Laravel Beginnen

• Beste medeleden van ICTscrpters,

Nu ik toch al weer een paar maanden met mn studie klaar ben en door COVID-19 veel in de avonduurtjes thuis ben, ben ik begonnen met een vriend aan een projectje.
    Nou willen we dit in Laravel maken (aangeraden door een kennis). Nu heb ik dit dood leuk op mijn webhost geknalt waar ik samen met die vriend van mij wil op ontwikkelen.

Alleen wat nu.

We willen gewoon simpel weg beginnen met een simpel login/registratie systeempje.
    Alleen laravel is niet even zoals vroeger het php van toen.

Dus mijn vraag aan jullie,

Hebben jullie nog goede tuturials/uitleg pagina's die redelijk up to date zijn. Er staan een hoop oude maar die verwijzen al naar bestanden die in de huidige versie op andere plakken staan.

Of heb je tips!

Ik hoor het graag!

ps. dat ik en die vriend bezig zijn serieus geweest met php is ook zeker 5 jaar terug :p

Al vast bedankt!

• Goede keuze, maar Laravel is er niet voor gemaakt om met een server te ontwikkelen. Als je aan Laravel begint zou ik eens kijken naar een Udemy course. Je hebt namelijk wat (minimale)kennis van Composer en Laravel commands nodig wil je er een opstarten. Dit staat ook allemaal netjes in de docs van Laravel beschreven, let wel op dat je in de juiste versie zit(rechtsboven).

• Wat darkshifty aangeeft: Laravel beschikt over, naar mijn mening, hele duidelijke documentatie t.o.v. andere frameworks.

Mocht je over een geavanceerdere IDE beschikken is het ook aan te raden om de volgende package te installeren:

https://github.com/barryvdh/laravel-ide-helper

En het onderstaande commando uit te voeren, deze is iets anders dan in de documentatie staat, maar zorgt ervoor dat je models schoon blijven kwa functionaliteit en je eventueel deze files in je .gitignore kan zetten:

Bash
    php artisan ide-helper:generate && php artisan ide-helper:meta && php artisan ide-helper:models --nowrite

Daarnaast is het ook handig om naar de packages van Spatie te kijken. Dit is een Belgisch bedrijf die packages maakt voor Laravel en inmiddels zijn bepaalde functionaliteiten ook daadwerkelijk in het framework geïntegreerd

• Ik zelf gebruik visual studio code, dus ik verwacht dat ik die plugin er in kan zetten.

Verder zou ik nog niet echt weten hoe je commando's in laravel uit gaat voeren op een gewoon standaar webhost en via een installer laravel geinstalleerd.

Werkt dit gewoon via een SSH verbinding?
    Dit is even een nieuwe wereldje dat ik aan het openen ben dus vandaar de vragen :)

Al vast bedankt weer!

• Zoals iedereen hier aangeeft kun je beste beginnen met lokaal ontwikkelen. Als je Laragon installeert kun je heel gemakkelijk projecten inladen en via de ingebouwde CLI kun je commando's uitvoeren.

https://laragon.org/

Ps. laravel heeft standaard een login systeem ontwikkeld die je gewoon kunt gebruiken. https://laravel.com/docs/8.x/authentication#introduction

Laragon, ga ik eens naar kijken heb er nog nooit van gehoord!
    Dus ik ben benieuwd! Allemaal nogmaals bedankt voor de tips.

Participate now!

Don’t have an account yet? Register yourself now and be a part of our community!