Posts by sjaakmans

    Ik snap dat je er niet wijzer uit wordt. Maar je kunt dit eens proberen:
    /usr/local/bin/ea-php81 /home/mdsolutions/public_html/md-itsolutions.nl/artisan schedule:run


    Wat jij deed in de voorgaande situatie was ea-php81 aanroepen, en die laten verwijzen naar een map. En dit werkt gewoon probeer het maar eens op de command line.


    Vervolgens roep je php artisan aan en die draait weer de oude php versie.


    In mijn voorbeeld wordt artisan aangeroepen met ea-php81. Je kunt dit uitvoeren op de command line.

    Het probleem is waarschijnlijk dat je met veel plugins werkt. Als je deze plugins niet met regelmaat bijwerkt maak je kans op dergelijke aanvallen.


    Ook is het belangrijk om je WordPress continu bij te werken.


    Om om te voorkomen dat iemand een bestand schrijft, dat lukt niet. WordPress moet bijvoorbeeld wel afbeeldingen kunnen laden. Wat je wel kan doen is zorgen dat niemand zomaar een .php bestand mag aanroepen. Dit moet je wel goed testen.

    Heb je een bepaald framework gebruikt zoals bootstrap of tailwind? Zij hebben de media queries ingebouwd en scheelt een hoop uitzoekwerk.

    Mocht je bijvoorbeeld gebruik maken van Woocommerce dan kun je gaan werken met verzendklassen. Als je dan gewichten invult bij een product kun je totalen laten uitrekenen. Ben je dus niet afhankelijk van het aantal producten maar wel het gewicht.


    En vaak kijken ze ook naar gewicht bij verzending.

    Het is inderdaad een beetje onoverzichtelijk. Maar ik denk dat je bedoelt dat je nu niet kan linken naar de specifieken maten?


    Ook echo je de maten 2 keer, is dat wel juist?


    Misschien voor jezelf en voor anderen even de code overzichtelijk maken, is een stukje makkelijker ;-).

    Zoals hier aangegeven kun je inderdaad partner worden van Microsoft. Ik weet niet of de prijzen dan direct beter zijn, via een reseller zijn ze vaak ok.


    De vraag die je jezelf moet stellen is: waarom zou ik het zelf willen hosten? Wat zijn de kosten en baten, kan ik mijn klanten hetzelfde bieden als wat Microsoft kan. Denk aan Teams, Azure e.d.


    Stel je wilt alleen e-mail aanbieden. Dat kan ook via Exchange Online. Mocht je klant willen upgraden naar Microsoft 365, geen probleem!


    En wat dacht je van backup mogelijkheden. Via Microsoft 365 zijn er voldoende partners die Online Backup mogelijkheden aanbieden. Als je even goed zoekt zijn er voldoende mogelijkheden in.


    Ik snap dat het zelf hosten en beheren van dergelijke systemen heel leuk klinkt. Maar ik denk, als ik jouw website bekijk, dat je beter af bent met een reseller account.

    Wij hebben ook verschillende webshops draaien met daaraan verschillende of overeenkomende leveranciers. En lopen ook vaak tegen dit probleem aan, missende content of specificaties.


    Webscraping is soms de laatste uitweg zoals FangorN meld. Maar ik zou dat echt alleen doen bij nieuwe producten en echt bij hoge nood.


    Afhankelijk van de producten kun je soms ook online (gratis) databases raadplegen waarin deze informatie al staat, en soms nog uitgebreider ook.

    Sja, je kunt altijd uitzonderingen verzinnen.


    Maar laten we dit eens verder analyseren. Wat zou hier dan op zijn minst instaan? Database credentials waarschijnlijk. Hoe erg is dat? Een lokale ontwikkelomgeving kom je niet bij, een test/acceptatie-omgeving: misschien? Als je externe connecties accepteert en/of phpMyAdmin (lol) hebt draaien ofzo kunnen ze bij de database. Wat voor baat zou een gelieerde partij hebben bij het ingooien van jullie gezamenlijke ruiten? En als blijkt dat je geen afspraken kunt maken met zo'n partij dan is het hek sowieso van de dam. De live omgeving? Daar kunnen jullie als het goed is allebei bij als je samen ontwikkelt.

    In mijn ogen heb je hier precies het probleem te pakken. Dus als jij met iemand samen werkt moet die persoon zich maar aanpassen aan jouw credentials. De hele database omgooien en dat soort zaken.


    Je moet dit juist uit je git omgeving, of wat dan ook, houden. Zeker als je ook nog eens gebruik maakt van automatisch deployen. Dan staan je test credentials op de live server, of vise versa. Ideaal.......



    Errors zijn er niet voor niets. Zolang je ze logt op de goede plek zie ik geen probleem. Servergerelateerde errors horen in een log thuis die zich bezighoudt met de gesteldheid van de server. Applicatiegerelateerde errors (en exceptions) horen thuis in logs die toegespitst zijn op het wel en wee van je applicatie.

    Ja dan zeg je toch precies wat ik zeg? Met die PHP error handler kun je ze juist mooi opvangen en wegschrijven. De webserver laat namelijk niet altijd de PHP errors in de log zien of een ingekorte versie.


    Een dienst als Sentry geeft juist extra input die altijd handig is. Zoals welke data was ingevuld bij een formulier wat er verkeerd ging. Maakt het fixen van je probleem wel een stuk gemakkelijker.

    Bijkomend voordeel: deze config.php kun je zelfs versionen. Het .htaccess bestand niet, omdat die per omgeving verschillende inhoud heeft.

    Ik ben het hier niet mee eens. Stel je werkt samen met meerdere partijen, die hebben dan gelijk al je gegevens als je je config meestuurt naar bijvoorbeeld git. Een .htaccess daarentegen kan standaard waarde bevatten voor zowel de live- als testomgeving.


    Je kan ze ook apart loggen, en zelf bijvoorbeeld er een ErrorID aan hangen, zodat je fouten makkelijker kan terughalen, als iemand je de foutcode doorgeeft.


    Maar persoonlijk vind ik het iets van de webserver die het hoort te loggen. Er kan immers ook wat aan die kant fout gaan wat gelogd dient te worden.

    Zelf error id’s maken duurt alleen maar lang. Gewoon een foutmelding geven van dat het verkeerd is gegaan en eventueel het bericht weergeven van de exceptie.


    Het lijkt mij niet logisch als je webserver echt alle errors logt. Het is juist handiger om die te loggen met behulp van php. Zo krijg je totale controle plus je kunt alles wegschrijven naar een log of een dienst zoals sentry.


    Php heeft een standaard functie daarvoor: http://php.net/manual/en/function.set-error-handler.php. Als je een framework zoals symfony gebruikt zit dit er standaard al in.


    Mollie zelf gooit ook excepties, die zou je nog kunnen afvangen en kijken wat daar in staat.

    Ik weet dat wanneer je het scherm loshaalt je het type scherm kunt opzoeken op partnummer is dit nog ergens anders te vinden zonder hem te hoeven open maken? Dit omdat het scherm dus kuren vertoont en ik een prijsopgave moet doen!

    even op Googlen op “MODELNUMMER parts list” als je een HP of Lenovo hebt kun je zo het een en ander vinden.

    Als ik jou was zal ik het anders aanpakken. Je gaat nu namelijk gelijk al kosten maken waar je misschien helemaal niet op zit te wachten.


    Ik zou er voor kiezen om VirtualBox te installeren. En daar dan een virtuele machine op aan te maken met Linux.


    Dan kun je lekker spelen met Linux zonder dat je kosten hebt en ook kun je iets slopen zonder dat je hele VPS uit de lucht is.


    Als je vervolgens je virtuele machine wilt benaderen via het web kun je deze rechtstreeks verbinden met je netwerk en dan eventueel poorten er naar toe open zetten.


    Mocht dit allemaal bevallen en het voldoet aan je verwachtingen, neem dan een VPS. Dan kun je daar echte websites op draaien.

    Ik zou er zelf voor kiezen om een conversations tabel aan te maken. Deze heeft een id die wordt opgeteld via een auto increment.


    Vervolgens voeg je aan iedere message een conversation_id toe. Zo kun je de gesprekken groeperen per conversatie.