• Hee, ik was beetje aan het google en wat tutorials aan het bekijken toen ik een tutorial over SQL tegen kwam. Het leuk me wel leuk even door heen te kijken (was eigenlijk bezig met de basis van OOP). Toen las ik daar dat mysql_* in PHP6 verdwijnt.

Nu zou ik hier graag meer over willen weten. En ik zou ook graag willen weten wat jullie aanraden om te gebruiken inplaats van mysql_*.

Bijv.
    PDO
    MySQLi
    Iets anders

En ik wil ook de reden weten waarom jullie dit aanraden.

Alvast bedankt. :cheer:

• Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • @stan

Ik was daar al mee bezig ben nu een tutorial van PDO aan het bekijken en wil hierna die van MySQLi bekijken. Maar ik heb nog een vraag.

Als ik voor MySQLi zou gaan dan moet ik dus ook een MySQLi database hebben? Of kan ik dan gewoon PhpMyAdmin blijven gebruiken? Of hoe zit dat presies in elkaar?

• Staat los van elkaar MySql is ene manier om ik php SQL uit te voeren. SQL = Structured Query Language. phpmyadmin is gewoon de beheer software van je database . dus die kun je gewoon blijven gebruiken.

• Oke. Bedankt hoop dat er nog meer mensen hun mening willen geven ;).

Nieuwe reactie samengevoegd met originele reactie op 27.12.10 19:46:36:
    Ik heb gekozen voor MySQLi gewoon omdat ik denk dat het fijner werk. Ik hoop dat er toch nog mensen zijn die hier hun mening willen geven.

• Citaat van Tsk

mysqli is beter

Ik ben erg onder de indruk van je onderbouwing...

Er zijn eigenlijk twee belangrijke verschillen tussen MySQLi en PDO. Ten eerste is het met MySQLi mogelijk procedureel te werken in plaats van object georiënteerd. Normaal gesproken wil je hier geen gebruik van maken (tenslotte gooi je dan alleen maar voordelen weg), maar het is wel een feature.

Het belangrijkste verschil zit hem in de ondersteuning van databases. MySQLi is een extension die geschreven is voor alleen de mysql-database. PDO daarin tegen is een extension die meerdere database (drivers) ondersteund. Wanneer je applicatie dus is gebouwd met PDO en je gebruikt een MySQL database, kun je die database makkelijk emigreren naar een PostGreSQL database, mits je geen MySQL specifieke functies gebruikt.

Samengevat: Wanneer je een applicatie schrijft die altijd gebruik zal maken en blijven maken van MySQL zal ik kiezen voor de MySQLi extension, wanneer je de mogelijkheid om van database te switchen open wilt laten zal ik zeker gaan voor de PDO extension.

• @Killingdevil

Ik had het ook gelezen over het procedureel en object georiënteerd. Heb natuurlijk voor object georiënteerd gekozen gewoon omdat het makkelijker werkt, en omdat je er meer mee kan.

Ik was ook niet van plan van database te switchen dus ik denk dat ik de goede keuze gemaakt heb.

• Niet alles wat hier wordt gezegd is waar.

Er bestaan verschillende databases, zoals MySQL, PostGreSQL, Oracle en MSSQL, al deze databases zijn relationele databases. Met deze databases kan worden gecommuniceerd via SQL, de databases voldoen ongeveer (eigenlijk nooit helemaal) aan de SQL standaard (http://www.contrib.andrew.cmu.edu/~shadow/sql/sql1992.txt).

De database is de eerste laag, en de laag die hier bovenop komt is dus SQL. Om deze SQL naar de database te sturen komt er nog een laag bij bovenop. Dit is de interessante laag: Hier kan worden gekozen tussen mysql_*, MySQLi en PDO.

mysql_* is een library die lang is gebruikt binnen PHP om met een MySQL database te communiceren. Echter, deze library is verouderd, en zijn opvolger is MySQLi.

MySQLi is dus op zichzelf GEEN database. Maar netzoals mysql_* een manier om met een MySQL database te communiceren. Nieuwe functies van MySQL worden wel door MySQLi ondersteund maar niet door mysql_*.

PDO is een library die ook met databases kan communiceren. Echter, PDO kan met veel meer databases communiceren zolang er een PDO driver voor die database is geïnstalleerd op de server waar jou PHP scripts op draaien. Dit is ook meteen het voordeel van PDO: Het houdt het simpel om van database te verwisselen.

L.Groot: PDO is inderdaad alleen beschikbaar in een OO versie. MySQL(i) kent zowel procedurele functions al een OO interface.

Echter, PDO kan dus nooit MySQLi ondersteunen. MySQLi is een extension in PHP om een database mee te benaderen netzoals PDO, en PDO kan enkel verschillende databases ondersteunen.

• Ik gebruik nou ook PDO, en vind het nog niet eens zo ingewikkeld.

Als PDO beschikbaar is in php6 (dat weet ik niet) zou ik PDO blijven gebruiken ;)

Bezig met een zelf gemaakte source, geschreven vanaf 0 natuurlijk!

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!