Server vraagje. (Windows en Linux.)

• Hallo,

Ik wil binnenkort een VPS bij TransIP bestellen.
    Alleen heb ik over het besturingssysteem van de VPS heb ik een vraag.

Zouden jullie mij misschien een beeld kunnen geven hoe het besturingssysteem werkt?
    Misschien doormiddel via een screen.

Alvast bedankt.

• Hallo,

Via commandline.
    meestal werk ik via Putty.

Als je dat niet weet, raad ik je aan om te wachten met het bestellen van een VPS en eerst de basis van Linux te leren kennen.

Mvg,
    Tim

• Windows VPS is op remote desktop connection (bij transip) dat is zó simpel ..

Je gaat naar start --> accessoires --> daar ergens staat Remote Desktop of Externe verbinding.
    Vul daar je VPS IP in en dan inloggen met Administrator en het VPS wachtwoord.

Dan zit je gewoon op een externe computer.

• Windows VPS is op remote desktop connection (bij transip) dat is zó simpel ..

Je gaat naar start --> accessoires --> daar ergens staat Remote Desktop of Externe verbinding.
    Vul daar je VPS IP in en dan inloggen met Administrator en het VPS wachtwoord.

Dan zit je gewoon op een externe computer.

Hallo,

Dan bedoel je meer zoals op mijn afbeelding?

• Gebruiksgemak (Veel gesctricties, extra kosten/werk, minder stabiel) -> Windows
    Heb je verstand van hosting e.d (ook voor meer stabiliteit) -> Linux

Als jij de windows vps goed kan opzetten heb jij gewoon een goeie stabiliteit en geen restricties hoor.

@M. Ja die screenshot bedoelde ik.

• Je kunt wel roepen dat je liever een Windows omgeving hebt dan een Linux omgeving of andersom, maar feitelijk ligt het aan de toepassing. Moet ik een SharePoint-applicatie bouwen, dan doe ik dat op een Windows omgeving. Een PHP-applicatie zou ik onder Linux draaien.

Wat is jou toepassing TS?

• Je kunt wel roepen dat je liever een Windows omgeving hebt dan een Linux omgeving of andersom, maar feitelijk ligt het aan de toepassing. Moet ik een SharePoint-applicatie bouwen, dan doe ik dat op een Windows omgeving. Een PHP-applicatie zou ik onder Linux draaien.

Wat is jou toepassing TS?

Daar ga ik zeker mee akkoord, maar dat wil niet betekenen dat PHP niet stabiel onder windows draait. (niet dat jij dat zegt)

• Ik ben het eens met Stefan zijn reactie. Ik heb vaak genoeg problemen gehad met een Windows Server, zoals de firewall die niet meewerkt en complete (PHP) scripts die gewoon niet draaien.

Linux is kleiner en vooral stabieler, omdat er geen troep op de achtergrond draait. Ook is Linux VEEL lichter dan Windows.
    Websites zou IK persoonlijk in een Linux omgeving draaien, omdat je meer rekenkracht tot je beschikking hebt en er is meer compatibiliteit.

Wat Stefan zegt is wel waar, voor Sharepoint moet je wel naar een Windows omgeving. Maar als je met Apache werkt en enkel websites gaat draaien is Linux de beste keuze.

Daar ga ik zeker mee akkoord, maar dat wil niet betekenen dat PHP niet stabiel onder windows draait. (niet dat jij dat zegt)

• Als jij de windows vps goed kan opzetten heb jij gewoon een goeie stabiliteit en geen restricties hoor.

@M. Ja die screenshot bedoelde ik.

Dat is het dus juist de vraag, ik neem aan dat hij geen enkel idee heeft wat hij wil of doen gaat.
    Zodoende dus de nadruk op ALS.

Hoe dan ook lees tutorials, bekijk anders wat how-to's op YouTube, en je komt er vanzelf wel...

En je website's koppel je aan je VPS dmv DA/Plesk.

• Even de reactie op firewall en dat volledige scripts niet werken is gewoon omdat je niet weet hoe je zoiets instelt dat vind ik ook geen argument om windows niet te nemen. linux is precies hetzelfde als ik iemand pluk en een terminal voor z'n neus geef weet hij er ook niks van.

Zo gaat dat dus ook met Windows servers.

Ik ben het eens met Stefan zijn reactie. Ik heb vaak genoeg problemen gehad met een Windows Server, zoals de firewall die niet meewerkt en complete (PHP) scripts die gewoon niet draaien.

Linux is kleiner en vooral stabieler, omdat er geen troep op de achtergrond draait. Ook is Linux VEEL lichter dan Windows.
    Websites zou IK persoonlijk in een Linux omgeving draaien, omdat je meer rekenkracht tot je beschikking hebt en er is meer compatibiliteit.

Wat Stefan zegt is wel waar, voor Sharepoint moet je wel naar een Windows omgeving. Maar als je met Apache werkt en enkel websites gaat draaien is Linux de beste keuze.

• Waarom de moeite doen voor een vps als je hem niet kan beveiligen noch managen?
    Kijk zelf eens rond op google wat de beste software is nu de dag.

Ik heb niet echt het gevoel dat je zelf wat probeert ofzo.

Hallo Denni,

Ik vraag advies en wat ik beter kan doen.
    Ook kwa beveiliging denk ik dat sommige meer verstand ervan hebben ervan, vandaar ook de vraag.

Ik loop niet graag als een kip zonder kop.
    Ik vraag het aan hen die het beter weten dan ik.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!