Script overzicht behouden

• hej leden van CP!

de titel zegt het eigenlijk al een beetje. hoe houd jij je script overzichtelijk?
    je hoeft hier niet hele scripts te posten maar alleen begintags en klein beetje tekst.

zo doe ik het :D

zoals je ziet laat ik ook veel ruimtes tussen de teksten etc. dit is alleen om het er netjes uit te laten zien ;)

MVG, Puddinghoofd

Edit by Killingdevil: Topic verplaatst naar Scripting, en een highlight van gemaakt!

• Ik heb relatief veel witregels in gebruik, en ik tab ook best veel :P Mijn editor doet het eigenlijk al voor me, maar zelf doen is het nog overzichtiger. Soms, bij complexere dingen (classes) geef ik commentaar toe :)

• Mijn manier is wel erg vast en overzichtelijk.

Dit is een kleine voorbeeld even gemaakt voor deze topic:

puddinghoofd, jou laatste echo gaat niet werken (A), ;) misschien er achter;))

Darsstar edit: indent dan maar even gefixed

School
    Tweedejaars Informatica Student @ Hogeschool Rotterdam.

Webtalen
    - PHP ( OOP )
    - SQL
    - JavaScript i.c.m. jQuery framework
    - (x)HTML
    - CSS
    - Actionscript
    - XML

Programmeertalen
    - Java
    - C#
    - Ruby i.c.m. on Rails framework

• Als je het overzichtelijk wilt houden, scheid de HTML-code van de PHP-code! Gebruikt een stylesheet, en definieer geen inline style. Houd Javascript in een extern bestand.

Wat PHP specifiek betreft:
    Maak gebruik van PHPDoc voor classes, functions, contstants en (veel gebruikte) variabele. Wil je het helemaal mooi maken, gebruik dan een framework, het MVC model is aan te raden.

"puddinghoofd, jou laatste echo gaat niet werken (A), ;) misschien er achter)"
    De laatste regel hoeft geen ; te bevatten, al is het wel aan te raden.

"zeer goede tips, ik heb alleen een zeer goed geheugen, dus daar heb ik genoeg aan"
    Niemand kan een jaar later zijn code opnieuw lezen, vooral niet als het niet geindend is. En als je in een project gaat werken wordt het helemaal een feest. Succes met aanpassen, en vooral met debugging...

• Goede tips Stefan.

Je hebt zeker gelijk betreft het scheiden van html en php, ik doe tegenwoordig het scheiden van html en php ook wel meer maar niet in aparte bestanden,

maar ga dit binnenkort wel doen wanneer ik een eigen parser heb geschreven dus over paar jaartjes denk ik.:P

Maar het scheiden gaat natuurlijk het beste via template parser..

W3 wil het liefst ook dat je css en javascript in aparte files zet. Ik weet alleen even niet meer waarom dat precies was. Maar ik doe het altijd al apart. :p

School

Webtalen
    - PHP ( OOP )
    - SQL
    - (x)HTML
    - CSS
    - Actionscript
    - XML

Programmeertalen
    - Java
    - C#

• WoutR, Ik bedoelde het ook specifiek op de validatie van w3.:p
    Maar wat je zegt over dat php sluiten en openen dat doe ik tegenwoordig wel wat meer dan vroeger :p.

Maar ligt er ook maar net aan hoeveel php ik moet gebruiken in de html. :p

School

Webtalen
    - PHP ( OOP )
    - SQL
    - (x)HTML
    - CSS
    - Actionscript
    - XML

Programmeertalen
    - Java
    - C#

• Leukste van dat programma is php beautifier, daarmee kan je bijna helemaal je eigen overzicht cre?ren. ;)

Als ik iets op school maak met css opdracht. Dan is het vaak zo dat ik dit nog even wil controleren of het bestand goed is voor w3.org. En daar geven ze dan aan van neem een externe css.. :P

Maar op school moeten we soms even in het bestand zelf werken dan aparte pagina.

School

Webtalen
    - PHP ( OOP )
    - SQL
    - (x)HTML
    - CSS
    - Actionscript
    - XML

Programmeertalen
    - Java
    - C#

• NielsB
    Waarom gebruik je zo'n vreemde indent?
    De else van regel 16 zal alleen voor regel 17 wereken, toch zijn de volgende regels op het zelfde niveau als regel 17.

Ik probeer me sinds ik gebruik maar van Kohana ook aan de Kohana coding styles te houden.
    Nieuw: http://v3.kohanaphp.com/guide/start.conventions
    Oud: http://dev.kohanaphp.com/projects/kohana2/wiki/CodingStyle
    combineer die twee (nieuw overschrijft oud)

Verder is het een goed idee om in bestanden die alleen maar php bevatten GEEN sluit tag (?>) neer te zetten.

• O ja sorry darsstar.
    Ik bedoelde het ook voor alleen de volgende regel;)

Kan je uitleggen waarom geen sluit tag..
    Pim deed het ook altijd en vond het iritant voor mijn dreamweaver die php dan weer fout las.

Ik ben nu druk bezig met OOP. En ben daarom ook volop bezig met gebruik te maken van commentaar en andere belangrijke dingen in de oop coding styles.

School

Webtalen
    - PHP ( OOP )
    - SQL
    - (x)HTML
    - CSS
    - Actionscript
    - XML

Programmeertalen
    - Java
    - C#

• Het sluiten van PHP is niet nodig, volgens mij is het ook sneller (denk aan microseconden, ik denk het ergens gelezen te hebben, ooit) en als je PHP afsluit kan er alleen maar output na komen wat mogelijk headers already sent errors gaat geven, wat je wilt voorkomen.

Nieuwe reactie samengevoegd met originele reactie op 25.10.09 19:52:18:
    BUMP! (via de database)

Dit is een interessant topic, ik weiger het zo snel dood te laten bloeden!

PHP
    ini_get('session.autostart') OR session_start();

Ik heb een maandje (of twee?) geleden geleerd dat zulke regels mogelijk zijn =]
    Zulke regels kunnen erg handig zijn, en nemen minder ruimte in dan een if block!

PS. ik snap niet waarom de TS de punt-komma een paar spaties van de "opdracht" houd.

• Ik gebruik Notepad++, nog nooit problemen mee gehad.
    Verder script ik niet zo heel overzichtelijk.
    Als ik een script moet bewerken, dan doe ik het wel netjes.
    Bij mij is het gewoon oldskool:

PHP
    <?php
    $cp = 1;
    if($cp == 1){
    echo 'CP is gek!';
    } else{
    echo 'CP is chill!';
    }
    ?>

Commentaar komt wel achter de opdracht regels, en de variabelen staan bij mij ook altijd bovenaan.
    Inspringing vind ik gewoon irritant, dus dat doe ik zelf nooit.

• Citaat van larsisgoed9

Inspringing vind ik gewoon irritant, dus dat doe ik zelf nooit.

WHAT!?!

Inspringen is irritant?
    Niet inspringen is irritant...

neem nou de volgende code:

Irritant?
    Niet echt...

Irritant?
    HEEL ERG!
    Dan gaan we nu de voor en de nadelen vergelijken...
    Wat een verassing, indenting wint!

Dat is in elk geval de mening van goede scripters...

Als je het irritant vind om telkens tabs te zetten, kies dan een andere editor...

• +1 voor Darsstar, identing ftw. Je code word echt onleesbaar zonder. Waar ik ook een hekel aan heb is dit:

PHP
    <?
    $i = 0;
    if($i = 0) { echo "I is nul."; } else { echo "$I is niet nul.";}
    ?>

In plaats van

PHP
    <?
    $i = 0;
    if($i = 0)
        {
            echo "I is nul.";
        }
        else {
            echo "I is niet nul.";
        }
    ?>
  • net een stukje van profiel gemaakt. Zouden jullie het anders doen qua form geving? Ik zelf vind dit de fijnste manier om te werken.

• Mijn persoonlijke voorkeur is om <tr> en <td></td></tr> etc naast elkaar te zetten, slechte eigenschap maar zo doe ik het altijd. Zo is inderdaad wel overzichtelijker, misschien een goed idee om het aan te leren :P
    Wat me trouwens opvalt is, dat je geeneens een <body> gebruikt... Doe je dat expres? :P

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!