Google voert grote wijziging in zoekmachine door

  • AMSTERDAM – Google gaat de komende maanden een grote wijziging doorvoeren aan de zoekmachine. Er worden naast links meer directe antwoorden en feiten weergegeven.


    Dat schrijft the Wall Street Journal donderdag op basis van een interview met Amit Singhal van Google.


    Het bedrijf zal de manier waarop de relevantie van links bepaald wordt niet veranderen, maar zal wel meer gaan leveren dan alleen links. Zo moet er direct antwoord worden gegeven op meer vragen zodat gebruikers het antwoord niet hoeven te zoeken in één van de resultaten.


    Als er gezocht wordt op de tien grootste meren van de Verenigde Staten zal Google de lijst mogelijk zelf geven in plaats van verwijzen naar een andere website.


    Semantisch zoeken
    Daarnaast wordt er ingezet op ‘semantisch zoeken’. De zoekmachine zal dan de betekenis van woorden beter begrijpen. Zo wordt het verschil tussen de auto Jaguar en het dier Jaguar herkend en kan Google verbanden tussen woorden zien.


    Ook worden zoekresultaten beïnvloed door de locatie van de gebruiker en de tijd waarop de zoekopdracht wordt ingevoerd.


    Gevolgen
    De veranderingen zijn belangrijk voor Google in verband met het aanbieden van nog relevantere advertenties waardoor meer inkomsten gegenereerd kunnen worden. Voor websites die grotendeels afhankelijk zijn van verkeer via Google kan de verandering mogelijk slecht uitpakken.


    Door het semantisch zoeken worden sommige websites namelijk relevanter of minder relevant. De waardering zelf is niet veranderd, maar de volgorde van presenteren kan wel wijzigen.


    Database uitgebreid
    De verbeteringen zijn mogelijk omdat de zoekmachine beter zal communiceren met een uitgebreide database met daarin personen, plaatsen en dingen. Google heeft deze database de afgelopen twee jaar stilletjes uitgebreid.


    De zoekgigant hoopt concurrenten met de wijzigingen voor te blijven. Naast Microsoft is bijvoorbeeld Facebook een concurrent omdat het sociale netwerk een enorme database met gegevens over personen en plekken heeft. Een goede zoekfunctie ontbreekt echter nog.

  • Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Citaat van K.Rens

    Blij dat jullie me nu wel geloven.
    Dit heb ik al maanden geleden aangekondigd maar toen wou niemand me geloven omdat ik geen bronnen had...


    Dus heb je ook geen betrouwbaarheid ;)

  • Citaat van Dein

    Google graaft zijn eigen graf met dit! Als het geïmplementeerd word en mijn sites gaan eronder lijden dan start ik een online petitie op, of stap ik over naar de concurrent zoals Yahoo of Bing.


    Microkrot zou het liefst hetzelfde willen dus mijn steun gaat naar Yahoo.

  • Citaat van K.Rens

    Blij dat jullie me nu wel geloven.
    Dit heb ik al maanden geleden aangekondigd maar toen wou niemand me geloven omdat ik geen bronnen had...



    Dat was ook een van de redenen om het te posten!


    Ik las dit via de samsung galaxy tab bij de Media markt (geen aanrader), en was niet zo blij verrast dat Koen toch gelijk had...

  • Citaat van K.Rens

    Blij dat jullie me nu wel geloven.
    Dit heb ik al maanden geleden aangekondigd maar toen wou niemand me geloven omdat ik geen bronnen had...


    ik geloofde je meteen toen je zij dat ze er meer geld mee konden verdienen. maar ik kon me niet voorstellen dat ze alle zoekresultaten zoude verwijderen en alleen content gingen aanbieden.

  • De oude zoekresultaten zullen behouden blijven hoor, maar deze zullen pas laag op de pagina of vanaf pagina 2 pas gaan beginnen.


    Voor zover ik heb gehoord gaan ze in volgende volgorde tonen:
    1) Proberen de vraag te beantwoorden (bv je typt Michael Jackson, dan krijg je zijn gegevens in een 3-4 regels)
    2) Afbeeldingen van hem (3 naast elkaar, klein)
    3) Optioneel, hier zijn ze nog niet uit: reviews en besprekingen over hem
    4) Dan krijg je lokale resultaten in jouw buurt, wss winkels
    5) Dan krijg je sociale resultaten (voornamelijk google +)
    6) En als er dan nog ruimte over schiet krijg je de gewone zoekresultaten.
    7) En helemaal onderaan de google adwords ads, net zoals ze deze nu op de ipad al onderaan hebben gezet.


    Enkel voor termen waar er veel concurrentie is en ze veel geld verdienen gaan ze de adwords vanboven laten staan.


    Concreet zul je als programmeur wanneer je zoekt op een technische term, eerst heel wat sociale en lokale zever krijgen en dan pas het antwoord op je vraag... :(


    Ps: jullie mogen zeggen wat jullie willen, ik ben geen Google hater - maar ik ben wel tegen een deel van de wijzigingen die ze de laatste 3 jaar gedaan hebben aan de zoekmachine.


    Als antwoord hierop heb ik mijn account ingesteld dat Google geen advertenties meer mag targetten op mijn gegevens:
    https://www.google.com/settings/u/0/ads/preferences/
    => Bezoek deze pagina en dan kun je zien in welke advertentie groepen Google jou plaatst.
    Ik zat in enkele IT groepen.


    Nu krijg ik in elk geval al geen advertenties meer die op mij gericht zijn. Als webmaster is dit beter hoe dan ook, want dan kun je terug zien hoe je bezoekers je website zullen zien.

  • Citaat van sloosmedia

    Koen ik denk ook dat ze Blogger/Google nieuws gaan koppelen maar bijv. Michael Jackson.


    Maar wat jij zegt het wordt uiteindelijk een eigen antwoord-omgeving.


    En dan is mijn vraag, hoe komen ze aan dat antwoord...

  • Toch zal Google falen, want we hebben wikipedia al en tal van andere sites die ons een veel duidelijker antwoord geven dan willekeurige tekst die opgehaald werd.


    Verder zou de 'fun' van het surfen verpest worden hierdoor..

  • Sja, maar mensen zoeken niet naar fun, ze zoeken naar een antwoord.
    Sowieso zal Google minder verkeer naar wikipedia moeten sturen, want een deel van de vragen zal al door google beantwoord worden.
    Bv: je typt in: "Wanneer is Michael Jackson geboren"
    Dan zegt google het jaartal meteen zelf.
    => minder verkeer naar Wikipedia die het antwoord geeft.
    Bovendien leer je van wikipedia ook andere dingen bij, die je niet meteen zocht. Via google krijg je puur je antwoord...

  • Van zodra die wijzigingen doorgevoerd zijn stap ik gewoon over naar de concurrent, en ik zal niet de enigste zijn!
    Wij geven toch geen toestemming om die gegevens te 'rippen' van onze sites, er berust een copyright op dus moet Google voor die antwoorden ook maar direct betalen als ze het van onze sites afplukken..


    Mensen zijn blij genoeg met hoe het nu is, uiteraard is het handiger voor de gebruiker.


    Yahoo here I come!

  • Dein: Ze plukken het niet van jou site af, Ze hebben die informatie zelf uit Boeken,Woordenboeken,etc..


    Yahoo is ook een zwakke schakel kun je beter ask.com of vindi ofzo nemen, Maar ik blijf bij google kan er niet echt zonder mee.
    Hun hebben 95% in handen ofzo.

  • Citaat van Fitim

    Stond eerst 1e met een wordpress site nu sta ik 20e.


    Bedankt google!:cheer:


    Dat heeft niks met google uit te staan maar gewoon met de relevantere informatie op die pagina's. Ik als gebruiker van google heb immers liever dat ik websites krijg met relevantere zaken (ook qua datum) dan oudere zaken (2006-2007 ik noem maar wat)


    Het feit dat je je benadeeld voelt vind ik niet geheel onterecht, maar helaas heeft google nou eenmaal die macht. Nu probeert bijvoorbeeld Microsoft hun Bing zoekmachine aan te smeren bij nieuwe Windows PCs maar die haal ik er altijd meteen af, gewoon omdat die ronduit poep te noemen is.

    Kast: HAF922 | CPU: I7-930 @ 4.0GHz | CPU Cooler: Noctua NH-D14 | HDD0: Crucial M4 128GB, HDD1: Kingston SSD 64GB, HDD2/3: WD Black & Green 1TB, HDD4: Seagate 1.5TB | Mem: Kingston HyperX 12GB @ 1600MHz | Graphics: Crossfire HD6970 | Res: 5760x1080

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!