KvK nadelen

• Beste,

Na mijn voortgezet onderwijs studie (HAVO) wil ik graag een bedrijf starten naast een opleiding van Accountancy.
    Mijn vraag aan jullie is, wat zijn de nadelen van een KvK nummer?

1. Nadelen voor mijn ontvangsten van de overheid? (studiefinanciering / tegemoetkoming / zorgtoeslag)
    2. Nadelen van aantal uren dat ik kwijt ben aan boekhouden etcetera per maand/kwartaal/jaar?
    3. Nadelen voor mijn ouders? (ben thuiswonend en 18 jaar)
    4. Overige nadelen?
    5. Dan het leukste, de extra voordelen? (ideal en wat nog meer??)
    6. Wat moet ik allemaal regelen voordat ik kan/ga inschrijven. (wil webshops / freelancen / en overige IT diensten leveren als bijbaan; het kan zijn dat omzet van een kwartaal minimaal is)
    7. Welke rechtsvorm word aangeraden? (zal geen personeel in dienst hebben; wel regelmatig een design 'kopen' op maat)

Met vriendelijke groet,

Malik

(er is ook een mail naar KvK gestuurd; maar het liefst wil ik antwoorden van studenten/ouderen die in zelfde dilemma hebben gezeten en de knopen hebben doorgehakt)

• 2. Minimaal 1 week per maand.
    Alleen al voor de omzet en aangifte.
    De rest moet je op een administratie forum vragen.5. Ideal. bankieren.
    Ik zou eerst even naar de bank willen gaan. Zelf raad ik je aan bij de Rabobank, daar word je het meeste serieus genomen op die leeftijd.
    Lees maar eens eerder topic's. En anders vraag maar aan L.Groot die had daar ook problemen mee.

• Wat ook voordelen zijn is dat je in het buitenland altijd geen BTW hoeft te betalen, dat je een G-Star Factory Outlet, Sligro, OfficeCentre en Mako pas kan aanvragen en dus zo veel korting kan krijgen maar let wel op dat je niet téveel rare dingen gaat aankopen en die declareren bij de belastingdienst (bijvoorbeeld heel veel consumentenelectronica, games etc. want dat kan opvallen bij een belastingdienst inval). Wat je moet regelen is eigenlijk voornamelijk dat je contracten gaat werven voor inkoop van producten (indien noodzakelijk) en dat je gaat peilen waar je een zakelijke rekening kunt aanvragen. Verder heb je weinig nodig gezien je al 18 bent.

Rechtsvorm in jouw geval: eenmanzaak bij 1 eigenaar (E.Z.) of vennootschap onder firma bij meerdere eigenaren (V.O.F.). Besloten vennootschap (B.V.) kan ook want de drempel is erg verlaagd (geen startkapitaal meer bijvoorbeeld. Vereiste bij B.V. is wel meerdere eigenaren. Meer informatie daarover op http://www.kvk.nl/ondernemen/r…besloten-vennootschap-bv/.

Nadelen voor je ouders zijn er praktisch niet. Voor jou wel, kijk uit dat je niet teveel verdient (ik dacht max. 1500 per kwartaal voor 18 jaar) anders kan je studiefinanciering in gevaar lopen (en je huurtoeslag etc.).

• Kvk moet je je natuurlijk niet zo maar voor inschrijven. Alleen voor de belastingdienst betaal je zo ong. 1/3 van je omzet.

Ik zelf heb mij wel ingeschreven en heb daarom een boekhouder in dienst. Heb namelijk totaal geen ervaring met boekhouden, dus scheelt mij dit een hoop aantal extra uren werk. Mijn boekhouder kost ongeveer 150 per kwartaal. Dus dat is nog te overzien.

Ook is het natuurlijk een must om van al je crediteuren en debiteuren een goed overzicht te hebben. Ik maak hiervoor gebruik van door een client management systeem: http://codecanyon.net/item/ada…agement-invoicing/4001201

Dit zorgt ervoor dat ik een goed overzicht heb van betalingen, facturen, klanten etc. Dus een soortgelijk of hetzelfde systeem is naar mijn mening een must.

Grote voordeel van de KvK, zijn de voorlichtingen (Al ben ik hier nog maar 1x geweest). Wanneer je nog weinig ervaring hebt met het ondernemen, zijn deze voorlichtingen zeker een aanvulling op je kennis. Er wordt namelijk veel verteld en je kunt ook een babbel maken met andere ondernemers.

• Ok,
    waar kan ik eigenlijk een KVK halen?

Dat moet je doen bij een filiaal van de Kamer van Koophandel.
    Dit staat ook op de site als je verder kijkt dan je neus lang is.

Verder mag dit vanaf de 16 jaar.
    Zie ook eerderen topic's over de Kamer van Koophandel.
    Tevens heet het in belgië anders en daar weet ik de naam niet van.

Tevens zou ik nog even alles uitzoeken omdat je ook een eigen site moet hebben meen ik.

Verder wens ik je veel succes en ze nemen je meestal wel serieus.

Dat is bij sommige banken en Kamer van Koophandel filialen wel anders.

Zoals ook al Thjeu zei.
    Je moet alles kwa administratie water dicht hebben.
    Tevens moet je ook ieder jaar een jaaropgave indienen en alle verderen zaken daar om heen.

Ook wens ik je veel succes en dat zal je ook wel nodig hebben.

• matistop333
    Een KvK heeft veel verantwoording, deze verantwoording moet je indien je onder de 18 bent ook met je ouders/verzorgers bespreken aangezien die verantwoordelijk zijn op dat moment.
    Een inschrijving is volgens mij niet vanaf 16 jaar, ik ken een aantal mensen die zijn begonnen toen ze slechts 14 waren onder toezicht van hun ouders/verzorgers weliswaar maar dat je 16 moet zijn is bij mij onbekend.
    Bedenk wel dat het veel werk is, zoals meerdere keren aangegeven is moet je ook met een boekhouder aan de slag om je boekhouding op orde te houden en op tijd je aangiftes te doen.
    Heel moeilijk is dit niet, als je maar zorgt dat je inkoop/verkoop facturen goed op orde blijft, na elk kwartaal stop je alles in de map met afschriften van je bank van de laatste 3 maanden (kwartaal).
    Vervolgens regelt je boekhouder het verder af, dus heel veel werk zit daar persoonlijk niet in, als je maar op let en alles goed op orde houd.

Ik denk dat je beter even met je ouders/verzorgers kan overleggen wat voor jou het beste is, je ouders/verzorgers zijn tot je 18 bent namelijk jou eindverantwoording.

Succes!

• Beste mallik,

Zoek van tevoren goed uit wat er bij komt kijken
    risico's heb je echter niet, mits je alles goed heb uitgezocht let wel op je moet wel de nodige kennis cq boekhouding hebben.

Ik ben ook begonnen op 19 jarige leeftijd met een eenmanszaak ik ben een half jaar bezig gewist om me voor te bereiden ( research - gesprekken met ondernemers uit de buurt etc.)

Succes het kost wel veel tijd maar als je het goed doet levert het een mooi centje op :thumbup:

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!