Buma/Stemra

  • Buma/Stemra heeft duidelijkheid verschaft over de tarieven voor het plaatsen van embedded players voor radio op websites. Volgens Buma/Stemra moet per stream een bedrag van 780 euro per jaar worden betaald.


    De auteursrechtenorganisatie kondigde in januari van dit jaar al aan auteursrecht te gaan heffen op het embedden van muziekstream op commerciële websites, maar de tarieven hiervoor waren nog niet bekend. Joal Hoekstra van Buma/Stemra heeft nu tegenover de website Radio.nl duidelijkheid verschaft over de embedded player-tarieven.


    Volgens de tariefkaart geldt het jaartarief voor elk radiostation dat via de embedded player op een website wordt aangeboden. Dit zou betekenen dat een eigenaar van een website met 50 radiostations per jaar 39.000 euro moet afdragen aan Buma/Stemra. Radio.nl claimt dat het volgens deskundigen met deze hoge tarieven niet mogelijk is om dergelijke website kostendekkend te exploiteren.


    De extra inkomsten komen Buma/Stemra goed uit. De organisatie maakte in mei dit jaar bekend over 2008 10,4 procent aan kosten in te houden op de in totaal 140 miljoen euro geïnde auteursrechten vanwege teleurstellende beleggingsresultaten. In 2007 was dit dit percentage nog 1,2 procent.


    Bron: tweakers


    Dit wil dus zeggen dat als je html laat toepassen op je site, dat je dan moet oppassen dat je gebruikers geen radiostation's plaatsen op "hun" site...
    Niet te beheersen, tenzij je alle ineens blokkeert...

  • Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Vind dit echt onzin. De radio-zenders verdienen aan de reclame die op de radio te horen is, niet aan de reclame op hun eigen site. Vanuit waar de radio te luisteren valt maakt dus niets uit.


    Een ander verhaal is het wanneer de luistercijfers niet meer berekent kunnen worden, maar daar valt wat op te bedenken.


    Kortom, ik vind het onzin. Zoals er al staat "Buma/Stemra kan het geld goed gebruiken". Laten ze maar eens achter de echte auteursrechten schending aangaan.

  • Citaat

    De organisatie maakte in mei dit jaar bekend over 2008 10,4 procent aan kosten in te houden op de in totaal 140 miljoen euro geïnde auteursrechten vanwege teleurstellende beleggingsresultaten


    Hierdoor doen ze dat. Net als Brein altijd meer macht wil is dit gewoon omdat die lui een hoger salaris willen. Kijk hoeveel 10,4 % van 140 miljoen is dat is toch ten zotte want als hun een zaak bij de rechtbank winnen krijgen ze het geld wel terug dus waarom moeten ze zo ontzettend veel inhouden vraag ik me af.


    Citaat

    muziekstream op commerciële websites


    Iedereen maakt gewoon een website met daarop advertenties onder het mom van "Deze advertenties dekken onze serverkosten en ontwikkelingskosten". Lijkt me dan niet dat ze je wat kunnen doen.



    Wisten jullie trouwens dat je op de zaak voor je eigen personeel ook moet betalen als je via Internet muziek luistert of zelfs gewoon via de ether :p?

  • Staat nieuws over op Google, Hyves gaat het verbieden. K.rens je dacht toch niet dat Buma gaat onderhandelen met Hyves, ook hyves staat niet boven de wet. Zou het zelfde zijn als dat rtl 4 toch in eens voetbal gaat uitzenden toewel Nederland 1 de rechten daar voor heeft.

  • Ik vind dit echt dikke bullshit,
    op tweakers had ik ook een stukje gelezen dat creches gaan betalen voor als ze radio afspelen. Het is wel erg overduidelijk dat ze nodig geld nodig hebben.

  • Citaat

    Staat nieuws over op Google, Hyves gaat het verbieden. K.rens je dacht toch niet dat Buma gaat onderhandelen met Hyves, ook hyves staat niet boven de wet. Zou het zelfde zijn als dat rtl 4 toch in eens voetbal gaat uitzenden toewel Nederland 1 de rechten daar voor heeft.


    Natuurlijk wel.
    Buma/stemra heeft geld nodig om nieuwe rechtzaken te kunnen aanspannen. Dit is een perfecte nieuwe inkomstenbron.


    Dit is trouwens niet het enigste punt van discussie mbt de nieuwe regels van deze bedrijven: kindercreches moeten vanaf volgende maand ook rechten betalen op muziek om kinderen bv te laten inslapen!


    Vroeger waren creches en kinderopvang vrijgesteld, nu niet meer.
    Pure geldklopperij...


    Verder hebben naar mijn mening de bazen van Buma/Stemra een VEEL te hoog loon. Meer details hierover zijn terug te vinden op specifieke discussie sites hieromtrent (bv ook PCactive).

  • Deze organisaties geven allang niet meer om de belangen van haar klanten merk je wel. Ze zijn alleen gefocust op het feit dat ze geld kunnen aftroggelen van diegene die het bestand deelt. De uploaders pakken ze nooit aan en dat gaat ook moeilijk als ze over de gehele wereldbol zitten maar goed. Ze zoeken alleen zwakke schakels in de boom van de releases zegmaar:
    >Release staat op een FTP
    >Release wordt door no lifer public gemaakt
    >Leechers downloaden het via een site of torrent e.d.


    Site en of torrent site krijgt op de kop.


    Te zot is het leven ook.

  • Die buma/stemra zijn het draadje helemaal kwijt ?
    Straks willen ze ook nog dat alle luisteraars p/m gaan betalen.. omdat zij zo graag een dikke loon willen hebben..


    Het is crisis, ook voor de bedrijven, willen ze nu iedereen ook nog de schulden in gaan.


    De wereld is zo v*** .. zielige hoge pieten denken toch steeds meer macht in handen te krijgen, hoelang gaat dit nog duren voor iedereen begint te flippen ?

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!