Klein vraagje

• Hey cp,

Sorry, maar ik wist echt niet waar ik dit kon plaatsen. Ik run momenteel een crimegame, en heb nu 29 euro verdiend.

Ik vroeg me alleen af, ik gebruik targetpay, wat moet ik invullen bij:

Betalen aan: Particulier niet btw plichtig
    Particulier btw plichtig
    Onderneming btw plichtig

Ik heb niet btw plichtig, maar ik weet nou niet of dit wel klopt?

• Ik had dit op andere forums gevraagd en conclusie was:

De een zegt:
    Wanneer je geld verdient, moet je het bij de belasting melden en daarover belasting betalen. (dus btw plichtig)

De ander zegt:
    Je mag tot ... p/j verdienen zonder btw nummer.

• Het is inderdaad vaag, en er zijn ook de nodige grijze gebieden. Of en hoeveel je moet afdragen is namelijk afhankelijk van enorm veel factoren. De BD had laatst een tooltje online staan om het uit te zoeken, maar ik ben het linkje kwijt :(.

Voor mij kwam eruit dat ik het moet afdragen zolang het geen incidentieel inkomen is. Soms een enkele keer dus, maar elke week/maand x euro. Al heb ik gelukkig helemaal niets met NL wetgeving te maken :)

• Eigenlijk ben je wel BTW plichtig. Het is namelijk zo dat je iets verkoopt (in-game/virtuele goederen namelijk). Dat je geen BTW nummer hebt terwijl je dat wel zou moeten hebben maakt voor die vraag niet uit. Niet BTW-plichtig zou je zijn als het om een schenking ging.

Het is alleen wel zo dat de belastingdienst het niet veel zal kunnen schelen, aangezien een inspecteur van de Belastingdienst/FIOD nooit zijn salaris kan terugverdienen door je te controleren, het levert namelijk niet genoeg op (die paar euro).

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!