Wintertijd afschaffen

• Zoals vrijwel elke herfst barst er ook dit jaar weer een discussie los rondom het verzetten van de klok. Al meerdere keren is gepleit voor het afschaffen van de zomertijd, ooit ingesteld om energie te besparen, maar nu willen PVV-Europarlementariërs Barry Madlener en Lucas Hartong dat de EU-Raad een onderzoek instelt naar het draagvlak onder de Europese bevolking voor het afschaffen van juist de wintertijd.

Sinds Benjamin Franklin in 1784 voor het eerst met een plan voor de zomertijd kwam, is er al een hoop discussie en verwarring over geweest. Zo is de zomertijd in ons land al verschillende keren ingevoerd en weer afgeschaft. En niet alleen in ons land, maar ook internationaal doet de zomertijd het niet echt heel goed. De laatste herinvoering, welke nog steeds actief is, was in 1977, tijdens het OPEC olie-embargo in respons op de Nederlandse steun aan Israel tijdens de Jom Kipoeroorlog. Verschillende wetenschappers roepen echter al jaren dat deze zomertijd leidt tot meer ongelukken en hartinfarcten.

Nu stelt de Britse wetenschapper Mayer Hillman dat het juist gezonder is om niet alleen de wintertijd af te schaffen, maar de klok aankomend voorjaar nóg een uur vooruit te zetten. En hij is niet de enige. De premier van het Verenigd Koninkrijk, David Cameron, pleit ook voor het afschaffen van de wintertijd. Iets waar de Schotten alvast niets voor voelen. De PVV wil nu dus laten onderzoeken of er in Europa toch genoeg draagvlak is om dit voor elkaar te krijgen.

HP/De Tijd vroeg de bekende meteoroloog Erwin Kroll naar zijn mening over het afschaffen van de zomer- danwel wintertijd, maar deze wilde hier niets over zeggen. "Daar heb ik geen mening over. Of eigenlijk, daar heb ik een vreselijke mening over, maar die ga ik niet aan de grote klok hangen," zo liet de weerman telefonisch weten.

PVV wil de wintertijd afschaffen. Goed idee?

Ben je voor of tegen het afschaffen van de wintertijd?
    1) Voor
    2) Tegen

Tussenstand:

[offtopic]met dank aan lars[/offtopic]

[offtopic]bron: http://www.hpdetijd.nl/2010-10-29/pvv-schaf-de-wintertijd-af[/offtopic]

• Ik vind het een goed idee, je hoeft dan niet elke keer je klok te verzetten, en je aftevragen wanneer je hem weer terug moet zetten,

Dus ja, ik stem voor!

Alleen als de wintertijd wordt afgeschaft, moet de zomer tijd ook afgeschaft worden, want anders zetten we te klok elk jaar weer 1 uur achteruit?

MVG Georgo

• Het is misschien geen oplossing voor dingen in nederland maar ja ik zie het als een klein begin en ik stem ook JA net zoals Georgo zegt.:cheer:

• Citaat van Willem

Ik ben zelf tegen, dit i.v.m dingen die automatisch de uur verzet, neem bijvoorbeeld de computer die doet dit allemaal automatisch.

Dat kan je wel tegen gaan maar dan moeten er weer updates komen die dat weer stop zetten.

Microsoft hoeft alleen de -1 en de +1 in de klok schema weg te halen en ze zijn klaar dus zoveel moeite is dat niet.
    En er hoeven geen updates te komen want de klok word gesynchroniseert door microsoft. daar is een speciale website voor aangesteld.

• Wintertijd en zomertijd mag wat mij betreft weg. Voorkom je ook mee dat mensen te laat of te vroeg op het werk en afspraken komen, en verder zie ik geen enkele meerwaarde daarin.

Citaat

en als we dit afschaffen gaan we de werking van de seizoenen en natuur tegengaan, zodat er na een tijd geen bloemen/bomen/planten gaan groeien

Dat slaat ook nergens op natuurlijk hé.

• Citaat van Rahl

Wintertijd en zomertijd mag wat mij betreft weg. Voorkom je ook mee dat mensen te laat of te vroeg op het werk en afspraken komen, en verder zie ik geen enkele meerwaarde daarin.

Dat slaat ook nergens op natuurlijk h?.

Slaat dat nergens op? Dan weet je waarschijnlijk ook niet wat1+1 is ?
    Denk toch even na,
    Maarja niet iedereen hier is even slim he ;)

• "Maarja niet iedereen hier is even slim he"
    Nee, moet ik je gelijk in geven. Je bent inderdaad nog dommer dan ik gedacht had.

Hoe kan het verschil in 1 fictief niet bestaand uur er in godsnaam voor zorgen dat er geen bomen meer groeien?

• [offtopic] Rahl,
    Je bent een nieuw persoon hier, dat hoeft nog niet te betekenen dat je ook het beste lid bent, integendeel +o(. En je bent ook geen woudloper, voor het geval je dat dacht(xD).
    Tevens is dat niet "nerd", het is gewoon zo.[/offtopic]

Het kan gewoon niet, want dan zijn veel sites offline die de date functie gebruiken, totdat de PHP versie is geupdate.
    Ook I-Pod's, telefoons krijgen problemen dus het is geen doen.
    PVV is toch al een slechte partij, dus ja..
    [offtopic]Nu krijgen we weer de discussie dat ze veel zetels hebben, dus wel goed zijn: nee. Ze hebben slechte ideeën, en waarom zit hun fractieleider anders in de rechtszaal?[/offtopic]

Dus nee, niet handig en zelfs uitermate irritant.

Lars

• Ik ben geen 'nieuw persoon hier', ik was er al in de tijd van Anton en Mitch, toen ik Banditi vrijgaf, maar ik ben nu aan mijn 9e account toe. En als jij ooit gehoord had van boeken, zou je weten dat dat een citaat is uit 'De wetten van de Magie', waar de hoofdpersoon Richard Rahl opziet tegen zijn functie als leider van het D'Haraanse rijk. En het is wel nerd, want het lijkt gewoon of je alles wilt vergelijken met een computer.

Omdat computers ingesteld zijn op de zomer en wintertijd hoeft niet te betekenen dat dat niet uitgeschakeld kan worden. Zou raar zijn als je niet zowel in Windows als in Linux kon instellen dat je niet met de winter- en zomertijd wilt werken.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!