Tomos Rijbewijs?

• Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Hoeveel tijd je er voor uitrekt :P

Je kan hem, als je nu al leert uit je boekje, verkeersregels e.d. de dag op of na je verjaardag al hebben, alleen het rijbewijs duurt wat langer!

• Dag Sven,

Ik heb nu 2jaar lang een Tomos, en daar heb je een rijbewijs voor nodig.
    Je kan een rijbewijs theorie toets aanvragen bij het CBR (bij jou in de buurt) of een rijschool (bij jou in de buurt)
    De prijzen bij een rijschool zijn wel ietsje hoger, maar je hebt weinig tot geen wachttijd.

2 jaar terug was het bij mij (Rijschool De Weerd in Apeldoorn) ? 40,00 voor alleen de Theorie toets.
    Ik kon direct de volgende dag al toetsen als ik wou.
    Alleen moest ik nog leren etc, waardoor ik het een maand later heb gedaan.
    Bij het CBR was het destijds ? 33,00 maar dan met een wachttijd van 4 maanden!

Ik heb 1,5 week lang geleerd. Elke dag 1 a 2 hoofdstukken geleerd en na 3 dagen de geleerde stof samenvatten en een oefentoets maken (dat kan in het theorie boekje!)

Als je eenmaal bent geslaagd voor de Theorie toets bij het CBR krijg je een examen uitslag document met de magische woorden:
    "U bent geslaagd!"
    Direct de volgende dag naar de Gemeente toe en daar het Rijbewijs aanvragen, dan duurt het nog 5 werkdagen tot je je rijbewijs kan ophalen. In tussen tijd mag je niet rijden! Je hebt nog geen rijbewijs namelijk!

Tegenwoordig is het allemaal iets anders geloof ik.
    Als je je Theorie toets hebt gehaald moet je nog een Praktijk toets volgen, rijvaardigheids testen geloof ik. Gaat meer over de verkeers regels in de Praktijk en behendigheid van een motor voertuig. ???

Als je na alles het felbegeerde pasje hebt gehaald kan je een scooter aanschaffen (In jou geval een tomos)
    De koop handel je gewoon af met de verkoper, om de koop rond te maken moet je je tomos (en elke andere scooter) op jou naam laten schrijven. De kosten hiervan verschillen. Ik betaalde destijds eenmalig ? 11,00.
    Als dat alles is gebeurt bij het Postkantoor bel je even je verzekerings maatschappij. (Bijv. Unive)
    Hun vragen om een paar gegevens van de Tomos (en elke evt. andere scooter) daarna kan je direct wegrijden, verzekerd en wel.

Handige weetjes:
    Ik ben 17 jaar, en woonachtig in Apeldoorn.
    Ik betaal per jaar ? 98,00. Alleen WA.

Ik bezit een Tomos A3 snor.

De tomos rijd gemiddeld 1 op 30. En 1 liter benzine kost (Shellina) ? 1,749 (28 juli 2010)
    Er kan 4 liter benzine in, waarvan 0,5 liter voor de reserve.

Hopelijk is je vraag hierbij beantwoord?

• hehe geef je nu maar alvast op voor theorie tis zomertijd en iedereen wil nu zijn rijbewijs halen. als je theorie hebt gehad heb je nog een klein en best duur probleempje is praktijk examen heb ik ook gehad. dat duurt nu ong een maand ofzo hier in de buurt voordat je aan de beurt bent. dus ga maar vast druk aan het leren. en zorg dat je theorie in 1 keer haalt des te eerder je jezelf kunt aanmelden voor praktijk dit kan wel bij een rijschool in jouw buurt gewoon even op de website's kijken staat vaak wel aangegeven of hun ook scooter praktijk doen mijn rijbewijs heeft me rond de 350 euro gekost met theorie en aanvraag en praktijk alles erin. veel succes ermee:cheer:

• Shaggie dat is verleden tijd:P tegenwoordig moet je ook praktijk doen is sinds 1 maart ingegaan en ik was net ff 23 maart jarig dus de "lul" daarvoor moest je idd een toets maken en kon je je rijbewijs aanvragen.

• Ik weet niet waar je woon maar in een grote stad betaal je ruim 400 euro voor. Je moet eerst je teorie halen en dan volgensmij 1x lessen op scooter en dan gelijk examen erachter aan Zo gaat dat hier in iedergeval. Maar je moet meestal wel 5 week wachten voor dat je kunt aanmelden bij cbr.

• Maar ik raad je aan 2 jaar te wachten en dan een auto kopen.
    Dan kan je nu mooi doorsparen, en heb je een paar jaar later een mooiere auto dan je vriend/vriendin.
    Want zeg zelf, na 2 jaar doe je toch niks meer met die *** scooter.

Het enige nadeel is, dat je nog 2 jaar moet fietsen, maar ja. Blijf je wel lekker fit :)

Succes,

Lars

• Je hoeft ook niet altijd te gaan drinken. Maar ik heb het over naar school, en meestal drink je dan niet(veel).

• Ik wacht ook tot mijn 18e, of ik nou 2 jaar op een scooter rij die om de haverklap kapot gaat (zoals bij iedereen die ik ken met een scooter en dan zijn er heeel wat) of dat ik nou 50 jaar nog plezier heb van me rijbewijs... toch wel een verschilletje :P vind ik de 300/400 euro niet waard voor alleen dat papiertje + scooter + verzekeringen = te veel euro's :P (niet dat ik het niet kan betalen maar ik ben toch niet van plan om nog na mijn 18e die scooter dan te gebruiken.)

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!