PC valt uit tijdens gamen

  • Beste collega's,


    Als ik namelijk een game opstart, in mijn geval dan vooral Counter-strike: Global offensive.
    Dan valt mijn pc soms na een paar minuten gewoon uit.
    Ik kan mijn pc zonder problemen terug opstarten.


    Maar het probleem is al meerdere keren voorgevallen.
    Soms na 5 min, soms na 2 uur.


    Ik denk dat het mijn CPU Cooler is omwille dat die eigelijk niet volledig vast hangt (raar systeem op die te (de)monteren.


    Maar ik heb al aan verschillende mensen gevraagd wat het probleem kan zijn.
    De ene zegt: CPU Cooler staat los en die moet vast staan.
    De ander zegt: Grafische kaart is kapot.


    Bij opstarten van de pc geef hij wel de volgende errors aan.


    Error 1: CPU Fan Error!
    Error2: Error NVRAM


    Wat kan dit zijn?
    Ik kan de pc op zich binnen brengen.
    Maar dan zal ik zowiezo al + 100 euro kwijt zijn.


    Want als ik bv zeker weet dat het de CPU Cooler is, dan ga ik gewoon een nieuwe halen.
    En budget voor nazicht heb ik momenteel niet.


    Wie kan mij helpen met de juiste diagnose?

  • Doe een cpu test. Doe dit een paar minuten. Meet de temperatuur. Als deze bij een bepaald iets uitvalt dan is het dat.


    In dat geval, koop een betere koeler of check of er wel gekoeld wordt en of de koelpasta niet versleten is.


    Voor de videokaart kan je het ook testen.


    Ik raad hyperpi aan samen met speedfan.

  • Via je bios kan je aangeven, bij hoeveel graden het systeem uitgeschakeld moet worden.
    Waarschijnlijk staat deze te laag.
    Kan je rustig op 80graden zetten.
    Een processor kan 120+graden aan, voordat er echte schade ontstaat. (al zou ik zo niet door blijven werken).
    Aangezien je al aangeeft dat je cooler los zit, kan je al raden dat daar het probleem zit.
    Raad je daarom aan, of deze vast te zetten of een nieuwe te kopen die wel vast kan.
    Mocht je een nieuwe cooler gaan kopen, koop dan geen standaard cooler.
    Deze zijn meestal net goed genoeg en zullen maar minimaal cooling geven.
    Onthoud goed, het grootste gevaar van een computer is warmte.

  • Je processor wordt oververhit. Je MOET je CPU cooler altijd met TIM (thermal interface material) vastzetten!
    Via dat spulletje, soort lijm, wordt de hitte overgebracht naar de CPU cooler.


    Onwaar.


    Waarom zou je je CPU vast zetten aan de CPU koeler met een soort goedkope meuk?
    Dit is echt het meest slechte advies ooit dat ik heb gehoord. Tegenwoordig moet je gewoon goede Thermal Compound gebruiken.
    Ik zelf gebruik NT-H1 van Noctua en deze doet het perfect. Het is een zeer goede gereviewde thermal compound en kost zo'n 6 euro voor een klein tubetje.


    Ook betekend de eerste error die je krijgt dat je CPU koeler niet op de goeie pins zit aangesloten. Kijk maar eens op je moederbord naar 4 pinnetjes waar in het klein CPU bij staat. Daar moet je CPU koeler op worden aangesloten. Zit het wel goed aangesloten? Draait de fan dan wel?


    Verdere vragen:
    - Wat voor type moederbord heb je?
    - Wat voor CPU koeler heb je erop zitten?
    - Zit je CPU koeler goed vast?
    - Hoeveel graden wordt je CPU en je GPU?
    - Draaien alle fans zoals het hoort? (Dus kijk ook naar je videokaart fan)
    - Heb je thermal paste (een goeie is Noctua NH-T1) tussen je CPU en CPU koeler zitten?
    - Heb je je systeem overgeclockt?
    - Heb je al eens je batterijtje van je moederbord gehaald en even je pc opgestart, afgesloten en weer het batterijtje erin gedaan? (Dit kan eventueel je Error NVRAM oplossen)


    Wat fils zegt is onzin. Je meet de temperatuur niet aan de hand van de kast of laptop.
    Een CPU van Intel heeft een max van 100 graden voordat deze zichzelf uitschakelt. Voor AMD geld 80-100 graden (verschilt per CPU serie).
    Een GPU heeft zowel bij AMD als nVidia een maximum temperatuur van 100 graden voordat deze de PC uitschakelt.
    Hij heeft overigens wel gelijk wat de temperatuur betreft wanneer een systeem instabiel kan worden. Een systeem wordt instabiel rond de ~80 graden van een CPU.


    Wat brokentrack aangeeft is inderdaad een goede optie.
    Ik zou alleen voor CPU stress testing de volgende programma's gebruiken:
    - Prime95 (CPU stresser)
    - Realtemp (CPU temps)


    Voor de GPU zou ik het volgende programma gebruiken aangezien deze ookal standaard de temperatuur laat zien:
    - FurMark (GPU stresser en GPU Temps)

    Kast: HAF922 | CPU: I7-930 @ 4.0GHz | CPU Cooler: Noctua NH-D14 | HDD0: Crucial M4 128GB, HDD1: Kingston SSD 64GB, HDD2/3: WD Black & Green 1TB, HDD4: Seagate 1.5TB | Mem: Kingston HyperX 12GB @ 1600MHz | Graphics: Crossfire HD6970 | Res: 5760x1080

    Bewerkt 4 keer, laatst door jopitan ().


  • Voor de GPU zou ik het volgende programma gebruiken aangezien deze ookal standaard de temperatuur laat zien:
    - FurMark (GPU stresser en GPU Temps)


    I second this.


    Klein verbeteringkje, bij GPU kijken of deze wel draait: sommige hebben passieve koeling zoals je wel weet denk ik.
    In dat geval raad ik de TS aan indien de GPu te heet wordt een andere koeler erop te zetten (actief) indien mogelijk.


    @Fils,
    Standaard, zonder aan de BIOS te zitten of iets dergelijks, ging mijn laptop pas uit bij 100 graden. Het is dus ook zoals Jopitan zei, volledig onwaar.
    Bij mijn laptop was overigens de oplossing: stofwegalen (groter probleem bij laptops dan desktops) en nieuwe koelpasta.

  • @BrokenTrack
    Daarom vermeld ik ook dat ik het niet zeker wist??
    Eerst lezen daarna keiharde reactie plaatsen.


    Was bij mij standaard 65 graden daarbij zeg ik:


    Citaat


    Een kast/laptop mag geloof ik max. 65 graden worden, daarna slaat hij af.


    Dus jou reactie slaat nergens op en is pure haat.

  • Ik heb met Aida64 Extreem Edition even dit gedaan gwn overzicht van alles.
    En snap er zelf niets van.


    http://www.imgdumper.nl/upload…0783c0de4b04-Naamloos.png



    @ Jopitan:


    - Wat voor type moederbord heb je: ASUS P5E
    - Wat voor CPU koeler heb je erop zitten: NB Coolscraper 120
    - Zit je CPU koeler goed vast: Is een rare cooler, maar vrees van niet (niet zeker)
    - Hoeveel graden wordt je CPU en je GPU: Mischien staat dat op de image?
    - Draaien alle fans zoals het hoort: Ja, maar ik heb het gedacht dat de cpu fan iets trager draait dan normaal is. Ook tijdens het gamen.
    - Heb je thermal paste (een goeie is Noctua NH-T1) tussen je CPU en CPU koeler zitten?: Weet ik niet.
    - Heb je je systeem overgeclockt: De functie zit erbij met enkele knopjes die je kan draaien.
    Maar weet niet of die nu overclocked is of niet :s.
    - Heb je al eens je batterijtje van je moederbord gehaald en even je pc opgestart, afgesloten en weer het batterijtje erin gedaan: Nee, maar dat is wel een goed idee.
    Maar daarbvoor moet men GVA kaart eruit.
    En ik heb geen schroevendraaier xd.



    Alvast bedankt voor jullie snelle interventie op mijn probleem.

  • Als ik zo even naar je GPU temps kijk zit die al tegen de 100 graden aan. Het kan een fout zijn van het programma dat je gebruikt.


    Maar wil je voor de zekerheid dit programma even installeren:
    http://www.gputemp.com/


    En dan even de GPU core temperature hier posten? Ik krijg hierbij heel erg het gevoel dat je GPU niet helemaal lekker is of dat je GPU fan niet werkt zoals het hoort.
    Welke GPU heb je?


    Als ik naar de temps van je cpu kijk zijn dat gewoon normale temps, dus daar is niks mis mee.

    Kast: HAF922 | CPU: I7-930 @ 4.0GHz | CPU Cooler: Noctua NH-D14 | HDD0: Crucial M4 128GB, HDD1: Kingston SSD 64GB, HDD2/3: WD Black & Green 1TB, HDD4: Seagate 1.5TB | Mem: Kingston HyperX 12GB @ 1600MHz | Graphics: Crossfire HD6970 | Res: 5760x1080

    Bewerkt 2 keer, laatst door jopitan ().

  • Gooi er een ei in en kijk of die gaar wordt..


    Nee gekkenhuis, je cpu koeler koelt niet goed, loshalen, koelpasta kopen, insmeren en weer vastklikken, kan maar op 1 manier. ! met beleid.

    1) Eigenaar & CEO // iSenses
    2) Eigenaar & CEO // HoodGangster
    3) Co-Owner & Captian @WMCity V3.

  • Het opeens uitvallen van je computer kan door meerder oorzaken komen.


    In dit geval denk ik zelf ook dat je CPU koeler niet goed koelt, zoals de rest dat ook al verteld heeft.
    Je moet er echt zeker van zijn dat deze koeler goed op je CPU zit, en ook gewoon functioneert (niet dat de fans niet goed draaien of iets dergelijks).


    De fout melding waar je het eerder over had "CPU Fan Error!" heb ik zelf ook gehad. In mij geval kwam dit omdat ik een niet-standaard CPU koeler geïnstalleerd heb. Een CPU koeler gaat met een connectertje op het moederbord. Als deze mist, gaat hij deze foutmeldingen tonen. je kan deze 'check' in de bios uitschakelen.


    Je moederbord schakelt je PC uit als je CPU te warm word. Als je GPU (videochip) te warm word, merk je dit soms doordat je beeld er opeens totaal anders uit ziet dan normaal, of dat je artifacts krijgt (strepen door je beeld enzo).



    Mijn advies:
    Schroef je kast open, haal je CPU koeler eruit, maak deze schoon met alcohol doekjes.. Zelfde geld voor je processor. Vervolgens doe je er een beetje koelpasta op (kan je kopen bij computer winkels) en smeer je dit egaal uit. Daarna druk je je koeler weer terug op je CPU en zet je deze goed vast. Je moet bij wijze van, je moederbord kunnen optillen aan de koeler zonder dat er iets beweegt.


    Je GPU zag er ook warm uit. Draait de van op je videokaart nog wel goed?? Zit deze vol stof??


    Ook is de airflow in je computer kast erg belangrijk. Werk alle kabels dus mooi weg, en denk logische na over hoe de fans geplaatst zijn. De lucht moet dus van de ene kant van je PC (vaak de voorkant) naar de andere kant van je PC getrokken worden (vaak achter / boven kant).




    Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

  • Aangezien het precies nog niet werd gezegd in dit topic:
    Als je koelpasta goed is en je cpu/gpu niet te warm worden, dan kan het ook liggen aan je RAM geheugen.


    De foutmeldingen lijken meer op CPU/GPU, maar het sluit niet uit dat eventueel ook 1 van je RAM latjes kapot is.
    Je kan een memory test draaien om dit na te kijken :)


    Verder zou het ook kunnen dat je voeding niet sterk genoeg is en dat je computer uitvalt omdat na een tijd gamen opeens meer energie wordt verbruikt als de koeler extra hard begint te draaien om de warmte af te voeren.
    Tel als je er niet uit komt even op hoeveel je kaarten + drives gebruiken in je pc en kijk of je voeding sterk genoeg is.


    Anders zou ik het ook niet meer weten.
    Worst-case is de censor op je moederbord kapot en denkt hij gewoon dat hij te warm is.
    Maar dat zal wel niet - komt zelden voor.

  • Alvast bedankt iedereen voor de TIPS.


    Maar ik ga waarschijnlijk gewoon naar de winkel en vragen of zij hem kunnen nakijken.
    Dan ben ik safe.


    Ik heb wel alles een beetje opgeschreven.


    Omdat het wel nuttige tips zijn.
    Zo kan ik desnoods later ook iemand helpen met soorgelijke problemn.


    Bedankt iedereen!


    ierbij ook even de temperatuur van de GPU.
    Sorry voor de rest van mijn desktop.


    http://www.imgdumper.nl/upload…07ab188d3335-Naamloos.png

  • 90 graden in idle voor je grafische kaart vind ik er knap. Dit zal waarschijnlijk ook het probleem zijn. Tijdens het gamen kan binnen enkele seconden de temperatuur wel met 20-30 graden stijgen.

    Kast: HAF922 | CPU: I7-930 @ 4.0GHz | CPU Cooler: Noctua NH-D14 | HDD0: Crucial M4 128GB, HDD1: Kingston SSD 64GB, HDD2/3: WD Black & Green 1TB, HDD4: Seagate 1.5TB | Mem: Kingston HyperX 12GB @ 1600MHz | Graphics: Crossfire HD6970 | Res: 5760x1080

  • Dat zou kunnen, maar in dit geval dus evt. 3 fouten in je computerkast.


    1 Je CPU-koeler die niet goed gemonteerd is.
    2 Je CPU-koeler die niet goed koelt.
    3 Je grafische kaart die te warm wordt.


    Breng hem maar gewoon langs de winkel als je er toch geen verstand van hebt, die kijken hem goed voor je na.

    1) Eigenaar & CEO // iSenses
    2) Eigenaar & CEO // HoodGangster
    3) Co-Owner & Captian @WMCity V3.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!