Wees gewaarschuwd..!

• Eerste boete voor spam via Hyves
    Uitgegeven: 10 december 2009 10:46
    Laatst gewijzigd: 10 december 2009 11:42

AMSTERDAM - Telecomwaakhond Opta heeft boetes van in totaal twaalfduizend euro opgelegd aan een spammer die ongewenste reclame maakte via vriendensite Hyves.

© NU.nl/Chris HeijmansDe spammer, wiens identiteit de Opta niet bekendmaakt, verstuurde volgens de toezichthouder in twee weken ruim 3,2 miljoen 'krabbels' aan gebruikers van Hyves. Daarin werd reclame gemaakt voor een online maffiaspel. De afzender maakte gebruik van software die de reclame automatisch naar willekeurige Hyvers stuurde.

Hyves nam naar aanleiding van klachten van gebruikers contact op met de Opta. De vriendensite verzamelde zo'n 1300 meldingen over de spam. De toezichthouder deed daarop een inval bij de vermoedelijke afzender.

Voor het eerst

Het is voor het eerst dat de Opta spam op een sociale netwerksite bestraft. De toezichthouder kondigde begin dit jaar aan zich in 2009 meer te willen richten op ongewenste reclame via diensten als Hyves, MySpace of Facebook.

Het optreden van de Opta tegen spam via e-mail en sms geldt als succcesvol. De toezichthouder kreeg al meermalen complimenten van de Europese Commissie voor de effectieve aanpak van ongewenste reclame.

Medewerking

Voor de aanpak van spam op sociale netwerken heeft de Opta de medewerking van de sites nodig. Anders dan bij e-mail is de herkomst van ongewenste 'krabbels' niet te achterhalen zonder technische informatie van Hyves, en de Opta is alleen bevoegd om op te treden tegen Nederlandse spam.

De boete is nog niet definitief. De vermeende spammer kan bezwaar aantekenen, en daarna nog in beroep gaan.

Maatregelen

Oprichter Raymond Spanjar van Hyves zegt dat de spamcampagne, die zich overigens al twee jaar geleden voordeed, een uitzondering is. "We hebben mede naar aanleiding van deze spam technische maatregelen getroffen die dit soort dingen moeten voorkomen."

De spammer maakte steeds nieuwe accounts aan om zijn reclame te verspreiden. Hyves stelt nu onder meer beperkingen aan het aantal krabbels aan niet-vrienden dat nieuwe Hyvers kunnen versturen.

• Pff, levenloze mensen zijn die spammers.
    Als je reclame wilt maken doe dat dan op een legale manier zou ik zeggen. Weetje hoe irritant het is als mensen reclame gaan lopen maken op Hyves of zo via krabbels.

• Ja maar het is dus zelfs zo dat mensen niet via jou spel reclame mogen maken..
    Zodra iemand via berichtjes je spelers uitnodigd is diegene strafbaar. Dit heeft te maken met de nieuwe OPTA wet te maken..

Gr

• Hehe zo'n dingen heb ik al paar x gemaakt met cURL :') Wel lekker dat het om een maffiaspel gaat hehe. Boontje komt om zijn loontje

Goed dat ik Belg ben, OPTA kan me niets maken (niet dat ik iets verkeerd doe)

• Hej ik heb nog een klein vraagje dat hier wel bij aansluit wat gebeurd er met mensen die iemands anders identiteit weergeven via hyves. Dus even anders gezegd ik maak een hyves voor iemand die ik ken en ga allerlei kut dingen krabbelen bijv. bij zijn baas ofzo. Is dit strafbaar?

• Citaat van stan

Hej ik heb nog een klein vraagje dat hier wel bij aansluit wat gebeurd er met mensen die iemands anders identiteit weergeven via hyves. Dus even anders gezegd ik maak een hyves voor iemand die ik ken en ga allerlei kut dingen krabbelen bijv. bij zijn baas ofzo. Is dit strafbaar?

Het lijkt me dat als je dan een mail naar hyves stuurd, dat hun wel acties ondernemen ;)
    Hyves aanmaken voor andere is volgens mij gewoon toegestaan.
    Echter daarna de mensen belachelijk maken e.d is denk ik weet niet toegestaan.

Het bovenstaande bericht werd geplaatst door een lid waarvan het account verwijderd is.

• Citaat van SkyNet

Je kan zeggen wat je wilt.
    Maar hij heeft 359.000 leden binnen gehaald :P

Neen, hij kan er uiteindelijk een groot bedrag voor betalen :d

Het bovenstaande bericht werd geplaatst door een lid waarvan het account verwijderd is.

• weet iemand welke site het was de dit gedaan heeft??
    12.000 euro boete is echt niet veel voor 300.000 + leden...

reken even uit... 300.000 aanmeldingen.. 5000 daarvan blijven er actief spelen.. van die avtieve spelers zijn er 1000 die regelmatig bellen.. niet verkeerd..

• Iemand een demo? De site ziet er langs buiten maar gewoon uit, beetje vendetta-achtig..

Nieuwe reactie samengevoegd met originele reactie op 10.12.09 15:46:11:
    criminalspoint - criminalspoint is een demo

Nieuwe reactie samengevoegd met originele reactie op 10.12.09 15:48:49:
    Je kan het totaal aantal users niet zien maar er zijn er wel 150 online ö

• Hyves moet niet klagen. Dit kan echt nooit de eerste keer zijn dat dit gebeurd, aangezien hun toch alles na-apen wat Facebook doet moesten ze dit toch ook wel overnemen neem ik toch aan. De totale kosten waren iets van 25.000 euro ofzo wat echt absurd is aangezien ze makkelijk een filter kunnen ontwikkelen in 10 minuutjes wat het meervoudig gebruiken van een link wel kan herkennen. Daarnaast kon askimet wel eens een goed iets zijn voor ze.

Kut Hyves!

• Citaat van beul

Dat is niet veel, mijn spel heeft er gemiddeld 55 online..

Vraag me ook af wat jou spel is...

maar hij zegt 150 online,
    en jij zegt dat is niet veel mijn spel heeft gemiddeld 55 online? uhm jij hebt er minder?

• naja vind de site er niet spectaculair uitzien... maarja, als je 350.000 leden + hebt is dat toch wel lekker :P

Nieuwe reactie samengevoegd met originele reactie op 10.12.09 18:34:30:
    ook wel nice, kijk net 297 spelers online..

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!