• Hey webmasters,
    Ik begin PHP steeds beter onder de knie te krijgen, alleen ik heb toch een vraag over mysqli
    Ik heb hier een simpel scriptje in elkaar gezet.

Code
    $reis_wacht_tijd = mysql_query("SELECT reis-wachttijd FROM users WHERE reis-wachttijd = '".$login['reis-wachttijd']."'");

if(time() - $reis_wacht_tijd >= 300){
    mysql_query("UPDATE city = '".$login['reis-aankomststad']."' WHERE gebruiker = '".$login['gebruiker']."'");
    }

Mijn vraag is';
    - Waarom MySQLi en geen MySQL
    - hoe pas ik het toe?
    Er zullen vast nog betere technieken zijn, zoals OOP, PDO etc.
    Maar dat snap ik niet ik moet zelf ook bij het begin beginnen! Zou iemand mij dit dus kunnen uitleggen?
    Alvast bedankt!

Groetjes
    WebMobiel | Frenzo

• Ik geloof zo:

Dit is teminste zoals ik het doe, want volgens mij hoef je bij mysqli geen '".$iets. "' te doen

dus uit $checks haal je gegevens met $checks['iets'] en de andere zet het erin;)

:P

PHP, JAVA, C#, JAVASCRIPT, HTML(5), CSS(3) developer.
    Vragen?! Stuur me gerust een prive bericht :) !

Bewerkt 2 keer, laatst door mentimjojo ().

• Mysqli vind ik nog steeds onnodig moeilijk.
    ik probeer het al 3 jaar onder de knie te krijgen maar mij lukt het ook niet ik blijf maar lekker oudewets tot het echt moet.

zou leuk zijn als er een tutorial online komt.

• Met MySQLi werk ik altijd OO.
    Ik vind het persoonlijk veel netter staan, maar dat is mijn mening.

Hoe je dat toepast is simpel, zet in je config bestand het volgende (natuurlijk wel aanpassen naar jouw variabels):

PHP
    $db = new mysqli($host, $dbuser, $pass, $dbname);

Nu je dat gedaan hebt kun je met je code het volgende gaan doen:

PHP
    $reis_wacht_tijd = $db->query("SELECT reis-wachttijd FROM users WHERE reis-wachttijd = '".$login['reis-wachttijd']."'");

if(time() - $reis_wacht_tijd >= 300){
        $db->query("UPDATE city = '".$login['reis-aankomststad']."' WHERE gebruiker = '".$login['gebruiker']."'");
    }
  • Om direct maar antwoord op jouw vragen te geven. MySQLI kun je nu het beste gebruiken omdat MySQL binnenkort uit php wordt gehaald waardoor je website niet meer zou werken. Zoals hierboven al vermeld staat kun je MySQL procedureel en object georiënteerd gebruiken. Verder ondersteunt MySQLI prepared statements waardoor je SQL-injections tegengaat.

Zoals je aangeeft kun je ook PDO gebruiken wat naar mijn mening nog steeds het beste is omdat je meerdere SQL drivers kunt gebruiken zonder je code echt te hoeven aanpassen. Als je een beetje de weg weet in OO programmeren maakt dit voor de werking en de manier van uitvoer tussen MySQL en PDO weinig uit alleen ondersteund PDO o.a. MSSQL, MySQL, MySQLI, PostgresSQL etc. (afhankelijk welke drivers er beschikbaar zijn op de server)

• Mysqli vind ik nog steeds onnodig moeilijk.
    ik probeer het al 3 jaar onder de knie te krijgen maar mij lukt het ook niet ik blijf maar lekker oudewets tot het echt moet.

zou leuk zijn als er een tutorial online komt.

Waarop baseer je dat?

mysql_query => mysqli_query of $db->query
    mysql_fetch_assoc(mysql_query()) => $db->query()->fetch_assoc();
    mysql_num_rows($var) => $var->num_rows
    mysql_real_escape_string($var) => $var->real_escape_string;

Ik denk dat je niet de moeite hebt genomen om mysqli te bestuderen... Maar oordelen, gaat heel ......

^^ gelijk ook de functies :D

• heb me er niet echt in verdiept inderdaad.
    maar bedankt voor de uitleg.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!