uit files, processen en schrijven/lezen naar een database.) Dit doe ik meestal zonder OO concepten te gebruiken, omdat het vooral gaat om snel iets in elkaar te flansen, dat werkt.


    Python is dus eerst en vooral zeer goed voor prototypes te ontwikkelen, het is onertussen uitgegroeid naar een enorm grote commmunity met vele libraries/modules die makkelijk te installeren/gebruiken zijn.


    Python kan echter ook gebruikt worden om full-blown OOP uit te voeren. Classes,Inheritance, polymorphism, ... Dit allemaal zonder teveel toeters en bellen (althans voor de basics). Waardoor het een prima taal is om de object oriented wereld te betreden. Python wordt niet voor niks aan 1e jaars studenten geleerd aan sommige universiteiten.


    Python heeft ook met het Django framework de mogenlijkheid om heuse websites te ontwikkelen.


    Na python zou ik Java aanraden.
    Waarom? Java is een taal die gebruikt wordt bij tal van grote bedrijven. Het is cross-compatible (werkt op windows/linux/mac) en is ook de taal die je toe laat native Android applicaties te schrijven.
    Zonder eerst java te leren zal het maken van native android applicaties veel moeilijker worden.
    java heeft op zijn beurt ook de mogenlijkheid om website te maken. (echter heb ik dit nog niet geprobeerd.)

    Als je websites wilt maken:


    Zoals al reeds vermeld, de bovenstaande talen bieden ook mogenlijkheden aan om websites te maken.
    Ikzelf heb echter tot nu toe enkel php gebruikt voor backends. Ik heb vele mooie dingen gehoord over Ruby, maar kan hier dus niet over meespreken. Wel kan ik je zeggen dat Javascript geen goede beginnersaal is. het is (in mijn opzicht) een taal die je leert tijdens het maken van websites, om je websites mooier te maken en meer responsive. Als je echt wilt programmeren in javascript (node.js), hou je dan maar klaar voor vele mindf*cks.


    Veel succes!

    Misschien ook kort uitleggen waarom dit het geval is, zodat je weet hoe je in de toekomst zo'n dingen moet opzoeken.


    Code
    if (isset ($_POST['passcode'])){
     if ($_POST['passcode'] == $pass){
     $error = 0;
     $_SESSION['Admin'] = 1;
     } else{
     $error = 1;
     }
     }


    Je merkt hier dat de input ($_POST['passcode']) vergeleken wordt met een variable genaamd $pass.
    echter als je naar de code erboven kijkt, zal je merken dat $pass nergens gedeclareerd wordt.


    Wat je wel ziet staan is:

    Code
    include('admin/settings.php');


    Het 'incude' statement gaat eigenlijk de code die in admin/settings.php staat nemen en 'plakken' waar het statement staat.
    (Een path, zoals admin/settings.php kan je lezen als een opeenvolging van folders, waarvan wat na de laatste / komt, de filename gaat zijn.)


    Hieruit kan je dus afleiden dat je een niveautje hoger zou moeten gaan zoeken en dus in de settings.php file op zoek moet gaan naar de declaratie van de $pass variabele.


    Hopelijk klaart dit de boel wat op.


    Beste icters,


    Net zoals vorig jaar wil ik jullie er op attent maken dat er ook dit jaar een FOSDEM is gepland!


    Ik kom hier een beetje laat met af, want het event zal volgende week al plaats vinden, namelijk: 1 & 2 februari !


    Wat is nu juist FOSDEM? FOSDEM staat voor "Free and Open source Software Developers’ European Meeting".
    Hun about-pagina verklaart:


    Zoals jullie zien is dit evenement gratis! Enkel een treinticketje naar brussel is nodig! Zowel Apache, MySQL, postgreSQL, noSQL, Php en veel andere (niet alleen webdevelopment) bedrijven zullen daar met standjes, free goodies, info-sessies, tutorials enz staan.


    Ik kan zelf helaas dit jaar niet gaan, maar ik kan het zeker aanraden aan iedereen. Mijn bureau staat nog vol met leuke goodies van vorig jaar!


    Het is misschien niet volledig jullie niche, ook veel software talks zullen worden gegeven, maar op zich een ware icter zou dit ook interesseren :)


    meer informatie vind je op: https://fosdem.org/


    Quitta


    De poster:

    Mooi, ik zoek ook nog een laptop, maar ik wil er wel nog op kunnen gamen :/


    Dus een i5 zou daar niet aan voldoen. Helaas gaat de prijs voor een deftige processor en grafische kaart al meteen de lucht in..

    Klopt het dat je vraag niet zo zeer met "PHP met distinct query in een array" te maken heeft, of begrijp ik dat nu verkeerd?


    Voor zo ver ik weet kan je gewoon:

    Code
    $matches = array();
    $matches[]= "match1naam";
    $matches[]= "match2naam";
    ...


    dit add telkens achteraan in je array de nieuwste entry.
    Hierna kan je ze gewoon indexen via $matches[0], $matches[1] iirc.


    je kan ook je array dynamisch laten groeien via de push & pop methods


    of is dit niet wat je vraag is :) ?

    Kheb al een hele hoop nieuwe liedjes ondekt :)


    Titel: L.I.F.E.G.O.E.S.O.N
    Artiest: Noah and the whale
    Reden: redelijk rustig, maar toch awesome liedje van de engelse band Noah and the whale

    External Content www.youtube.com
    Content embedded from external sources will not be displayed without your consent.
    Through the activation of external content, you agree that personal data may be transferred to third party platforms. We have provided more information on this in our privacy policy.