AMSTERDAM – Google gaat de komende maanden een grote wijziging doorvoeren aan de zoekmachine. Er worden naast links meer directe antwoorden en feiten weergegeven.
Dat schrijft the Wall Street Journal donderdag op basis van een interview met Amit Singhal van Google.
Het bedrijf zal de manier waarop de relevantie van links bepaald wordt niet veranderen, maar zal wel meer gaan leveren dan alleen links. Zo moet er direct antwoord worden gegeven op meer vragen zodat gebruikers het antwoord niet hoeven te zoeken in één van de resultaten.
Als er gezocht wordt op de tien grootste meren van de Verenigde Staten zal Google de lijst mogelijk zelf geven in plaats van verwijzen naar een andere website.
Semantisch zoeken
Daarnaast wordt er ingezet op ‘semantisch zoeken’. De zoekmachine zal dan de betekenis van woorden beter begrijpen. Zo wordt het verschil tussen de auto Jaguar en het dier Jaguar herkend en kan Google verbanden tussen woorden zien.
Ook worden zoekresultaten beïnvloed door de locatie van de gebruiker en de tijd waarop de zoekopdracht wordt ingevoerd.
Gevolgen
De veranderingen zijn belangrijk voor Google in verband met het aanbieden van nog relevantere advertenties waardoor meer inkomsten gegenereerd kunnen worden. Voor websites die grotendeels afhankelijk zijn van verkeer via Google kan de verandering mogelijk slecht uitpakken.
Door het semantisch zoeken worden sommige websites namelijk relevanter of minder relevant. De waardering zelf is niet veranderd, maar de volgorde van presenteren kan wel wijzigen.
Database uitgebreid
De verbeteringen zijn mogelijk omdat de zoekmachine beter zal communiceren met een uitgebreide database met daarin personen, plaatsen en dingen. Google heeft deze database de afgelopen twee jaar stilletjes uitgebreid.
De zoekgigant hoopt concurrenten met de wijzigingen voor te blijven. Naast Microsoft is bijvoorbeeld Facebook een concurrent omdat het sociale netwerk een enorme database met gegevens over personen en plekken heeft. Een goede zoekfunctie ontbreekt echter nog.