Leider BitTorrent-groep krijgt 5 jaar celstraf

  • De leider van een filesharing-groep krijgt een celstraf van 5 jaar voor het illegaal verspreiden van opgenomen bioscoopfilms via BitTorrent. Het is de hoogste straf ooit voor filesharing in de VS.


    De Amerikaanse rechtbank heeft de 40-jarige Jeramiah Perkins een celstraf van 60 maanden opgelegd voor zijn leidende rol in de releasegroep IMAGiNE. Deze groep nam tussen 2009 en 2011 systematisch films op in bioscopen met een camcorder en deelde deze vervolgens via BitTorrent. Alle vijf de leden hebben inmiddels schuld bekend en zitten vast.


    Enorm productief
    Justitie noemt IMAGiNE één van de meest productieve vormen van piraterij van de laatste jaren. Volgens de MPAA, de brancheorganisatie van de Amerikaanse filmindustrie, stond de groep bekend om zijn snelle releases, consistente hoge kwaliteit van audio-opname en grote hoeveelheid aangeboden materiaal. Daarnaast wordt het internationale karakter van de releasegroep benadrukt.


    Perkins wordt gezien als de leider. Hij zorgde onder meer voor de huur van servers in Frankrijk, Canada en de Verenigde Staten. Perkins registreerde bovendien de domeinen, e-mailaccounts en maakte mogelijk dat afnemers via betaaldienst PayPal donaties en betalingen konden doen aan de releasegroep.


    Groep opgedoekt
    Met dat geld kon de distributie van de films worden betaald. In de aanklacht staat te lezen dat de groep systematisch bioscopen afging om los van elkaar beeld en geluid op te nemen en deze vervolgens te synchroniseren in een montage. Op drie verschillende websites konden afnemers BitTorrent trackers vinden en ook een profiel aanmaken en discussies voeren.


    Met de veroordeling van Perkins is de releasegroep definitief opgedoekt. Eerder kregen de andere IMAGiNE-leden Cherwonik, Lambert en Lovelady respectievelijk 40, 30 en 23 maanden gevangenisstraf opgelegd. De groepsleden werden in 2011 opgepakt na een tip door de MPAA.


    Bron: http://webwereld.nl/nieuws/112…ijgt-5-jaar-celstraf.html

  • Een eeuwigheid denk ik.
    Ik snap niet waarom ze hem zo persé een celstraf geven.
    Omdat hij gewoon gratis stuff aanbiedt, die ja een artiest maakt.


    Youtube heeft toch ook de "to mp3 converter".
    Waarom starten ze geen zaak tegen hen? ...

  • Een eeuwigheid denk ik.
    Ik snap niet waarom ze hem zo persé een celstraf geven.
    Omdat hij gewoon gratis stuff aanbiedt, die ja een artiest maakt.


    Youtube heeft toch ook de "to mp3 converter".
    Waarom starten ze geen zaak tegen hen? ...


    Hallo,


    Een wereld van verschil.


    Allereerst worden er simpelweg copyrights geschonden. Als jij een film hebt gemaakt die paar miljoen heeft gekost en je ziet dat iemand dat gratis verspreid ben je daar niet blij mee en is dus ook strafbaar.
    Daar worden dingen dus verspreid. Een to mp3 converter is niet iets versprijden. Het is enkel datgene wat wordt aangeboden op youtube aanbieden in een andere extensie. Men moet daarbij er vanuit gaan dat dat wat op Youtube staat dat daar geen rechten geschonden worden.


    Is niet meer dan terecht dat dit is gebeurd, al is het wel een zware straf.


    Mvg,
    Tim

  • Terecht dat hij bestraft wordt, maar 5 jaar celstraf vind ik toch wel te ver gaan, hoor. Mensen die zich misdragen hebben bij oud&nieuw krijgen voor het snelrecht 1 dag celstraf en die hebben hulpverleners belaagd. Een celstraf van 5 jaar is daarom naar mijn mening veel te hoog.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!