ChatGPT om te programmeren

    • Belangrijk bericht

    Ik heb afgelopen vrijdag voor het eerst geprogrammeerd met behulp van chatGPT van OpenAI.

    Uiteraard was ik zeer sceptisch en dacht ik nooit dat dit zou werken, maar zelfs met opdrachten te geven, kreeg ik correcte PHP code eruit terug.


    Ik ging dus van ongelovige in enkele minuten tijd naar een zeer grote believer en fan.

    Uiteindelijk heb ik de hele avond verder geprogrammeerd met langs een kant IntelliJ idea en langs de andere kant chatgpt open.


    Deze slimme chat op basis van AI slaagde er zelfs in, als ik mijn zin goed formuleerde, om verder te werken op de code die hij zelf eerder had geschreven.


    Op het einde programmeerde ik niet alleen met deze Chatgpt, maar deed hij zelfs de debugging.
    Als ik een foutmelding kreeg, legde hij in perfect Nederlands uit wat ik fout deed.

    Op zaken waar ik anders gegoogled zou hebben en verschillende stackoverflow topics zou hebben gelezen, kreeg ik nu meteen de correcte oplossing.


    Ik begon met zeer kleine opdrachten te geven aan de chat:

    Citaat


    Give me some php code creating an array from a string separated by spaces

    Hierbij het resultaat:



    Vervolgens liet ik hem hierop verder werken met volgende opdracht:
    "Now give me some php code that mixes randomly the order of elements in this array"

    En ook dat liep perfect.


    Daarna vroeg ik dit in een herbruikbare functie te stoppen en zo ging ik steeds verder.
    Ik heb zelfs geen php.net nodig gehad.


    Ik ben het er volledig mee eens dat veel programmeurs dit weten, maar op het einde begon hij echt wel magische dingen terug te geven.


    Code
    /**
     * Prints a message to the screen
     *
     * @param string $message The message to print
     * @return void
     */
    function printMessage($message) {
      echo $message;
    }

    Hij voegde zelfs uit zichzelf commentaar toe aan de functies.


    Kortom, hier enkele kleine voorbeelden, maar super super krachtig.


    Ik wil zeker de Github Copilot eens gaan proberen.
    Als iemand van jullie hier al ervaring mee zou hebben, deel dit dan gerust.


    Hebben jullie al iets van deze tools geprobeerd?

  • K.Rens

    Discussie Goedkeuren
  • Het is een leuk concept, maar soms klopt er geen barst van....


    Hoe controleer ik in PHP de uiterste geldigheidsduur van een cookie?


    In PHP kun je de uiterste geldigheidsduur van een cookie controleren door gebruik te maken van de isset() functie en de time() functie.

    Voer de volgende stappen uit om de uiterste geldigheidsduur van een cookie te controleren:

    1. Controleer of de cookie is ingesteld met behulp van de isset() functie. Dit zal true teruggeven als de cookie is ingesteld en false als de cookie niet is ingesteld.
    Code
    if (isset($_COOKIE['naam_van_de_cookie'])) {    // de cookie is ingesteld
    } else {    // de cookie is niet ingesteld
    }
    1. Als de cookie is ingesteld, gebruik dan de time() functie om de huidige tijd te bepalen. Dit zal een timestamp teruggeven, dat wil zeggen het aantal seconden dat is verstreken sinds 1 januari 1970.
    Code
    $huidige_tijd = time();
    1. Gebruik de isset() functie opnieuw om te controleren of de expire-variabele is ingesteld in de cookie. Deze variabele bevat de uiterste geldigheidsduur van de cookie. Als de expire-variabele niet is ingesteld, betekent dit dat de cookie niet verloopt en dus altijd geldig is.
    Code
    if (isset($_COOKIE['naam_van_de_cookie']['expire'])) {    // de cookie verloopt op een bepaald tijdstip
    } else {    // de cookie verloopt nooit
    }
    1. Als de expire-variabele is ingesteld, vergelijk dan de huidige tijd met de uiterste geldigheidsduur van de cookie. Als de huidige tijd groter is dan de uiterste geldigheidsduur, betekent dit dat de cookie is verlopen en dus niet meer geldig is. Als de huidige tijd kleiner of gelijk is aan de uiterste geldigheidsduur, betekent dit dat de cookie nog steeds geldig is.
    Code
    if ($huidige_tijd > $_COOKIE['naam_van_de_cookie']['expire']) {    // de cookie is verlopen
    } else {    // de cookie is nog geldig
    }

    Dit is een voorbeeld van hoe je de uiterste geldigheidsduur van een cookie in PHP kunt controleren. Houd er rekening mee dat de expire-variabele in de cookie altijd een timestamp bevat, dus je moet ervoor zorgen dat je de...

    En toen hield die op.....
    Blijkbaar snapte ChatGPT3 zelf al dat hij nonsens praatte..... :P

    Verder heb ik wel een mooie simpele PHP-parser eruit kunnen toveren. Hoewel het efficenter had gekund.

    • Belangrijk bericht

    Ja, hij stopt na x aantal tekens spijtig genoeg.

    Dat is omdat chatgpt eigenlijk steeds gaat zoeken naar het woord dat volgt op het woord dat hij net heeft geoutput.

    Je ziet het ook dat hij echt woord per woord zinnen maakt.

    Hoe ze het juist doen, geen idee...


    Heb je geprobeerd om volgende te vragen aan chatgpt:
    "Herschrijf dit deze code nu eens op een efficiëntere manier"


    Want soms corrigeert hij zichzelf dan :pinch:

  • Ook hier is de rage van chatGPT al eventjes doorgekomen.


    Mijn bevindingen tot dusver:

    - Plaats nooit bedrijf kritische code in het programma. Uiteindelijk slaagt het programma elke query die je doet op en kan deze later gebruikt worden voor analyse / output naar andere gebruikers toe.


    - Geloof niet meteen wat chatGPT zegt, vaak werkt de code wel die chatGPT maakt maar soms kan het ook zijn dat het niet de meest correcte / performante manier is.


    - chatGPT heeft zijn training gehad op github, etc maar enkel gebaseerd op data van voor 2019 (jaartal kan fout zijn maar zeker en vast niet anno 2022) , dit heeft uiteraard als resultaat dat chatGPT geen enkel besef heeft van eventueel nieuwe functies in nieuwe versies van programmeertalen.

    Zo had ik hem gevraagd hoe ik de Linkedin API correct gebruik om een vacature post te doen op een bedrijfspagina.
    Resultaat: ChatGPT gaf me een code terug die werkte op een API versie die momenteel als 'end of life' aanschouwt wordt.


    Mijn visie:

    chatGPT is uitstekend als je eventjes vast zit en je wilt het gebruiken als een resource. Echter zou ik het altijd dubbelchecken met een dubbele search query op Google. En het een beetje verder uitspitten. Kortom ik zal het nooit blindelings vertrouwen maar uitstekend om even kennis op te frissen of wanneer je vast zit met een complexere issue.

  • Dubbelchecken is altijd een goed idee. Soms komt hij zelf met de oudere mysql_query() functie aan zeilen. Ook grappig was dat hij nog denkt dat Hyves nog bestaat. Toen ik vroeg of hij kon vertellen hoe je met PHP de API van Hyves aanroept, toen kwam hij inderdaad met een hoop code aan die specifiek voor dit vergane profiel-platform gebruikt werd.


    Naast programmeren, is hij ook geen kei in moppen vertellen. Ik heb er alleen maar flauwe moppen uit gekregen, die zo flauw zijn dat ik er weer om moet lachen.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!