Niewbie wil leren

• Hoikes ik ben zelf een man van 31 jaartjes.
    En ik ben al redelijk lang op tekst base rpg games aan het spelen.
    Nu heb ik een consept in mijn gedachten om uit te voeren.
    Maar de vraag is hoe maak ik zo een spel (scriptings gewijs)?
    Ik weet ondertussen dat het een groot deel php is maar ik heb geen idee hoe ik bv. de eerste script moet opstellen.
    Ik heb 7/7 24/24 tijd.
    Als iemand me in de juiste richting wil wijzen kan ik verder met het ontleden en het maken van die scripts.

Dank u voor het lezen van deze topic.
    Gegroet Steve Van Brussel

• Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Hallo Steve,

Allereerst welkom op ICTScripters.

Om een idee te krijgen hoe een tekst base RPG word gemaakt kun je 1 van de opensource spellen in de download directory hier downloaden en kijken hoe het gemaakt word.
    Denk er wel om dat dit vaak slecht is gescript, en slecht is beveiligd, maar het zou je een idee geven hoe het ongeveer werkt.
    Denk aan Vendetta of Banditti.

Verder ben je inderdaad PHP nodig, en MySQL voor de database bijvoorbeeld om spullen in op te slaan.

Je kan PHP in tegenstelling tot HTML/CSS/Javascript niet standaard op je computer openen.
    Hiervoor zou je (Indien je geen server hebt) lokaal kunnen testen met XAMPP/WAMPP/USB Webserver.
    Hierin kun je gewoon vanaf je netwerk de website bezoeken (Eventueel een poort openen zodat vrienden het ook al kunnen zien)

Denk ook aan de beveiliging, vertrouw nooit wat de gebruiker invoerd!

Op PHP.net kun je uitleg vinden hoe functies werken, zoals bijvoorbeeld mysql_real_escape_string, htmlentities, is_numeric enzovoort.

Verder raad ik aan om een PHP en MySQL tutorial te volgen op het internet.

Pekeltje

• Indien je zelf geen eigen webserver hebt. heb ik enkel opties voor jou.

1 je kan op een subdomein van mij gaan werken (gratis).
    2 Je kan altijd bv bij WJ Solutions, of een andere hoster naar keuze een domein + hosting bestellen.
    In sommige gevallen ben je maximum 2 - 5 euro per maand kwijt. Meer kan ook!
    3 Misschien is er zelf iemand die een free hosting kan bieden voor jou.

Verder ben ik ook beginnende wat programmeren mag betekenen.
    En ik kan je uit mijn ervaringen zeggen.

"Als je doorgaat en inzet voor alles te leren. zal je merken dat je tegen volgende zomer een eigen source kan maken als je alles goed aangeleerd krijgt".
    Verder wens ik jou nog veel succes, en vooral veel plezier, Steve.

voor vragen en of hulp kan je altijd hier terecht.
    ik ben al zoveel geholpen door ICTS en altijd succesvol!

• Hallo steve,
    ten eerste als u een php maffia spel wilt uitvoeren ( maken ) raad ik je de basis aan en dat is
    1.eigen host ( gratis raad ik freehostingnoads.net)
    2.een script !! je kan hier scripts downloaden van verschillende mafia rpg/spellen maar sommige hebben nog wat bugs en functioneren niet 100% dus ik raad je aan om eventueel een
    scripter in te huren en de script 100% functioneel maken
    3.als optie 2 geen beschikbare optie is dan ja u zal wel met een script met bugs moeten werken. of u leert php , html , mysql. je hebt al deze dingen nodig om tenminste een basis spel te maken
    4.gelukt en spel online !! dan raad ik u aan om te adverteren op google ads of eventueel andere websites zoals linkpartners worden etc..

ik hoop dat u genoeg informatie hebt en als u nog vragen hebt of ik was eventjes onduidelijk kan ik het wel beter uitleggen. of wilt u gewoon snel een functionerende spel contacteer mij misschien kan ik wel wat voor u doen. mijn contact gegevens kan ik geven via het prive bericht van ictscripter.

• Hier een klein iets opgesplits in onderdelen:

Leren:
    Als je wilt leren en je kent al php raad ik je aan om eens de OO kant van PHP te leren. Als je een echt project met een redelijke omvang (bijv. een RPG spel) wilt maken dan is dit in de huidige tijd eigenlijk een vereiste dat je dit OO doet. Hier moet je je dan echter wel eerst flink in gaan verdiepen.

RPG spel maken
    Er zijn meerdere mogelijkheden.

namelijk:

1. Standaard en weinig leren dus een kant en klare source pakken die slecht in mekaar zit
    2. From scratch amateuristsch middelmatig tijd etc
    3. From scratch professioneel veel leren veel moeite veel tijd

1.
    Download een source en bewerk deze naar eigen inziens en voeg dingen toe. Unbug deze etc.

2.
    Begin van scratch en maak een spel met wat zoeken en kijken naar bijv. andere sources.

3.
    Leg eerst vast op papier welke functies er allemaal moeten komen. Hoe het spel in mekaar ziet. Hoe de database er dan uit zou moeten zien. Hoe je het wilt promoten.
    Bepaal daarna wat voor systeem je wilt gaan maken (bijv. MVC model) of een framework of gewoon zelf wat bouwen (wel OO!!!).
    Ga vervolgens aan de slag.

Andere voorbereidingen:
    Zoek een test omgeving. Dit kan lokaal, via gratis webhosting (wat ik ook aanbied) of via betaalde webhosting.

Wanneer je online wilt gaan zorg er dan voor dat je een goeie domein hebt en een betaalde goede hosting.

• Al deze tips moet je negeren.

1. Nooit een script downloaden.
    2. begin nooit aan een maffia game deze zijn achterhaald en verleden tijd.
    3. Gebruik nooit een gratis webhosting mensen vertrouwen dat niet en het is amateuristisch.
    4. Je wil zelf wat leren dus huur geen scripter.
    5. Gerbuik google ads alleen als je het echt nodig heb want het kan irritatie opwekken.

• 1. Nooit een script downloaden.
    2. begin nooit aan een maffia game deze zijn achterhaald en verleden tijd.
    3. Gebruik nooit een gratis webhosting mensen vertrouwen dat niet en het is amateuristisch.
    4. Je wil zelf wat leren dus huur geen scripter.
    5. Gerbuik google ads alleen als je het echt nodig heb want het kan irritatie opwekken.

Alsof dit goede tips zijn.

Tip 1:
    Dat is onzin, door scripts te downloaden en te bekijken heeft bijna iedereen het geleerd.

Tip 2:
    Ook onzin, de standaard maffia games zijn verleden tijd. Als je een goed concept hebt werkt het. Veel mensen zijn nog steeds geïnteresseerd in maffia games (gebleken uit een enquête), het probleem is alleen dat elke maffia game hetzelfde is. Je zult dus vernieuwend moeten zijn. En bén je vernieuwend, dan ben je meteen binnen met een maffia game.

Tip 3:
    Het gaat hier niet om wat jij suggereert. Het gaat hier puur om het oefenen, dus hij is zelf degene die het bekijkt, want je zult een PHP script moeten uploaden wil je de werking weten. Dus amateuristisch is onzin. Als je eenmaal online gaat voor het grote publiek is een betaalde host uiteraard aan te raden.

Tip 4:
    De enige tip waar ik het mee eens ben.

Tip 5:
    Lees wat hij zegt. Het gaat hier om de site bekend te maken, niet om op de site te adverteren (andersom dus). Desalniettemin is dat ook niet verstandig omdat het voor een beginner erg duur is en je zult dus een enorm budget moeten hebben.

Met vriendelijke groet,
    Maks Jorritsma
    MJorritsma.nl

• 1. Ja het bekijken van scripts niet het online plaatsen van.
    2. 7.50 voor een NL domein naam en 24 voor een beginnend hosting pakket per jaar vind ik niet duur.
    3. een gratis domein trekt echt geen mensen kijk maar eens naar die gratis website's 6 a 7 leden waar van 6x de admin en 1 hacker. :thumbup:

• @ eeyk.

Zoals ik net al aangaf, je moet beter lezen.

Citaat

1. Ja het bekijken van scripts niet het online plaatsen van.

Het ging om het downloaden, niet om het online plaatsen ervan.

Citaat

2. 7.50 voor een NL domein naam en 24 voor een beginnend hosting pakket per jaar vind ik niet duur.[/b]

Dit suggereer ik ook niet. Ik zeg alleen dat het niet amateuristisch staat omdat het voor eigen gebruik is. Je quoteert punt 5 van mij, waarin ik puur aangeef dat het om Adsense gaat (om zelf te adverteren). Dit heeft dus niets met de kosten te maken. Daarbij heb ik het nooit over kosten had die te duur zijn (qua domeinnaam). Ik heb het alleen over de Adsense (reclame) kosten gehad.

Citaat

3. een gratis domein trekt echt geen mensen kijk maar eens naar die gratis website's 6 a 7 leden waar van 6x de admin en 1 hacker. :thumbup:

Nogmaals. Dat zeg ik niet. Het gaat hier om een gratis host die hij puur zal gebruiken om zelf te kijken of zijn script werkt. Het gaat hier niet om een spel dat al online staat.

Kortom, lees eerst normaal en ga vervolgens pas reageren.

Met vriendelijke groet,
    Maks Jorritsma
    MJorritsma.nl

• Het lijkt me de bedoeling om de TS tips te geven en niet een discussie te houden over tips die gegeven zijn? Laten we dat nu gewoon doen en elkaars tips respecteren; aan de berichten die jullie nu plaatsen heeft de TS die nog van niets weet vrij weinig.

TS: download gewoon een gratis source hier, neem een gratis hosting en een gratis domeinnaam om mee te beginnen. Dan leer je HTML, PHP en CSS en ga je wat bugs oplossen, functies toevoegen e.d. totdat je de talen een beetje onder de knie hebt en vervolgens begin je aan een eigen (uniek) project.

Succes en schroom niet om een vraag te stellen als je die hebt!

• @Brokentrack

In Wordpress staan functie die je als PHP beginner nog niet echt weet.

@TS
    Je kan tutorioals volgen,of een boek halen.Zo heb je al wat meer inforamtie en weet je dan ook al wat meer.
    Daarna ga je een source pakken,eentje met paar beveiligingslekken en bugs en die maak je dan naar wens.
    Maak updates en los bugs op,ga lekker prutsen!

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!