Nederlander akkoord met aftappen om terrorisme te onderzoeken

  • Bijna driekwart van de Nederlanders vind het geen probleem dat de overheid internet- en telefoonverkeer aftapt als dat is vanwege de strijd tegen het terrorisme. Ze zijn bereid privacy daarvoor op te geven.



    Ik weet niet hoe dit bij jullie zit maar ik ben het hier absoluut niet mee eens, ik ga mijn privacy niet opgeven zodat ze wat kunnen vinden.


    Al heb ik wel het idee dat dit al jaren aan de gang is, maar nu pas openbaar wordt gemaakt zodat de mensen denken dat ze dit netjes oplossen.


    Ik krijg nou niet het idee dat het communiceren via telefoon/internet het terrorisme gaat oplossen, dan zoeken de terroristen gewoon een andere manier.
    Tevens zijn er tal van mogelijkheden om dit te omzeilen zodat je verkeer als nog niet gemonitord kan worden.


    Enkele voorbeelden:
    - VPN
    - TOR


    Hoe werkt een VPN
    Een VPN (Virtual Private Network) is een verbinding die versleuteld is en dus niet de mogelijkheid heeft om afgeluisterd te worden.


    Ben jij ook bereid je privacy op te geven zodat de regering (terroristen) kan opsporen?

  • Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Ik geloof het helemaal niet. Ik heb poll's gezien op verschillende websites, onder andere GeenStijl en AD, en daarvan was een ruime meerderheid tegen het afluisteren.
    Ik vind het een broodje aap verhaal. Gewoon om de schade te beperken.

  • Indien men er bijvoorbeeld bij zou plaatsen dat het enkel voor terrorisme is dan zou ik dit wel goedkeuren, als je bijvoorbeeld illigale content hebt staan door te downloaden mogen ze je niet straffen als ze dit vinden bij het aftappen, indien je niets te maken hebt met terrorisme. Anders ga ik niet akkoord

  • Dacht zelf ook al dat het afluisteren al jaren bezig is. Ik vind het maar niks, het blijft schenden van privacy.


    @T.Aaron
    Als het enkel voor terrorisme is zou ik het nog niet geloven, denk dan zelf dat ze het gewoon negeren en nog steeds blijven aftappen.
    Tot dat er dan weer een klokkenluider is, dan pas weten wij het.

  • Heeft iemand ook echt argumenten tegen anders dan dat het privacy schend? Want ik zie op dit moment meer voor dan nadelen ;) Ze mogen gerust meeluisteren, heb niks te verbergen. Jullie ook niet hoop ik?

  • Victor
    Zolang ze niks te zoeken hebben bij mij ben ik er absoluut niet mee akkoord, wat hebben ze bij mij te zoeken ?
    Hetgeen wat ze willen doen is iedereen aftappen of je nou terrorist bent of niet maakt voor niks uit.


    Ik heb genoeg te verbergen, me bank gegevens is daar een van, gaat hun geen reet aan (al weten ze dit al).
    Maar bijvoorbeeld een paypal rekening is ook niet meer veilig blijkbaar want dit kunnen ze straks allemaal zien.
    En zo nu en dan download ik nog wel eens wat dingen, is natuurlijk wel legaal in Nederland maar hier wordt je op nagekeken.


    Maar een VPN is een goedkope manier om hun miljarden idee te dwarsbomen, dus dit ga ik ook zeker aanschaffen.

  • Had het gelezen ;) Vandaar dat ik ook mijn eigen bericht nog even quotte. Beetje rare reactie hoor...


    Ik wil zelf gewoon niet dat ze zitten na te kijken wat ik doe;) Ik doe het zelf, het is dus ook iets van mij.
    Terroristen opsporen doen ze maar op een andere manier... Denk zelf dat het niet echt effectief is om zo terroristen op te sporen, ookal zegt de overheid van de VS dat het al 100 gevallen van terrorisme heeft tegengehouden. Kijk maar terug naar 9-11...


    Het kan ook zo zijn dat als alles gedigitaliseerd wordt jouw gegevens op internet staan, als het een keer gehackt wordt, kan die hacker al jouw gegevens gewoon op internet zetten. Wat jij hebt gedaan, naar wie gebeld etc..

  • Ik weet niet of het is toegestaan zulke gegevens langer dan een xx aantal dagen op te slaan. Ze zetten er neem ik aan ook algoritmes op die zoeken. Althans.. ik denk niet dat ze er ook echt mensen aan laten zitten.

  • Ben het er zelf ook niet mee eens, leef liever in vrijheid ;)
    Niet dat ik bezig ben met terrorisme o.i.d, maar hou er niet van om in de gaten gehouden te worden.
    En zeker niet als ze die dingen ook nog eens gaan opslaan, je ziet te vaak dat die dingen gehackt worden.
    Even leuk voorbeeld: Je zal maar aan het internet bankieren zijn en een medewerker van de data opslag wil zijn slag slaan ;)


    Internet wordt straks nog één grote "big brother".


    Ga zelf ook maar eens kijken voor een vpn ofzo...


    Edit: @Fils: er is ook een gratis alternatief zie ik: http://freevpn.nl/
    Of het goed werkt moet de toekomst laten zien, maar ik ga er zeker wel naar kijken.

  • In zekere zin ben ik bereid privacy op te geven maar alleen voor het land waar ik staatsburger van ben en niet voor andere landen. Verder moet de overheid er wel daadwerkelijk iets aan hebben, op moment dat ze aan die voorwaarden voldoen vind ik het prima. De overheid is er voor jou en mij en niet om je te "naaien" dus neem ik aan dat wat ze doen goed is, daarnaast bestaat de overheid uit een stel ambtenaren die ook uit onze maatschappij komen dus geven ze hun eigen privacy er ook voor op en zullen ze dus wel weten wat ze doen.

  • L.Groot
    De overheid is er niet om je te naaien???
    Dan zou ik heel gauw je ogen open doen, ze zijn er juist om je te naaien, alleen die bezuinigingsplannen al....


    Ik vind het kwalijk dat ze zonder geldige reden je privacy schenden, politie mag ook niet zomaar je huis binnenstormen zonder geldige reden.
    Waarom kan dit dan op internet gebied wel, zijn de regels daar weer slapper zodat ze hun gang kunnen gaan ?

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!