OOP - Object Oriented Programming

  • Beste,


    Kan iemand mij een kleintje een idee geven van wat OOP nou eigenlijk is? Enigste wat ik heb gehoord is dat het een soort PHP systeem is die heel goed werkt.


    Ik wil er graag in gaan verdiepen, maar voor ik dat doe, moet ik even precies weten wat het is, en hoe ik het moet gaan aanpakken.


    Zijn er ook andere handige systemen dan OOP? Zo ja, welke?


    Hebben jullie tips?


    Ik waardeer jullie hulp!



    Thanks & Groetjes,


    Steve :P

  • Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • OOP betekent, zoals in je titel staat, Object Oriented Programming.
    Met OO programmeren ben je bezig om systemen te maken uit objecten, hiermee kun je dus deels meer typ werk voorkomen door enkele parameters bijvoorbeeld te veranderen aan dat systeem zodat het ook bij andere stukken werkt.


    Ik heb bijvoorbeeld een stukje gemaakt over mijn klanten, dat stukje echoën ik overal in mijn klanten paneel.

  • OOP heeft echter niks te maken met PHP..


    OOP is een paradigma. Wat je tot nu toe waarschijnlijk hebt gedaan is Imperatief programmeren.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Imperatief_programmeren
    Je schrijft een paar functietjes en roept die op in 1 main pagina of functie. Eventueel wat modules ofzo.


    Bij opject orientatie neem je alles van een heel ander perspectief:
    Een groot voordeel is dat je makkelijk dingen kunt hergebruiken, ook dat het redelijk structureel te volgen is, en eigenlijk veel meer intuitief is.


    Je kan het als het volgt bekijken: Stel je hebt een programmatje dat een auto kan laten rijden.
    Als je dit imperatief zou programmeren zou je een paar functies hebben.


    Nu in OO ga je een object Auto hebben, dat kan bestaan uit een object motor en 4 objecten wielen.
    Door nu op het object auto de functie start_driving uit te voeren, gaat under de cover: de auto een functie start engine op engine objecten kunnen uitvoeren en daardoor worden u wielen objecten in beweging gezet.


    Het is misschien niet het beste voorbeeld, maar ik heb niet zoveel tijd. Je vind hier trouwens duizende goede tutorials voor!


    success


  • Hey thanks man!

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!