Use Case

• Hoi,

Ik heb besloten om mijn projecten door middel van een use case systeem te maken.

een use case is een beschrijving van alles waar de gebruiker mee te maken krijgt als het ware.

"Een use case in software engineering en systems engineering is een beschrijving van een gedrag van een systeem, dat reageert op een verzoek dat stamt van buiten het systeem. Met andere woorden, het use case beschrijft "wie" met het betreffende systeem "wat" kan doen. De use casetechniek wordt gebruikt bij de bepaling van de requirements van het gedrag van een bepaald systeem."
    Bron: Wikipedia.org

Waarschijnlijk denk je nu what the fuck maar het heeft echt vele voordelen zoals ik het zie. Je weet wat er moet gebeuren, je weet hoe het moet gebeuren door de basic -en alternative flow (zoek maar op wiki als je het niet kent :p leer je ook wat)

Nu dacht ik ik ga gewoon een systeem maken waarmee ik mijn use case kan invullen wat mij in de toekomst tijd bespaard.

Voorbeeld van een hele simpele use case (hierin staat alleen wat de gebruiker ziet niet hoe het werkt)

http://www.soberit.hut.fi/T-76…iles/use_case_diagram.gif

Ik hoop het zo te maken dat straks jullie misschien ook gebruik hiervan kunnen maken zodat ik andere mensen ook een beetje plezier van hebben. Als er veel enthousiastelingen zijn denk ik over dat laatste wel na :)

• Zegmaar een patroon van hoe jij je applicatie in elkaar wil zetten.

Neem nou als voorbeeld aanmelden. Je wil dat de gebruiker een scherm met velden ziet waar hij de gegevens moet invullen om lid te worden. Hierbij heb je controle punten en ga zo maar door.

Zoiets is het: (Hier staan een aantal punten die je kan gebruiken voor de use case. Als ik één af heb zal ik hem wel laten zien zodat het duidelijker is :))
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Use_case#Use_case_sjablonen

• Een use case, een sequence diagram en een basis tabelstructuur is een vereiste bij elk grote IT project.
    Dit hebben wij dan ook moeten leren in het vak projectmanagement.

1) User requirements vastleggen
    2) Use case opstellen
    3) Sequence diagram opstellen
    3) Basis tabellen maken met velden, type en de functies

Heb hier een heel jaar les over gehad tijdens mijn opleiding, in het deel IT management.

Als je later voor een groot bedrijf zou gaan werken, wordt dit altijd gevraagd van je.

• Het is wel ene nette werking van al je projecten. Het lijkt me dus ook een zeer goed idee om dit te gebruiken. Ik denk dat ik dit zelf ook ga doen, bij het project waar ik nu mee bezig ben. Aangezien deze structuur ook goed is voor volledige uitwerking, voor sponsors eventuele etc;)

• @TerrorSheep
    Het is zeg maar een begin. De meeste hier zullen beginnen met scripten of gewoon een paar dingen opschrijven. Het voordeel hiervan is dat je precies weet wat je te wachten staat en wat je moet doen. Tevens als iemand het project samen maakt met jou is het voor hem ook duidelijk.

@Koen
    Na user requirements komt het deel van de functional requirements. Hierin wordt alles duidelijk beschreven wat in de user requirements in het kort is beschreven.

Ik heb een opmaak van de database gemaakt die ik wil gaan gebruiken. Ik zal de PDF uploaden wanneer ik terug ben van 't werk.

• dus het is geen scripting taal, maar eerder gewoon een heel overzichtelijk tabelletje van wat je gaat doen ?

Koen, toppunt van zieligheid, ja dat heb je zelf begaan.
    Je komt er niet zomaar mee weg, je hoort nog van ons.
    Even a german had some form of respect for his enemy, even 65 years ago, this scumbag has none, making him the true evil.

• Use cases is een onderdeel van UML , wat dus betekent dat jij via diagrammen, verdelingen e.d. een lijst opstelt hoe jij het project gaat aanpakken, dit kan zeer gecompliceerde diagrammen bevatten het is moeilijk uit te leggen dus laat deze afbeelding tot de verbeelding spreken: http://images.devshed.com/ds/s…20ArgoUML/image%20102.jpg ;). Met use cases kan je dus gemakkelijk de rechten bepalen van die gebruikersgroep.

Laten we dus in het kort stellen: het is een soort blauwdruk :p.
    Sorry als ik ergens verkeerd zit, heb even in me boek gekeken ter referentie :).

• Hier mijn database model:
    http://creativedev.nl/work/use…em/database_109091800.pdf

Ik wil misschien nog gaan werken met de MoSCoW methode wat het voor de gebruiker gemakkelijker maakt wat belangrijker is en wat gebeurd kan worden als er tijd over is

MoSCoW methode:
    * Must have this - deze eis moet in het eindresultaat terugkomen;
    * Should have this if at all possible - deze eis is zeer gewenst, maar een vergelijkbare eigenschap is ook goed genoeg;
    * Could have this if it does not affect anything else - deze eis mag alleen aan bod komen als er tijd genoeg is;
    * Would like to have but won't have this time around - deze eis zal nu niet aan bod komen maar kan in de toekomst interessant zijn.

• Use cases zijn inderdaad een onderdeel van UML. Het is eigenlijk het enigste onderdeel van UML waarin ik mij überhaupt heb verdiept. Hoewel ik nooit met UML heb gewerkt zie ik de voordelen er wel van in: Je hebt een duidelijke visuele weergave van je idee (Hoe het in elkaar moet steken). Hierdoor kun je jezelf en anderen hier zich beter aan houden.

Lijkt me een goede investering dit te leren!

• Het is de moeite waard om veel tijd in de UML te steken aangezien dat je later veel tijd bespaart, en zeker als je met een heel team werkt.

Ook al is een UML opstellen veel werk voor een klein project het maakt het programmeren / scripten een stuk gemakkelijker.

Veel succes Niels, ik hoop dat dit je goede punten oplevert als eindwerk ;)!

• Pim dat kan ook met microsoft acces.

Je maakt daarin je structuur en geef aan dat je het wil verbinden dan krijg je het zelfde database structuur hoe Niels het heeft gedaan.

School
    Tweedejaars Informatica Student @ Hogeschool Rotterdam.

Webtalen
    - PHP ( OOP )
    - SQL
    - JavaScript i.c.m. jQuery framework
    - (x)HTML
    - CSS
    - Actionscript
    - XML

Programmeertalen
    - Java
    - C#
    - Ruby i.c.m. on Rails framework

• Misschien kan ik er nog wat aan verdienen oid. Heb al een paar leuke idee'tjes die het wel wat leuker maken en makkelijker door je trouwe fans ook te laten weten hoe het er mee staat.

zo wil ik bijvoorbeeld doen dat je je use case ook kan publiceren (denk hierbij aan een open project waar iedereen aan mee kan werken). Dit zal dan wel via een unieke link gebeuren (moet nog in de database een sleutel maken hiervoor per project). De rest verklap ik nog niet. Morgen zal ik beginnen hiermee, het word gewoon al gelijk een multi service beginnen zodat mensen het gelijk kunnen testen. Ik zal nog even kijken of ik met invite keys ga werken voor de beta versies.

+ Zal wel kijken of ik use cases kan visualiseren. Waarschijnlijk zal het niet lukken maar ik ga me best wel doen :)

Nieuwe reactie samengevoegd met originele reactie op 01.09.09 22:48:17:

Citaat van NielsB

Pim dat kan ook met microsoft acces.

Je maakt daarin je structuur en geef aan dat je het wil verbinden dan krijg je het zelfde database structuur hoe Niels het heeft gedaan.

Dan nog, Access kost geld en Mysql Workbench is gratis. Tevens kun je in Workbench makkelijk je tabellen exporteren naar sql formaat. Access heeft dan altijd nog haar eigen manier van sql tabellen opslaan wat dus de Microsoft manier is, wat dus not done is. Tevens kun je met de nieuwe phpmyadmin het allemaal via jQuery doen. Dus het maken van relaties e.d.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!