• OOP is handiger omdat je dan veel functies en classes hebt die je kan hergebruiken en waardoor code overzichtelijker is en fouten makkelijker te vinden zijn. Bij kleine projecten raad ik OOP af, als je een wat groter project hebt is het zeker een meerwaarde. Ik gebruik het in ieder geval nooit omdat ik het niet kan schrijven maar ik weet dat het wel beter en makkelijker is ;).

Zie: [OOP] 10% OOP naar 100% OOP

• OOP en PHP zijn 2 losse dingen, PHP is de taal en OOP is de manier waarin je deze taal gebruikt/opbouwd. OOP staat voor Object Oriented Programming. Wat inhoudt dat je alleen maar programmeert met Objecten met wat kleine uitzonderingen zoals je index.php.

Om dit te snappen kun je het beste denken aan "objecten" in het dagelijks leven. Neem bijvoorbeeld een auto. De auto is hierin het object met verschillende eigenschappen. Dit kan bijvoorbeeld een band, deur of spiegel zijn. Deze eigenschappen hebben ook functie's namelijk een wiel kan draaien. Een deur kan open en dicht etc. Dit is heel globaal uitgelegd wat een object is.

Voordelen van OOP:
    - Herbruikbaarheid van code
    - Structureler en makkelijker aan te passen
    - Extra handige functionaliteiten in PHP

Nadelen van OOP:
    - Oude projecten moeten compleet worden herschreven en uitgedacht worden
    - Moeilijk aan te leren doordat je een andere denkwijze aan moet leren

Zoals L.Groot al aangeeft OOP kan ook een overkill zijn in bijvoorbeeld kleine projecten, maar zeer zeker heel handig om te leren!
    Mocht je vragen hebben kan je PM'en ofzo ;)

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!