Ik doe hier maar 1 uitspraak over, zeker aangezien indien ik dit vroeger zei, jullie me altijd uitlachten (ook al hadden jullie hier geen reden toe):
Wat ALTIJD zo is met auteursrecht, is dat je de grafische elementen (foto's vooral), NIET mag overnemen.
Doe je dit toch, dan kan een notaris dit vastleggen en kan men nadien met een advocaat een proces aanspannen omwille hiervan.
De boete hiervoor kan al snel 10.000 euro belopen.
Als je 3 kleine pagina's letterlijk overneemt, gaat de rechter eens hartelijk met je lachen, anders zit het als je bv een gehele site bijna of alle nieuwsteksten zou overnemen van een website zonder toestemming.
Mensen hebben deze teksten geschreven en zij hebben het uiteindelijke recht alleen, tenzij ze dit expliciet aan anderen toekennen.
Op manier van programmeren (classes, functies, vorm) kan momenteel nog geen beveiliging worden geplaatst - wel op conceptuele plannen indien voldoende uitgewerkt (hierbij verwijs ik naar de blauwdrukken van een architect als voorbeeld).
Ook specifieke manieren om een bepaalde internetapplicatie uit te voeren kan beschermd worden, mits zwaar gedocumenteerd en duidelijk omschreven.
Op databases kan bescherming worden geplaatst, hierbij is het voldoende dit 1x te laten vastleggen bij een notaris.
Een clone is in veel opzichten legaal, maar ZEKER ook illegaal.
Indien u in een specifieke situatie verzeild bent geraakt met conflicten met betrekking tot de wet en de naleving ervan,
contacteer mij dan gerust (mijn tarief zal ik wel toelichten dan ) en dan leg ik het jullie uit zoals ik het in de les geleerd heb en zoals onze notaris ons heeft uitgelegd.
Doe dit niet omdat je nieuwsgierig bent, daarvoor is dit bericht meer dan voldoende uitleg.
Ps: ben jij op de hoogte van andere ontwikkelingen dan mij, post ze gerust. Ik beweer hier niet de enige waarheid te prediken.
Het enige wat zeker is dat elke rechter een situatie anders (moet) beoordelen. Alles hangt dus af van geval tot geval.