Frameworks

  • Hallo iedereen,


    Ik zou graag een nieuwe crime game beginnen. Iemand een idee welk framework ik het beste kan gebruiken?
    php-mvc leek me wel iets, of anders misschien CodeIgniter?


    Wat raden jullie mij aan?


    Vriendelijke groeten,
    Willem Goossens

  • Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Hallo Willem,


    Php-mvc is veel te klein en eigenlijk nutteloos. CodeIgniter is een goed framework en makkelijk te leren maar is gestopt in de ontwikkeling. Ik weet dat veel andere ICTScripters leden adviseren Laravel te gebruiken. Ondanks ik er geen ervaring mee heb denk ik dat dit een goed framework is om mee te gaan bouwen en is net als CodeIgniter makkelijk aan te leren.

  • Laravel, ik ga binnenkort ook verder met die tutorials, maar er is veel nieuwe sweetness die er aan komt dus ik was er even mee gestopt omdat af te wachten.


    CodeIgniter zou ik keihard af raden. Makkelijk om mee te beginnen, dat wel, maar het zit dramatisch in elkaar en over binnen jaar wil je jouw hele code overnieuw schrijven.

  • zf2 is inderdaad niet het sneleste frameworkd.
    Snlheid is bealgrijk maar ook niet alles he :)


    Ook zijn die testen niet echt representatief te noemen.
    Voor een simpele hello world is dat indedaad overkill dat framework(elk framework eigenlijk).
    Ook is er dus net van caching aangezet waardoor de configs steed gerebuild moeten worden(wat ze niet aanraden op rpoductieServers maar wel wel op dev servers omdat je zo niet kan hebbend at je configs niet geudpate zijn.

  • zf2 is inderdaad niet het sneleste frameworkd.
    Snlheid is bealgrijk maar ook niet alles he :)


    Ook zijn die testen niet echt representatief te noemen.
    Voor een simpele hello world is dat indedaad overkill dat framework(elk framework eigenlijk).
    Ook is er dus net van caching aangezet waardoor de configs steed gerebuild moeten worden(wat ze niet aanraden op rpoductieServers maar wel wel op dev servers omdat je zo niet kan hebbend at je configs niet geudpate zijn.


    Snelheid is een grote factor, want een trage applicatie wordt niemand blij van.
    Daarbij is zend gericht op grote en vaak ook zakelijke applicaties, voor een normale applicatie kun je veel beter Laravel of misschien zelfs Codeigniter gebruiken.


    Tevens is ZF2 geen MVC ;).

  • waarom is zf2 dan wel geen MVC?


    Ook bij zef zakt de perofrmance niet nog in waneer je extra dingens tovoegd omdat eie al in de core zitten bij de meeste andere frameworks moet je die nog toevoegen.


    Ook hoef je niet het volledige framework te gebruiken.
    Je kan ook enkel de modules gebruiken die niodig zijn voor jouw aplicatie.

  • Letterlijk citaat van de website:


    "The component structure of Zend Framework 2 is unique; each component is designed with few dependencies on other components. ZF2 follows the SOLID object oriented design principle."


    Als je al goed kijkt is de code veel te complex voor een MVC. Daarbij de extra dingen wat je zegt die er in zitten, die zorgen er juist voor dat het traag wordt.

  • Letterlijk citaat van de website:


    "The component structure of Zend Framework 2 is unique; each component is designed with few dependencies on other components. ZF2 follows the SOLID object oriented design principle."


    Als je al goed kijkt is de code veel te complex voor een MVC. Daarbij de extra dingen wat je zegt die er in zitten, die zorgen er juist voor dat het traag wordt.


    En ook van die site

    Citaat

    Frameworks should speed up development, performance is a secondary concern.

    En zo is het. Zolang het maar niet door een bepaalde ondergrens heen zakt, en het zich houdt aan standaarden en de core netjes getest is maakt het ook weer niet zoveel uit welk framework je pakt.


    Het belangrijkste is dat je gewoon zo snel mogelijk nette, geteste code eruit kan pompen. (Dus geen CodeIgniter gebruiken :P )

  • Dus omdat het dat al is kan het ook niet MVC zijn.
    Rare uitleg want volgens mij is zend echt wel MVC hoor.


    Inderdaad maar je mioetr daarom ook niet het volledige framework gebruiken.
    Je kan ook enkel de benodigde delen gebruiken.
    Als moet ik er eerlijkheid halve bij zeggen veel modules(ook die ik maak) vragen wle het hele framework terwijl er eigenlijk maar een bepaald aantal delen nodig zijn.
    Dit is eigenlijk een beetje een soort van luiheid(waar ik dus ook aanzondig) zo van zie maar dat het hele framework geisntaleerd is en niet nekel wat ik echt nodig heb.
    Maar je kan dan die module forken en een PR indienen.

  • Zend is niet beter dan Laravel en Laravel is niet beter dan Zend. Het hangt van je behoeftes af.


    Wil je meer onderhoudbaarheid, minder grote leercurve en een betere performance. Kies dan Laravel.
    Wil je met de juiste kennis (wat onderhoudbaarheid minder maakt) erg snel meer kunnen toevoegen, ga dan voor Zend. Zend is meer voor grotere applicaties. Vandaar dat er veel in zit en veel dingen je applicatie vertraagd.


    @Stijn, je kan wel zo'n grote fan zijn en zeggen dat Zend geweldig is. Maar op het moment dat jij maar de helft requests kan verwerken dan een ander framework moet je je prioriteiten dus absoluut niet bij performance hebben. Tuurlijk kan je dingen uit zetten. Maar dat kan ook in een ander framework.


    Ikzelf ga liever voor performance. Ik denk liever aan de gebruiker en de klant. Die willen over het algemeen liever een vlottere applicatie dan een applicatie die sneller te maken is.

  • Tim


    Wat bedoel je precies met "erg snel meer kunnen toevoegen" ?


    Doordat het framework groter is (meer ingebakken) hoef je minder zelf te schrijven wat betekent dat je sneller met iets klaar bent. Zend is ook nog een erg bekend framework die al in volwassen schoenen staat. Zend is het bedrijf wat ook achter PHP zit.


    stijnhau, de resultaten zijn zeker wel representatief. Zend zal bijna altijd wel langzamer zijn. Ook als je "uitgebreidere" zaken wilt doen. Je moet die zaken namelijk dan ook gaan gebruiken in plaats van ze klaar voor gebruik te hebben.
    Zend is en blijft een trager framework. Zeker bij kleinere projecten.


  • Doordat het framework groter is (meer ingebakken) hoef je minder zelf te schrijven wat betekent dat je sneller met iets klaar bent. Zend is ook nog een erg bekend framework die al in volwassen schoenen staat. Zend is het bedrijf wat ook achter PHP zit.


    stijnhau, de resultaten zijn zeker wel representatief. Zend zal bijna altijd wel langzamer zijn. Ook als je "uitgebreidere" zaken wilt doen. Je moet die zaken namelijk dan ook gaan gebruiken in plaats van ze klaar voor gebruik te hebben.
    Zend is en blijft een trager framework. Zeker bij kleinere projecten.

    :P http://www.packagist.org/ Genoeg keuze anders voor Laravel, alle PSR-0 en PSR-4 bundles kunnen worden "ingeladen".

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!