• Door een interne verhuis tussen harde schijven en partities, kan het zijn dat CriminalsPoint straks in de voormiddag tijdelijk onbeschikbaar is.

Dit is deel van onze migratie strategie naar nieuwe servers en een betere en duidelijkere structuur.

(Minder rackspace huren en toch geen kwaliteit verliezen).

Sorry voor het mogelijke ongemak.

• Ga volledig met K.Rens mee, in 2010 moeten we allemaal besparen dus ook op de kleinste dingen.
    Dus waarom zou hij niet mogen besparen en leden hun kwaliteit toch behouden?
    Ik vind dat hij dit gewoon moet doen, we verliezen er toch niks aan.
    Koen maakt hier enkel een besparing in en levert ons dezelfde kwaliteit.

Goed werk Koen ;)

PostCounter: 0 - 100 - 200 - 300 - 400 - 500 - 600 - 700 - 800 - 900 - 1000

Project vendettagame.com:
    10% klaar

• Naar welke nieuwe servers? Je hebt eerder aangegeven ongeveer 300 domeinen te beheren, en aangezien deze allemaal op dezelfde webserver staan vraag ik me af waar de rest van de "servers" voor wordt gebruikt (1 backup server misschien) en.....?

Citaat

Found 292 domains hosted on the same web server as criminalspoint.com (81.173.5.9).

Je host gamecoll, onlinegamemanager, webscripters, criminalspoint etc allemaal op dezelfde server.

• We doen deze migratie om verschillende redenen:
    1) Doel om 2 servers minder te gebruiken => minder kosten maandelijks (80 euro per maand per server minder!)
    2) Milieuvriendelijker: waarom veel servers hebben draaien, waarvan sommige al van 2005 dateren en mega veel elektriciteit verbruiken, als je ze kan samen zetten virtueel en het milieu sparen.

De 2 oudste servers, die het meeste elektriciteit verbruiken, gaan we nu uitfaseren en zouden binnen een maand offline moeten staan en op kapaza.be moeten staan (zonder hdd, die worden vernietigd).

Dan blijven ons nog meer dan servers genoeg over (details bespaar ik), maar we gaan naar voor persoonlijk gebruik naar:
    1) Hoofdserver: voor al onze eigen projecten (CP, DiMoWeb, OnlineGameManager, ...).
    Flexibele server, op maat van de projecten.
    Het hoge aantal domeinen dat hiernaartoe verwijst is oa. te verklaren door het feit dat al onze sites al snel een 6-tal domeinen hebben (cp.be, cp.nl, cp.com, ...).
    OnlineGameManager zelf heeft er een 150-tal.

2) Klantenserver: voor al onze klanten, hoge uptime, hoge stabiliteit.
    Deze zit dus ook op een ander ip.

3) Mail en applicatie server: voor alle toepassingen die minder vaak worden geupdated en een groter risico inhouden.
    Klanten komen normaal nooit direct in contact met deze server.
    Hierop draait de helpdesk tool, de mailling lists, de live helpdesk, berekeningen voor klanten, ...

4) Backup server
    Al onze servers worden elke 3 uur gebackupped en backups worden tot een jaar bijgehouden (buiten logs, deze 10 jaar - wettelijke verplichting).

Verder hebben wij mogelijk nog andere servers en staat 1 server hier niet noodzakelijk echt voor 1 server (mirror's, caching, ...).
    Hier ga ik expres niet op in om aanvallen op andere systemen te voorkomen. Een aantal van deze systemen draaien enkel via een lokaal ip en zijn niet met het internet verbonden ;)

Zoals je ziet komt er al snel veel bij kijken, ook bij kleinere webhosters...

We denken wel degelijk goed na over alles en zijn continu bezig met verbeteringen, ook al zien jullie die niet.
    Ik zit nooit stil ;)

En verder staan hebben we nog de Name en DNS servers, maar deze worden allemaal door derden gehost (voorlopig, plannen richting migratie intern).

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!