2 css styles op 1 pagina

  • Ik wil een menu toevoegen aan mijn site.


    Dit menu gebruikt een css style:


    Alleen als ik dit menu integreer in mijn website, override hij een andere stylesheet en word mijn hele site anders...


    Hoe kan ik deze sheet alleen gebruiken voor mijn menu? Een i-frame is geen oplossing.

  • Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Wijs namen toe aan de style die je toevoegd, voorbeeldje;


    Code
    ul li a { }


    zal dan bijvoorbeeld


    Code
    ul.jouwclassnaam li a { }
    of
    ul#jouwidnaam li a { }


    worden, deze wijs je vervolgens ook in de HTML toe.


    Dit kan natuurlijk ook op andere manieren, het is niet persé nodig om de ul een naam te geven, je kunt dit ook in een aparte div doen of zelfs op andere elementen binnen CSS.


    Hoogst waarschijnlijk gebruik je in je bestaande CSS bestand simpelweg dezelfde benamingen. Overigens geldt dit laatste niet voor de ul, li, a.

  • Je hoeft niet perse ul.classnaam te doen, .classnaam is meer dan genoeg maar dan kunnen andere classes niet meer zo heten maar als je maar een menu hebt is dat geen probleem.


    In dit geval dien je een div eromheen te zetten, wat uiteindelijk meer code i s dan een class toevoegen aal slechts een ul of een li.


    De beste manier in deze is gewoon de ul een ID meegeven als je deze één keer gaat gebruiken, een class als je deze meerdere keren gaat gebruiken.

  • @monk, dat is niet waar. Als je .classname of #id gebruikt in een stylesheet zonder aan te geven voor welk type element, matchen de selectors op alle typen elementen.


    Natuurlijk, dat is ook wat ik aangeef in mijn eerste post, maar omdat hij dus in deze zegt dat het óók zó kan, en ik ervan uit ga dat hij mijn post heeft gelezen, doelt hij dus op:


    Code
    #id ul li {
    
    
    }


    In dit geval dien je "iets" omheen te zetten wat ID "ID" bevat, simpelste is in deze een div. Dat maakt mijn (en thjeu's) manier een stuk vriendelijker en netter in mijn optiek.


    Uiteraard valt er over dit onderwerp te discussiëren, maar of ik heb het verkeerd begrepen, of hij doelde op wat ik hierboven beschrijf.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!