postcode checken of het geldig is

• zoals de titel al verteld wil ik een script of uitleg waarmee je kan kijken of de postcode geldig is en dat de gegevens goed zijn ingevuld.

als de postcode geldig is wil ik dan ook dat de straatnaam automatisch ingevuld word.

bijvoorbeeld: http://www.postcode.nl/
    die laat de straatnaam zien als je postcode invult
    en ook bij enquete's wordt er gecontroleerd op postcode en als het geldig is automatisch straatnaam invullen

• Klein beetje google kan nooit kwaad...

http://www.nldelphi.com/forum/showthread.php?t=2604

Kan je op zijn minst al controleren of het een geldige postcode is.

Als je automatisch de straatnaam wil laten aanvullen zul je OF een eigen database moeten make met alle straatnamen of ergens een database vinden die jou ook toelaat om deze te gebruiken.

• @brokentrack

ik heb er niet zoveel aan wat stan al zegt
    en ik heb gegoogelt en niks gevonden of je postcode kan checken
    het is niet een pregmatch ofzoiets gewoon een checker of die bestaat
    bv op 0200 GH woont niemand ik wil dus controleren of het geldig is en bestaat
    @stan zal ff de website bekijken
    edit:
    bekeken heb je geen gratis versie van pro6pp
    en geen trial van 2 maanden?

• BrokenTrack heeft tot nu toe wel de meest nuttig reactie geleverd, dus weet niet waarom je zegt dat je hier niets mee kunt.

Voor zover mij bekent is bestaat er geen gratis software om te checken of een postcode wel bestaat, en om de straatnaam erachter te achterhalen (Google Maps zou inderdaad kunnen, maar is mij niet bekent).

Zoals op de site stond die BrokenTrack gaf, kun je met een reguliere expressie checken of een postcode geldig is, en dus zou kunnen bestaan.

Aangezien een postcode niet met een 0 mag beginnen, kan deze reguliere expressie iets beter:

PHP
    ^[1-9]{1}[0-9]{3}[a-zA-Z]{2}$

Heb het OR teken tussen a-z en A-Z ook weggehaald, tenslotte mag de postcode ook wel worden geschreven als 1000Ab, maar ik raad je wel aan voor de postcode op te slaan deze netjes om te zetten naar alleen hoofdletters.

• Ik heb dit gevonden op een website.
    Misschien heb je er wat aan:

Is het een Nederlandse Postcode

begint met een cijfer groter dan 0 gevolgd door 3 cijfers.
    optioneel volgen er 1 of meer spaties.
    Er wordt geëindigd met een tweetal letters (hoofd- of kleine)

PHP
    <?php  $bAntwoord = preg_match('#^[1-9][0-9]{3}\h*[A-Z]{2}$#i', $sInvoer); ?>

* voor oudere php-versies (< 5.2.4) kun je de \h ook vervangen door [ ]
    * Wil je precies 1 spatie, dan vervalt het sterretje na de \h of [ ]
    * zijn hoofdletters verplicht, laat dan de i weg na het #
    * denk ook na, of je doelgroep 100% zeker altijd uit Nederland komt, om te voorkomen dat mensen met een Belgische of Duitse postcode hun adres niet in kunnen voeren
    * Niet alle lettercobminaties zijn toegestaan, bijvoorbeeld 'SA', 'SD' en 'SS'. Deze check negeert deze eis. Tot 2005 waren ook de letters F, I, O, Q, U en Y niet ingebruik. Bij gebrek aan combinaties zijn die tegenwoordig wel in gebruik.

• bedankt zwpgangster
    Ik kan er wel wat creatiefs mee doen met alle gegevens van postcode en straat
    nu weet ik dat 0100 AA, 7706 AF en 7709 GG niet bestaat
    en ik kan nu ook met die gegevens straatnaam automatisch aanvullen
    dat is wat ik wil :P
    :slotje:
    [offtopic]Ook handig dat ze het in een mysql bestandje hebben![/offtopic]

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!