Vraag m.b.t. elektriciteit

• Volgende week vrijdag (niet aanstaande maar die daarna) krijg ik een kat.
    Een man dus.

Nu heb ik gelezen dat ze zich soms wel eens willen verstoppen, en ze het leuk vinden om te spelen in een doos.

Toevallig heb ik een nieuwe bureaustoel van de Ikea, dus de doos had ik al.

Nu heb ik er uiteraard een groot gat in gemaakt waar de kat door kan.

En nu heb ik er ook een lampje in geplaatst (bovenin opgehangen).
    Die loopt dan naar een batterij en naar een schakelaar.

De batterij is een 9V (platte) en de lamp is uiteraard voor 9V geschikt.

Zou dit gevaarlijk kunnen zijn?

Ik heb alle draadjes weggewerkt met sterke tape, daarna een kleurenpapier erover heen en dan wat foto's van katten en benodigdheden erop geplakt.

Het enige wat je nu nog ziet aan de buitenkant:
    - De batterij, zit vast aan een houder:

- De schakelaar

En binnen zitten een paar miniscule draadjes, die de schakelaar verbind, maar die gaan eigenlijk meteen weer naar buiten (de schakelaar heb ik in de doos gebouwd :p)

De vraag:
    Is dit veilig genoeg?

Lars

• Raak eens beiden polen van de batterij aan, je merkt dat je er helemaal niks van voelt. Dus een 9V batterij is geheel ongevaarlijk, ook voor een kat.

Vorige week toevallig een paar keer een lel van 230V gehad, dat is toch wat minder. Maar werkelijk gaat het niet om het aantal Volts maar om het aantal Ampères of iets gevaarlijk is.

• 9 volt kan al dodelijk zijn, maar dan moeten er flink wat ampere's achterliggen, en die vind je niet in een batterij :)

Ik heb nog wel eens een disco van 10 kw in de regen gehouden, moest de aardlek met ducktape vasttapen omdat anders de stroom om de 10 seconden eruit knalde. Was niet heel veilig -_-

• @Killingdevil:
    Weet ik, maar als hij er in ligt, wil ik er een foto van maken.
    En dat gaat beter als het verlicht is.

Lars

Nieuwe reactie samengevoegd met originele reactie op 23.08.10 18:09:04:
    Oja, en het is inderdaad een gloeilampje.
    Word niet zo heel heet dacht ik, tevens is de doos redelijk hoog, en de kat heel klein, dus hij zal het niet zo snel aanraken.

Lars

• jemajeroen:
    Hoe zou ik dat het handigst kunnen doen?
    Gewoon met tape aftapen?
    Of anders?

Het lampje heb ik net een uur aangehad, en het werd niet zo heel heet.

Het is alleen wel jammer, maar ik heb een 9V platte batterij, en een 6V lampje.
    Anders kreeg ik een 12V lampje (9V was nergens te vinden, heb net gevraagd bij 3 zaken.
    Een zo'n 12V lampje geeft denk ik niet zo veel licht, terwijl die 6V dat wel doet, de hele doos is dan verlicht :)

Lars

• 230 volt is normaal afgezekerd op 16 amp?re, wat neerkomt op circa 3680 watt per groep. Soms heb je een wat sterkere zekering van 24 of zelfs 32 ampère.

Als je dus 9 volt neemt en dat met circa 400 amp?re dan is dat ook 3680 watt. Hoewel je niet vaak een 400 ampere zekering zult tegenkomen bestaan deze wel degelijk en zijn dus in combinatie met 9 volt mogelijk dodelijk.

• az,
    Kan jij er een laten zien (via een site) die een kleine fitting heeft, net zoals die kleine gloeilampjes?
    Ik bedoel dezelfde fitting als een fietslampje.

Anders moet ik een andere fitting implanteren, en ik heb net alles dichtgetaped etc.

Lars

Nieuwe reactie samengevoegd met originele reactie op 23.08.10 19:54:36:
    jessewillem,
    Bedoel je via AZ's manier?
    Dan neem ik idd wel een kleiner lampje.
    Maar ja, dan moet ik er eerst één met zo'n fitting vinden...

Lars

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!