Beginnen met PHP & MySQL

• Beste CP'ers,

Ik heb even een vraagje voor de scripters onder ons. Ik zit al een tijdje met de vraag hoe ik precies moet beginnen met PHP & MySQL. Ik wil dan ook graag weten hoe de ervaren scripters onder ons zijn begonnen.

Hebben jullie bijvoorbeeld van verschillende website's een aantal tutorials meegepikt, of hebben jullie hier boeken voor gekocht (zo ja, welke). En hoe zijn jullie vervolgens te werk gegaan met de verzamelde informatie.

Ik weet zelf ook wel dat dit niet op zijn dooie gemak binnen een maandje gaat, maar ik ben bereid er de nodige tijd voor op te offeren. Graag ontvang ik serieuze reactie's van de ervaren scripters op CriminalsPoint en niet reactie's zoals 'volgens mij dit..' of 'google..' etc etc.

Alvast bedankt!

Groetjes

• Boeken, duik eens goed in PHP & MySQL boeken, zo ben ik begonnen en vooral veel andere scripts doorkijken en beginnen aan te passen vanzelf leer je hier van.

Uiteindelijk kan je dan beginnen met zelf kleine scripts te maken.
    Ik adviseer als je nog geen webhosting ergens hebt om zelf Xampp te installeren op je PC en hier alles op te oefenen.

Veel succes!
    * Ik weet zo 123 even niet meer welke boeken ik heb door gelezen als ik dit weekend een keer thuis ben zal ik ze wel even opschrijven en hier posten.

• Ik ben begonnen in de "criminals" wereld, door een eigen crime te installeren. Vendetta source wel te verstaan.
    Deze heb ik van top tot teen onderzocht en alles wat ik anders wou opgeschreven. Na een week had ik 2 kantjes vol..
    Een aantal dingen, zoals tekst aanpassen, heb ik als eerste gedaan.
    Vervolgens de fouten en als laatste nieuwe dingen proberen te maken adhv bestaande script.
    Zo had ik een auto-jat script en die heb ik toen omgebouwd naar een steel een fiets script.
    Het was niet heel lastig, maar ik vond het een wereld prestatie!

Begin dit jaar heb ik enkele boeken aangeschaft.
    Mocht er interresse zijn kan ik mijn boek namen, ervaring + ISBN nummers hier posten. Dat hoor ik graag dan!

Ik heb nog een website liggen waar je (ProjectB) mee aan de slag mag gaan. Het gaat om deze website: http://www.vandaagstarten.nl
    Je mag er alles op aanpassen, toevoegen etc.
    Mocht je tegen een fout aanlopen dan help ik je erbij en zal ik uitleggen wat er fout ging.

• Ik heb jammer genoeg vroeger ook PHP geleerd uit criminals spellen verder uitbreiden en door trail en error. Mocht ik het nu overdoen zou ik direct alles via php.net manual leren, ook leer je beter iets door te kijken hoe iemand anders programmeert d.m.v een screencast kijk hiervoor eens op net.tutsplus.com (aanrader!)

• Iedereen bedankt voor de waardevolle reactie's hier kom ik zeker al een heel eind mee!

R-Mijnten

Dit is inderdaad ook vaak mijn werkwijze geweest, maar als het echt om de wat grotere aanpassingen ging, gaf ik het al snel op. Ik heb begrepen dat de praktijk toch de beste manier is, dus ik zal er eens over nadenken. Verder heel erg bedankt voor je aanbod, ik denk niet dat ik me meer hulp kan wensen. Zou je me je dan even je e-mail kunnen PM'en? Nogmaals bedankt!

Dein

Bedankt voor je reactie, ik zal er eens een kijkje naar gaan nemen!

@Brokentrack

Zie reactie Dein, toch bedankt ;)

• Ja, maar Java is veel trager dan PHP ook moet men Java geïnstalleerd hebben etc.
    terwijl PHP direct werkt.

Vind Java voor websites maken niet de beste methode ;).

Uit boeken kun je wel veel leren, maar ik gebruik ze meer als referentie dan dat ik erin lees of uit leer.

• Citaat van Dein

Ja, maar Java is veel trager dan PHP ook moet men Java geïnstalleerd hebben etc.
    terwijl PHP direct werkt.

Vind Java voor websites maken niet de beste methode ;).

Uit boeken kun je wel veel leren, maar ik gebruik ze meer als referentie dan dat ik erin lees of uit leer.

Je hebt ook apache nodig voor php? Hoezo is het trager? Ik dacht juist nog dat Java mogelijk nog wat sneller is.

Ik praat hier NIET over een Java applet.

Reden waarom Java; één (al dan niet) beste taal om mee te leren.

• Apache is op de server zelf, Java vereist een browser plugin.

Ik weet heus wel dat je .jsp gebruikt ;) geen Applets.

Maar het is veel 'moeilijker' dan PHP en dat moet je zelf ook toegeven, ik vindt Python ook een zeer goede programmeertaal maar zou het niet aan een beginner aanraden om het te leren om alleen maar websites mee te maken, zonde van de programmeertaal.

• Citaat van Dein

Apache is op de server zelf, Java vereist een browser plugin.

Ik weet heus wel dat je .jsp gebruikt ;) geen Applets.

Maar het is veel 'moeilijker' dan PHP en dat moet je zelf ook toegeven, ik vindt Python ook een zeer goede programmeertaal maar zou het niet aan een beginner aanraden om het te leren om alleen maar websites mee te maken, zonde van de programmeertaal.

Je hebt helemaal geen browser plugin nodig. Je krijgt gewoon HTML.

Moeilijk is het zeker. Maar je leert er veel beter en zorgvuldiger mee programmeren.

• Ai, heb het even opgezocht had het wat verwisseld, er is geen plugin vereist.

jsp is zeker geen slechte taal maar als je nog niet veel programmeer ervaring hebt is Java niet de beste taal om te leren, dan raad ik nog liever Python aan leer je ook goed mee programmeren en is even goed als Java en kun je ook websites mee maken als je host/server het ondersteund.

Maar de TS vraagt duidelijk dat het over PHP & MySQL gaat, dus laten we daar terug over beginnen ;).

• Ik ben zelf begonnen ook met Criminals.
    Als k me niet vergis was het de CrimeSource V 1.2.

En dan gewoon knutselen.
    Na een weekje wist ik ongeveer hoe het werkte.
    Daarna was ik begonnen met KLEINE script te maken.
    en zo bouwde ik alles op.

Idd is PHP beste manier. Java is wat ingewikkelder.
    Succes!

• Ik zou beginnen met criminal spellen.
    Als je eenmaal een website online hebt ga je eerst naar paar interessante scripts kijken.
    Daarna kun je als je vragen hebt over bepaalde functie's dan kun je het beste alles doorlezen via php.net
    Als je dat gedaan hebt kun je de bugs oplossen die in je spel zitten.
    Je kunt na het oplossen van de bugs gaan kijken of je willekeurige scripts kunt namaken.
    Na het namaken kun je de scripts vergelijken en kijken wat je precies mist.
    Zo leer je meer.
    En tenslotte kun je zelf paar scripts maken en die dan verbeteren.
    En na een beetje ervaring weet je al veel van PHP en (my)SQL af.

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!