OOP

  • ik ben bezig met het leren OOP in php.
    Dit gaat redelijk. Alleen blijf wel met een paar vraagjes zitten.


    Wat is het nut van de private, protected, public functions? en wat zijn de grote voordelen daarvan?


    En waneer moet je nou precies een class aanmaken?


    stel ik maak een forum. Moet ik dan 1 class met forum aanmaken en dan login,posten,bewerken,aanmelden onderdelen in functions? of moet ik juist voor die onderdelen classes aanmaken?


    alvast bedankt :cheer:

  • Goh wat een filsofische vragen. OOP is een verbinding tussen allemaal classes dus bv. reactie-class, reactiebewerken-class, topic-class, ...


    private, protected en public draagt bij tot de netheid want als je een protected functie aanroept van buiten de class krijg je een error dat dat niet gaat.

  • oke mijn eerste vraag is duidelijk (a)


    alleen de tweede vraag nog niet echt. waarom zou je willen dat hij niet aanroepbaar is buiten de class? 8-)


    en wat is het verschil tussen protected en private

  • Vergeet private, die gebruikt niemand.


    Het is voor de duidelijkheid heb ik altijd gedacht en denk ook wel dat het zo is. Zo definieer je duidelijk in de class wat je enkel in de class mag aanroepen en wat niet. Zodat je later, als je het hergebruikt (OOP voordeel!!) je niet per ongeluk een functie gebruikt die enkel in de class gebruikt kan worden en je dus geen fout maakt waar je uren achter zit te zoeken wat er fout aan is terwijl je gewoon de verkeerde functie hebt aangeroepen.(L)

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!