Bank Storing

  • ING kampt met een grote storing bij het internetbankieren. Veel klanten van de bank melden op Twitter en Facebook dat ze een verkeerd saldo zien in hun rekeningoverzicht. Het gaat om honderden en soms zelfs duizenden euro's. Anderen staan met volle winkelwagens in de supermarkt en kunnen hun boodschappen niet betalen. ING meldt nog tot 21.00 uur nodig te hebben om de problemen te verhelpen.


    © Screenshot.
    Hoeveel klanten door de problemen getroffen zijn is niet duidelijk. Inloggen op de site of de app van ING is inmiddels niet meer mogelijk. Volgens de bank komt dat doordat de site overbelast is: veel mensen zouden hun saldo willen controleren na alle berichtgeving. De bank meldt tot circa 21.00 uur nodig te hebben om de mobiele app en internetbankieren opnieuw op te starten en fouten te herstellen.


    Rood
    De bank meldt op haar website dat klanten door de storing mogelijk te maken krijgen met roodstand. 'Klanten van ING krijgen op dit moment niet de volledige af- en bijschrijvingen te zien in Mijn ING en via de Mobiel Bankieren App.' ING zal geen kosten in rekening brengen voor het onvrijwillig rood staan van klanten. Een woordvoerder raadt mensen met een onwaarschijnlijk hoge roodstand aan contact op te nemen met de bank.


    ING kampte afgelopen nacht met een storing die pas vandaag aan het licht is gekomen. Daardoor loopt de bank achter met het verwerken van af- en bijschrijvingen in de mobiele app en op de website. De oorzaak van de storing is nog niet bekend. 'Op dit moment worden alle betalingen verwerkt waardoor het saldo weer in lijn is met de bij- en afschrijvingen', meldt een woordvoerder. 'Het kan zijn dat de incasso-afschrijvingen nog niet allemaal zichtbaar zijn. Ook is het mogelijk dat er een dubbele afschrijving zichtbaar is. Dit zal worden gecorrigeerd.'


    Het zou volgens de woordvoerder niet om een hack gaan. 'Uiteraard is het heel erg voor onze klanten. We onderzoeken het technische probleem nu om er lering van te kunnen trekken. Het probleem staat op zichzelf en is anders dan voorgaande problemen. Het is ook geen hack, zoals je veel mensen hoort roepen. Mensen raken in ieder geval geen geld kwijt. We hebben per klant in beeld wat er aangepast moet worden en dat gaan we doen.'


    Pin of iDEAL
    De storing heeft vooralsnog geen gevolgen voor pin- of iDEAL-betalingen. Een woordvoerster van betaalorganisatie Currence laat woensdagmiddag weten niets vreemds te zien in het betalingsverkeer. Ook heeft zij nog geen melding gekregen van ING dat er sprake zou zijn van een storing.


    De Consumentenbond roept ING op de klanten van de bank snel te informeren over de omvang van de problemen met internetbankieren. Een woordvoerder meldt dat bij de organisatie via Twitter en telefonisch veel vragen binnenkomen over de storing. Mensen willen weten wat er aan de hand is met hun bankrekening. Maar 'duidelijkheid ontbreekt', aldus de zegsman.


    Rabobank
    Ook Rabobank meldt last te hebben van een technische storing op het gebied van internetbankieren. 'Sommige diensten zijn momenteel niet beschikbaar. Wij werken eraan om deze online diensten spoedig weer volledig beschikbaar te hebben. Onze excuses voor het ongemak.'


    De problemen zijn van een heel andere grootte dan die van de ING, laat een woordvoerster van de bank weten. Volgens haar hebben de storingen bij de twee banken niets met elkaar te maken. Klanten van ING zien afwijkende saldi na inchecken. Bij de Rabobank kunnen klanten online hun saldo checken en geld overmaken. Wie echter doorklikt naar bijvoorbeeld de pagina 'lenen' krijgt een storingsmelding. De bank hoopt het technische probleem zo snel mogelijk te hebben verholpen.


    Bron:http://www.ad.nl/ad/nl/5595/Di…o-s-weer.dhtml?show=react

  • Het is zwaar irrant :S


    Hoop dat het snel opgelost wordt........


    Zakelijk bankieren
    Het meerendeel van het internetbankieren bij ABN Amro en Rabobank ondervond geen hinder, maar woordvoerders van beide banken bevestigden dat betalen via iDeal niet mogelijk was. Volgens de woordvoerster van ABN Amro gold dat voor alle banken.
    Volgens Rabo is wel sprake van een storing bij zakelijk internetbankieren. ''Dat is een technisch, vervelend probleem, maar niet het hele internetbankieren aan de zakelijke klant ligt eruit. Het gaat daarbij om bijvoorbeeld transacties met een heel pakket aan betalingen. Er is geen sprake van hacken.''


    Compensatie
    Kanten zouden volgens de Consumentenbond gecompenseerd moeten worden, als zij door een storing geen gebruik kunnen maken van de diensten van hun bank.
    ''Je kunt het vergelijken met de telecomwereld en de energiemarkt: bij een storing kan de klant geen gebruik maken van de diensten en volgt compensatie'', aldus een woordvoerder van de Consumentenbond. De bond doet een oproep aan de minister van Financiën en de Tweede Kamer om de regeling op poten te zetten.

  • Maikel,


    Maar die is niet volledig aan de bank te wijden, maar meer aan die **** hackers en mensen die bedrijven willen verzieken. Dus ja ING had beter kunnen beveiligen maar de ervaring leert dat bedrijven/servers altijd wel hackbaar blijven.


    @Lars Groot.


    Ik zeg er wel bij dat ze meer schuld hebben.
    Dit zat er aan te komen met die miljoen regels code. Daar worden de fouten snel gemaakt.
    Misschien tijd voor een wedstrijd. Ontwerp je bank.


    Misschien dat ik dat wel wil doen.
    Vind iemand dit ook een goed idee?



    Refferalboy.


    Die compensatie moeten ze geven.
    Of dat het nu willen of niet.


  • Hallo,


    Even aanpassen doe je niet zo maar. Ze gebruiken niet maar één systeem. Nee, meerdere. Welke weer in contact staat met weer andere systemen. De zaak ligt dus extreem complex en ook extreem gevoelig. Je wilt daar geen fout in maken.


    Het herschrijven van zoiets kan miljoenen al dan niet tientallen miljoenen of meer kosten.


    Miljoenen regels zijn ook niet heel veel naar mijn weten. Ik vermoed dat de omvang van de bank wel hoger ligt. Je kan dit bijna niet vergelijken met een gewone applicatie.
    Er is daarom ook een reden waarom ze oude systemen gebruiken. De kosten zijn dus enorm en ze willen het houden omdat het simpelweg gewoon werkt.


    Mvg,
    Tim

  • Hallo Tim.


    Ik weet wel dat mijn administratie gisteren op zijn gat lag.
    I.V.M. Ideal niet werkt en de AC (Automatische Incasso's.)
    Dit is heel irritant.


    Maar zoals meerder weten hier. Systemen maken geen fouten. Dat doen de mensen.
    Die miljoenen regels code lijken me onnodig.
    Omdat het alleen maar voor problemen zorgt zoals we hebben gezien.
    Zo kan je ook op bankieren makkelijk het pad vinden wat het systeem gaat. En als een beginner scripter dat ziet neem ik aan dat de rest dat ook ziet.


    De banken moeten een strenger systeem krijgen kwa bankieren.

  • Maikel
    Lees je nou wat je zegt of niet?
    Een bank is over het algemeen veiliger dan een gemiddeld systeem, het probleem is alleen dat een bank zeer maar dan echt zeer interessant is om te hacken.
    Hierdoor krijg je dus te maken met pogingen welke de bank dan weer moet dicht timmeren, je bent dus nooit klaar hiermee omdat de kennis onder hackers gewoon heel groot is.


    Pas geleden was er nog een item dat banken voor 30 tot 40% meer beveiligd zijn dan voorheen, dit bericht post alleen niemand want dit is niet boeiend?



    Ik heb respect voor een bank om zich continu voort te bewegen op pogingen van hackers.

  • @Fils +1


    Het moet eens klaar zijn met de mensen die in deze economische slechte tijden proberen bedrijven kapot te maken. Voor organisaties als Anonymous heb ik echt geen respect. Zeg gewoon eerlijk wie je bent en ga niet laf landen of bedrijven hacken. Je bereikt er geen ene hond mee, het kost die bedrijven alleen maar meer geld en verslechtert hun image en verergert de economische crisis alleen maar meer.


    Als je de stoere bink uit wilt hangen door een bedrijf of instantie te hacken, wees dan ook de stoere bink om je naam/identiteit bekend te maken.

  • @ L.Groot. +1


    Je hebt wel gelijk.
    We gaan er op achteruit.
    Tevens ben ik er een beetje bij betrokken.
    Alleen dan op de achtergrond.


    Ze doen het meestal in het geheim.
    Misschien dat iedereen wel weet waarom dat is.


    Verder kunnen ze eerder iets beter aan het doen.

  • @Fils.


    Je mag geloven wat je wilt.
    Ik werk zoals ik zeg achter de schermen.
    Ik ken geen persoonlijke namen maar weet wel de opperation's te vinden in de torrent's.
    Deze weten de meeste nog niet eens.


    Tevens voor als je bewijs wil lever ik die niet.
    De meesten Anon leden is zoals het het woord al zegt anoniem.

  • Nu geloof ik er dus al helemaal geen ruk meer van, en ik weet wel waar ik het over heb hoor volg ze al langer dan vandaag onder andere via twitter & youtube.


    Bewijs hoef ik niet, die lever je al aan de manier van praten, nogmaals Anonymous kent geen leden dit is er ook nooit geweest.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!