Posts by Quitta

De huidige programmeer-paradigma's zijn haast niks veranderd ten opzichte van 50 jaar geleden, we gebruiken nog steeds if/else, loops etc. We hebben cool klinkende concepten zoals OO uitgevonden, maar dit gebruikt nog steeds oude ideëen. Inderdaad is informatica een jonge wetenschap, maar op zich vergeten mensen vaak dat dit ook allemaal al 50 jaar geleden bestond en dus al een tijdje aanwezig is. De turing machine bestond al voordat er computers bestonden..

Tegenwoordig ligt de focus teveel op het programmeer process verbeteren door zaken zoals agile programming, extreme programming etc uit te vinden, wat natuurlijk ook belangrijk is! Een cooler iets is het shiften naar Model driven development/engineering. Maar dat heeft helaas nog niet zoveel success gehad.

matistop333 Informatica is alom tegenwoordig en zal ook niet meer verdwijnen, dus daar zou ik al zeker niet van wakker liggen.

op je vraag van of wiskunde belangrijk is: Op universitair niveau, is bijna de helft van je vakken wiskundig. Ik denk tbh at daar ook de scheiding universiteit/hoge school ligt. Mocht je echter goed in wiskunde zijn, zou ik zeker overwegen op een universiteit informatica te volgen, het aantal studenten in mijn klas is echt laag, en de vraag naar hoog opgeleiden is groot :)

Ik wens je veel success met je keuze en voor vragen mag je me altijd PMen!

Ik zit nu al gans de dag te knoeien met JQuery,
    ik probeer een div van een andere pagina dynamisch te laden in de eigen pagina wanneer je op een button drukt.

Ik had met wat zoekwerk het volgende gevonden:

stel page a.html

Code
    <div id="a">this is funny</div>

en page b.html

Code
    <script src="js/jquery-1.7.2.min.js"></script>
    <button onclick="$('#b').load('a.php #a');">Do it</button>
    <div id="b"></div>

toch blijkt dit om een of andere reden niet te werken

Ik weet niks van jquery, dus ik kan elke vorm van hulp gebruiken

alvast bedankt

Quitta

De meeste kleine campings waar ik vroeger heen ging, boden enkel WIfi Aan bij de receptie, hiervoor gebruikten ze een routerke.
    Nu een typisch 802.11g kaartje ondersteund maar een range van pak 40m binnenhuis (100m buiten) I, door nu een kaart van type EEE 802.11n zou je dat kunnen verdubbelen, maar dat is inderdaad verre van wat je wil.

Hoe de grote campings het doen, zou ik ook niet meteen weten, wat mij lijkt is dat ze in de grond een aantal netwerk kabels leggen, die naar centrale punten gaan, waar vervolgens een router kan staan, of een bredere vertakking naar andere plaatsen.

OOP heeft echter niks te maken met PHP..

OOP is een paradigma. Wat je tot nu toe waarschijnlijk hebt gedaan is Imperatief programmeren.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Imperatief_programmeren
    Je schrijft een paar functietjes en roept die op in 1 main pagina of functie. Eventueel wat modules ofzo.

Bij opject orientatie neem je alles van een heel ander perspectief:
    Een groot voordeel is dat je makkelijk dingen kunt hergebruiken, ook dat het redelijk structureel te volgen is, en eigenlijk veel meer intuitief is.

Je kan het als het volgt bekijken: Stel je hebt een programmatje dat een auto kan laten rijden.
    Als je dit imperatief zou programmeren zou je een paar functies hebben.

Nu in OO ga je een object Auto hebben, dat kan bestaan uit een object motor en 4 objecten wielen.
    Door nu op het object auto de functie start_driving uit te voeren, gaat under de cover: de auto een functie start engine op engine objecten kunnen uitvoeren en daardoor worden u wielen objecten in beweging gezet.

Het is misschien niet het beste voorbeeld, maar ik heb niet zoveel tijd. Je vind hier trouwens duizende goede tutorials voor!

success

Eclipse

nu als je voor c++ gaat en eerst een beetje wilt proberen dan kan je altijd dev compiler installen. http://www.bloodshed.net/devcpp.html
    Daarin heb ik lang geleden mijn eerste 'hello world' programmatjes in geschreven. Anders eclipse CDT (http://www.eclipse.org/cdt/)

als je voor java gaat: Eclipse

als je python zou leren, dan kan je gewoon je browser gebruiken indien je die lessen zou volgen in de link die ik je paar posts geleden gaf.

Success

Mja eclipse is beetje standaard voor java, maar eclipse ondersteund ook c++ maar dan heb je wat extra zaken nodig. Eclipse heeft ook tal van andere handige plugins zoals GIT of een ander version control system, etc..

Om eerlijk te zijn, kan een IDE er al beangstigend uitzien voor een beginner, het ziet er namelijk veel complexer uit dan een notepad++ bvb.
    Maar eens je er wat mee leert werken, merk je snel dat het die stap zeker waard was! :)

Als je iets voor boekhouding enz wilt maken, dan veronderstel ik dat je een GUI wilt hebben. Nu een GUI maken in C++ is heel complex. Ik gebruik daar Qt voor bijvoorbeeld. Java daarintegen zou dit makkelijker toelaten.

Hoe ik het altijd zie: Gebruik C++ voor programma's die veel berekeningen moeten maken, bvb 3D games , wiskundige modellen, Simulaties etc..

Java daarintegen runt in een VM, daardoor is het een pak trager, maar dat heeft dan weer het voordeel multi-platform te zijn + een pak eenvoudiger, want java heeft geen pointers, en dat is nu net waar veel beginneling vast raken: pointers.

Het is niet zo'n makkelijke beeslissing he ;)

In de bedrijfswereld ben je volgens mij het meeste met Java, behalve als je voor wetenschappelijke of grote bedrijven gaat zoals IBM.

C++ ondersteund classes, C niet. In deze tijd wordt bijna elk programma (van kernels afgezien bvb) designed in OO.
    Als ik jou was, zou ik gaan voor python, wat een mooie eerste programmeer taal is. Anders als je toch voor het zware werk wilt gaan, C++.

In C++ zit je met tal van moeilijke zaken zoals pointer berekeningen, (multiple) inheritance, polymorfisme, ..
    De basis leer je op een paar daagjes, maar om bovenstaande zaken goed te begrijpen en leren toe te passen op een goede manier.
    Vergt veel langer.

Qua IDE, Ik heb altijd eclipse gebruikt met CDT plugin. Works like a charm.

Success!

Waarom zou dat zo zijn? Never reinvent the wheel..

De enige reden dat ik iemand zoek met drupal kennis is omdat ik tijdens het uitzoeken hoe drupal ongeveer werkt, wel wat weg aanwijzing kan gebruiken.

Ik weet bvb nog niet goed hoe ik modules kan inladen, dan is het wel handig (als ik na wat gegoogle nog steeds zou vast zitten) ik iemand heb waar ik eventueel bij terecht kan. Of is dat zo raar? :)

Hey hey,

Ik zoek iemand die vaak drupal gebruikt, die de interne werking van drupal door heeft en die er al eens wat modules voor heeft geschreven.
    Het zit namelijk zo, ik ben dit jaar verkozen voor google summer of code, maar mijn project zou deels in drupal verwerkt moeten worden.

Helaas heb ik zelf nog nooit drupal gebruikt en zoek ik dus iemand die ik op skype mag toevoegen, waarbij ik met vragen af en toe terecht zou mogen komen.

ik zou het enorm apprecieren :)
    Indien je dit ziet zitten, stuur me dan maar gewoon een PM!

mvg

Quitta

Ik heb altijd gehoord dat emacs echt wel een awesome editor is en blijkbaar is deze ook beschikbaar op mac.
    Zelf heb ik er nog niet de moed voor gevonden om het uit te proberen, maar eens je het onder de knie hebt, gaat het echt snel!