23 Uur later...

  • Na een downtime van iets meer dan 23 uur, zijn we eindelijk weer online.


    De reden van deze downtime zou een crash zijn van de harde schijven.
    Dit is iets dat kan gebeuren bij servers, maar ik dacht een systeem te hebben gekocht dat daartegen bestand was...


    Ik ga dit verder opnemen met onze sysadmin.


    Bovendien worden er backups genomen, maar was men zo druk bezig met alle systemen te herstellen, dat ze me deze niet tijdig konden bezorgen...
    Ook dit is iets dat aangepast moet worden, zodat ik er altijd bij kan - net zoals ik dit kan voor al mijn andere servers.


    Zucht, stom, echt stom.


    Ik hou jullie op de hoogte van zodra ik meer weet en van zodra er concrete stappen zijn ondernomen om dit te voorkomen.


    Hopend op jullie begrip,
    Koen


    Ps: volg ons op twitter en blijf op de hoogte in geval van downtime!
    https://twitter.com/ICTscripters

  • Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Als het om backups aan gaat nooit op een andere vertrouwen.
    Vooral door de moordende concurrentie in de server markt.
    voor dat je het weet is een bedrijf failliet en zie dan maar eens een backup te krijgen.


    mvg rick


    Daarvoor zou ik eerder een NAS aanschaffen en zelf de Back-ups maken of laten doorsturen.
    Misschien is dit ook iets voor ICTS

  • Als je Directadmin gebruikt kan je ook hun API gebruiken.
    Die gebruik ik ook om de hele /home folder te backuppen naar een externe FTP-server.


    Een cronjob rond 1 uur ofzo doet de rest.
    Als je interesse hebt kan ik het .sh script eens zoeken...


    Ik hoor het wel.

  • Koen, leuk dat je verwijst naar het Twuitter account. Maar dan moet dat account wel actief gebruikt worden.


    Je zegt zelf dat je een storing hebt gehad van 23 uur. Het eerste twitter bericht over de storing is 9 uur later dan toen de storing zich voordeed. Dus 9 uur wist niemand wat er aan de hand was met ICTs.


    Klopt. Ik ga mijn best doen om ons twitter account een beetje actiever en up-to-date te houden.

  • Als ik een backup van mijn database wil maken en deze op een externe server wil zetten, zou ik daar SSH voor gebruiken. Op de productieserver maak je de backup, bijvoorbeeld met mysqldump, vervolgens zet je met een private public key pair een verbinding open naar de backupserver. Over deze verbinding kun je vervolgens de backup verzenden.


    Idealiter moet de backupserver wel in hetzelfde netwerk staan. Hoe dan ook, zorg dat er met de SSH-verbinding alleen het hoogstnodige gedaan kan worden, en deze verbinding niet zomaar iedereen toelaat.


    Behalve deze security risks, vraag ik me af hoe je performance eronder leidt, maar gezien de databasegrootte lijkt me dat nog wel te overzien (cronjob 's nachts).

  • Op de ICTscripters server draait geen Directadmin.
    Dit draait op systemen waar DirectAdmin niet mee overweg kan, zoals nginx. ;)


    Het moet dus een andere tool of script zijn.


    Wat betreft Twitter slaag ik mea culpa.
    Ik had nooit gedacht dat de problemen zo lang zouden duren...
    En had er niet bij stil gestaan dat we een twitter account hadden.
    In de toekomst zullen we proberen dit sneller te updaten.


  • Hallo,


    Even ter informatie;


    Directadmin kan sinds Custombuild 2.0 overweg met Nginx. Dit heb ik zelf geprobeerd maar verliep niet helemaal soepel. De configuratie ging niet helemaal goed. Daarmee bedoel ik vooral het aangeven van de usermappen en dingen als phpmyadmin.


    Mvg,
    Tim


  • Apart want ik draai DirectAdmin met nginx zonder enige problemen, zo draait mijn server overigens al bijna een jaar...

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!