Delen/geheel geript

  • Beste leden,



    Ik ben al een aantal websites tegen gekomen, die delen van mijn CSS/HTML heeft of compleet hebben geript.


    Ik vraag me nu dus af wat er tegen gedaan kan worden, aangezien ik wel unieke designs heb, en het ook zo wil houden.



    Alvast bedankt.

  • Volgens mij is het zo dat wanneer het aankomt op HTML & CSS het gaat om zelfgemaakte code, als dat het geval is dan kun je volgens mij niks er tegen aandoen.
    Wat je inderdaad kan doen is website eigenaar contacteren en vriendelijk vragen of diegene naar een andere richting wilt gaan, echter denk ik niet dat je echt grond hebt om op te staan.


    Juridische stappen ondernemen zou ik sowieso niet doen, de kosten gaan veel hoger oplopen dan het voor jou kost om een nieuw ontwerp te laten maken. Ik begrijp trouwens wel de irritatie, nadat je veel werk stopt in een project kan iemand makkelijk de HTML en CSS 'rippen'.

  • Zullen we het zo stellen. Zit er een copyright op?


    Zo niet staat ook de anderen website houder in zijn recht.


    Stuur hun een berichtje en waarschuw ze dat als ze dit niet veranderen je juridische stappen gaat ondernemen. Als dit niet helpt zul je volgens mij ook echt juridische stappen moeten nemen.


    In dit geval werkt de juridische procedure niet Mat.
    staat geen copyrigt op.

  • Hallo,


    Volgens mij is het zo dat wanneer het aankomt op HTML & CSS het gaat om zelfgemaakte code, als dat het geval is dan kun je volgens mij niks er tegen aandoen.
    Wat je inderdaad kan doen is website eigenaar contacteren en vriendelijk vragen of diegene naar een andere richting wilt gaan, echter denk ik niet dat je echt grond hebt om op te staan.


    Juridische stappen ondernemen zou ik sowieso niet doen, de kosten gaan veel hoger oplopen dan het voor jou kost om een nieuw ontwerp te laten maken. Ik begrijp trouwens wel de irritatie, nadat je veel werk stopt in een project kan iemand makkelijk de HTML en CSS 'rippen'.


    Uiteraard kun je wel wat doen bij HTML en CSS. Je blijft er copyright op hebben. Zeker in het geval van een ontwerp. Het is alleen niet eenvoudig om je gelijk hier in te halen omdat je met bewijzen moet komen.


    DIt is natuurlijk klinklare onzin. Ik verzoek je ook dringend op je van zulke uitspraken te onthouden. Dit doe je namelijk vaker waarbij er ook vaker is gebleken dat er niks van klopt. Dit is erg vervelend en misleidend.


    Je krijgt automatisch auteursrecht op alles wat je maakt. Hier hoef je niks voor te doen. Je hoeft dus geen "copyright te vastleggen". Dit is al automatisch voor je geregeld in de wet. Je hebt enkel en alleen geen copyright wanneer het en/of niet zelf gemaakt is en/of niet overgekocht met de juisten rechten/afspraken. Een juridische procedure kan iedereen altijd en overal starten. Of het zinvol is is een ander verhaal.


    Nu meer inhoudelijk:
    Indien het daadwerkelijk allemaal zelf gemaakt is raad ik je aan om de volgende stappen te ondernemen:


    • Verzamel bewijzen van eigendom


    Dit doe je door alles te verzamelen op je computer en in de historie van het internet en computers (alle data's in de zin van datum en gegevens) wat er op duid dat dit allemaal van jou is. Een .psd is een erg goed voorbeeld.

    • Verzamel bewijzen van schending


    Verzamel bewijs dat de persoon in kwestie jouw eigendom gestolen heeft. Maak screenshots. Paak who-is gegevens. IP gegevens. Domein gegevens. Historie van de website. En probeer ook externe partijen erbij te betrekken om te laten zien dat je niet met het bewijs materiaal gerommeld hebt.

    • Stuur een e-mail naar de eigenaar, volgens who-is en site contact gegevens


    Zet hier in dat je de eigenaar twee weken de tijd geeft om de materialen van zijn servers te verwijderen. Indien hij dit doet zie je de consequenties door de vingers. Vermeld hierbij dat indien hij dit niet doet dat er verdere juridische stappen genomen zullen worden en dat je dan een gepaste schadevergoeding eist voor het gebruiken van jouw creaties.

    • Persoon gaat er niet op in


    Stuur dan een ondertekende brief naar de persoon volgens de who-is gegevens waarbij je de persoon nog twee weken de kans geeft. Breng ook de hosting provider hiervan op de hoogte en vraag of hij de site wilt verwijderen offline brengen.

    • Persoon reageerd nog steeds niet


    Dan is het zo ver, je zult de persoon moeten dagen voor de rechtbank. HIer kan ik je helaas niet bij helpen.

  • Ik ben onlangs bij het juridisch loket geweest wegens auteursrecht zij hebben mij een hele uitgebreide mail gestuurd met daarin ook de volgende link:
    https://clinic.nl/informatiece…htsgebieden/auteursrecht/


    Zeker een bezoekje waard!

  • Ik weet om welke layout het gaat


    De meneer in de topic zij ook netjes we hebben inspiratie van A.Bijlsma ze website genomen
    Als u daarmee problemen heeft kunt u een prive bericht sturen


    Bewijs staat in de topic maar waarom heeft a.bijlsma dat niet eerder gedaan? dan wachten?
    Het was inmiddels 1 maand geleden hij vroeg zelfs als je bezwaar er mee hebt een prive bericht te sturen

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!