IE zakt in aantal procenten

  • AMSTERDAM - Het wereldwijde marktaandeel van Microsofts webbrowser Internet Explorer is onder de 60 procent gedoken. Zo laag was het IE-gebruik niet meer sinds begin 1999.



    Een belangrijk verschil met elf jaar geleden is echter dat IE destijds bezig was aan een opmars. Het verdrong eind vorige eeuw Netscape van de eerste plaats. Nu heeft bevindt het marktaandeel van Microsofts webbrowser zich juist een gestage glijvlucht naar beneden.
    Internet Explorer is met een marktaandaal van 59,95 procent nog wel marktleider, maar ziet concurrent Firefox en vooral Google Chrome dichterbij komen. Firefox was volgens de cijfers van Net Applications in april in gebruik bij 24,59 procent van de internetters, terwijl Chrome uitkomt op 6,73 procent.


    Daarmee neemt Chrome verder afstand van Apples webbrowser Safari (4,72 procent) en het Noorse Opera (2,3 procent).
    Europa
    In Europa is Internet Explorer zelfs nog verder gezakt. Volgens cijfers van Statcounter bedraagt het marktaandeel daar nog maar 43 procent. Maar ook Firefox, lange tijd de grootste uitdager van Internet Explorer, zakte ten opzichte van begin dit jaar een procentpunt, naar 38,8 procent.
    Vooral Google Chrome wint in Europa terrein. De browser heeft inmiddels een marktaandeel van 8,68, tegen 5,78 procent begin dit jaar.
    Browserkeuzescherm
    Een duidelijke oorzaak voor de daling van Microsofts marktaandeel is niet aan te geven. Mogelijk is de opkomst van concurrerende browsers onder andere het gevolg van het verplichte browserkeuzescherm dat computergebruikers in de Europese Unie sinds kort krijgen voorgeschoteld.
    Als onderdeel van een schikking in een mededingingszaak verplichtte de Europese Commissie Microsoft om gebruikers van zijn besturingssysteem Windows de keuze voor te leggen of zij Internet Explorer willen gebruiken, of een van de concurrerende browsers.
    Ontwikkeling
    Nadat Internet Explorer rond de eeuwwisseling een quasimonopolie veroverde op de browsermarkt, stond de ontwikkeling van de software jarenlang stil. Het uit 2001 daterende IE6 kreeg pas in 2006 een opvolger met IE7. Inmiddels is de software beland bij versie 8, en werkt Microsoft aan IE9.
    Die nieuwe versies moeten de technologische achterstand goedmaken die Internet Explorer had opgelopen ten opzichte van onder andere Firefox, Safari en Chrome. IE9 biedt onder meer ondersteuning voor video via HTML5, een alternatief voor het veelgebruikte Flash van Adobe.


    Bron: http://www.nu.nl/internet/2240…istorisch-dieptepunt.html





    Wat vinden jullie hiervan?

  • Logisch vind ik, IE heeft veel negatieve verhalen staan op het internet. Het zou bijvoorbeeld niet je privacy waarborgen.
    Wat wel het geval is bij FireFox + Chrome.


    Ook gaat FireFox + Chrome uit van de web standaarden, IE dan weer niet.


    Ik vind het dus mooi dat IE zakt in een marktaandeel:D

  • FF (L)(L)(L)(L)(L)(L)(L)(L)(L)


    Sinds ik Firefox ontdekt heb ben ik IE gaan negeren.
    Ze werken niet aan gebruikers gemakken, let maar op als je een layout sliced.
    9 van de 10 keer is IE de boosdoener die weer eens niet mee werkt.

  • FF (L)(L)
    Ben altijd trouwe IE gebruiker geweest, maar toen mijn vader FF op mijn pc had ge?nstalleerd en hij zei dat ik dat een keer moest gebruiken ben ik gelijk overgestapt, zo lekker sneller dan IE :)
    Ik heb op mijn normale destkop wel gewoon IE, FF, Chrome, Opera en Safari staan, maar ik gebruik eigenlijk alleen maar FF :P Toen ik mijn laptop kreeg had ik als eerste FF erop gezet en de snelkoppeling van IE op mijn bureaublad weggehaald xD En bij FF heb je natuurlijk leuke add-ons


    Gelukkig zakt IE, in mijn klas moesten we allemaal voor school laptopjes kopen en ik zie dat iedereen FF of Chrome gebruikt, go FF/Chrome!

  • Ik heb 3 browsers


    FireFox
    Internet explorer [offtopic](Loopt vast bij mijn)[/offtopic]
    Google Chrome (Werk ik het lekkerst in en dus gebruik ik die altijd)

    Nieuwe reactie samengevoegd met originele reactie op 07.05.10 10:34:16:
    @Koen lijkt me logisch google is een zoekmachine en microsoft zit in die zoek machine.

  • Haha,


    Internet Explorer is helaas de standaard geinstalleerde software op de windows computers. Maar, steeds meer mensen stappen over naar firefox en googel chrome.


    Vaak heb ik fouten in me codering van de slice bij: je raadt het al internet explorer.


    als ie echt in de top wil blijven moeten ze zeer veel veranderen.



    GO CHROME!

    This is ten percent luck, twenty percent skill
    Fifteen percent concentrated power of will
    Five percent pleasure, fifty percent pain
    And a hundred percent reason to remember the name!

  • @Riicky ik werk zelf ook in chrome omdat IE bij mijn telkens gewoon vast slaat ook laat die de meeste pagina's niet goed bij mijn dus ja dan ga je automatisch over.


    [offtopic]@Koen nog even we kraken IE niet af en zie je andere topic dan kraak je Google af en dan Kraak je weer wat anders af en nu zeg jij dat wij IE afkraken, dat is dus niet het geval![/offtopic]

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!