• AMSTERDAM - De rechtbank in Amsterdam heeft donderdag Geert Wilders vrijgesproken van aanzetten tot haat en tot discriminatie en van groepsbelediging. Volgens de rechtbank, onder leiding van voorzitter Marcel van Oosten, heeft de PVV-leider zijn uitspraken vrijwel allemaal gericht op de religie islam en niet op moslims.

Ook overwoog de rechtbank dat Wilders zijn uitspraken deed in de context van het maatschappelijk debat. Sommige uitlatingen vallen volgens de rechtbank wellicht wel onder de noemer 'aanzetten tot discriminatie'. Van Oosten las als voorbeeld voor: „De grenzen gaan nog diezelfde dag dicht voor alle niet-Westerse allochtonen”. Toch is Wilders ook op dit punt vrijgesproken, in verband met het maatschappelijk debat.

Een andere uitspraak bestempelen de rechters als „grof en denigrerend”. Een uitgesproken opruiend karakter heeft „er is een strijd gaande en we moeten ons verdedigen”, aldus de rechters. Wilders zat hierbij niet tegen, maar op de grens van het toelaatbare. Maar omdat hij elders in dezelfde uitlating zegt dat hij niets tegen moslims, maar slechts tegen de islam heeft, zet hij niet aan tot haat of tot discriminatie.

De beelden die de politicus in zijn film Fitna gebruikt om zijn boodschap uit te dragen noemt de rechtbank „choquerend en verontrustend”. Hij vindt ook dat de boodschap van de film moet kunnen worden uitgedragen ondanks het feit dat sommige beelden kunnen aanzetten tot „gevoelens van haat tegen moslims”.

Als basis voor de vrijspraken gebruikte de rechtbank een uitspraak van de Hoge Raad uit 2009. Het hoogste rechtscollege heeft daarin al de richtlijn vastgesteld dat uitlatingen over een godsdienst niet strafbaar zijn.
    De uitspraak duurde slechts twintig minuten. PVV'ers op de tribune applaudiseerden na afloop.

Bron: Telegraaf.nl

Sommige mensen vinden dat dit een 'dag van de vrijheid' is. Wat is jullie mening hierover?

Hou het netjes a.u.b!!! (h)

• Guest, wil je besparen op je domeinnamen? (ad)
  • Slecht. Wilders is zeer slim, zeer slim. Hij zegt alles zo dat het net de wet ontduikt. Ik ben tegen het beleid van Wilders. Ik vind dat hij echt een groep probeert uit te lokken, benadelen, en provoceren.

Echter heb ik wel gehoord dat de aanklagers mogelijk verder gaan naar hoger niveau, het Europese gerechtshof.

• Of je er nou voor bent of niet, dat is even los.
    Wat ik raar vind is dat mensen nog verbaasd zijn over dit resultaat ook.
    Zag niemand dit aankomen ?
    Na al die vertragingen en het feit dat hij het binnen de regels houd, kan je niks tegen doen.

• Citaat van Yoichi

Of je er nou voor bent of niet, dat is even los.
    Wat ik raar vind is dat mensen nog verbaasd zijn over dit resultaat ook.
    Zag niemand dit aankomen ?
    Na al die vertragingen en het feit dat hij het binnen de regels houd, kan je niks tegen doen.

Dat het binnen de regels viel was dus onduidelijk. En ik ben van mening dat het de wet schend. Ik vind namelijk dat de rechter bijvoorbeeld niet naar de situatie had mogen kijken van dat hij een politicus is tijdens zo'n debat. De reden daartoe is dat een ander persoon dit dus niet gezegd had mogen hebben. Terwijl iedereen voor de wet gelijk hoort te zijn.

Verder zal er dus nog een beproeving komen van of hij zich wel "binnen de regels" heeft gehouden.

• Ik vind terecht dat die vrij is gesprokeb ik ben voor hem mensen mogen hun mebing zeggen dus tja als voor haat enz vrij is gesproken tja

Nieuwe reactie samengevoegd met originele reactie op 23.06.11 20:13:49:
    Je kan zeggen wat je wil maar door al die polen enz hebben wij geen werk of minder werk want de polen gaan voor weinig geld werkeb op de vrachtwagen dus

Mvg Christoffer

Bezig met me 3 sites.
    Zit meer tijd in dan ik had gedacht.
    ;):cheer:(c)(c)

• Ik vind het verhaal twee kanten hebben. Het is goed dat je je mening mag geven, ook al is het niet binnen de lijn. Maar wat die Dhr. Wilders soms doet gaat mij toch echt iets TE ver. Een moslim heeft ook gevoelens naar mijn mening en al die mensen onder één kam scheren slaat al helemaal nergens op.

En dan er bij, Dhr. Wilders zegt dat hij het over de islam heeft, nou dit slaat echt werkelijk nergens op. De islam is een geloof, net zoals Katholiek en Protestants, dus zeggen dat het geen geloof is echt niet te geloven.

Ik denk persoonlijk ook dat er binnen de kortste keren een nieuws bericht is dat Dhr. Wilders is vermoord, simpel weg omdat ie een veels te grote b*k heeft. (sorry voor de taal gebruik)

Met vriendelijke groet,

Frank sijbom.

• Nee oke daar heb je wel gelijk aan want pim fortiin is ook dood geschoten maar ja ik vind dar hij ook wel wat kan indimmen maar nederlabd doet te veel vind ik

Mvg Christoffer

Bezig met me 3 sites.
    Zit meer tijd in dan ik had gedacht.
    ;):cheer:(c)(c)

• mooi hun zeggen ook wat ze willen dus mag hij het ook dat is nou vrijheid van meningsuiting wat tegenwoordig al niet meer kan in nederland goed dat ie is vrijgesproken en we zullen nog veel van hem horen denk ik zo

• Het beleid van Wilders is niet goed georganiseerd, vooral zijn partij niet. Soms is hij het wel eens met de regering, soms niet echt een vreemde partij. Daarnaast zijn zijn opvattingen niet racistisch, het gaat erom hoe jij het opvat. Alsnog was het wel leuk geweest als hij achter de cel zat.

• Citaat van L.Groot

@BT,
    Dat heet een inschatting ;).

Hij zegt het als feit. In zo'n geval wil ik een bron. Anders moet het niet zo gezegd worden.

Is net zoiets als zeggen dat 80% van de mensen die zo denken dom zijn en geen Havo (kunnen) doen. (Ik zeg niet dat dit zo is, is een voorbeeld!)

• Citaat van zwpgangster

Super, de moslims / buitenlanders zeggen ook wat ze willen.. nou wilders ook.. En daarbij, Aanslagen, kapingen, geweldpleging? welk cultuur is het meestal? Moslims of andere buitenlanders dus gelijk heeft Wilders....

WILDERS GO ON

Allereerst, iedereen mag zeggen wat die wilt. Of het enkel binnen de wet valt is de vraag.

Overigens hebben de Nederlanders nog altijd het grootste aandeel in de criminaliteit. Verreweg het grootste aandeel. Moet je maar is opzoeken.

Het probleem met mensen zoals jij (dat kan ik wel zeggen, zal zo uitleggen waarom) is dat jullie alle mensen als slecht aftekenen van een bepaald cultuur/geloof of iets dergelijks. Terwijl het maar om een beperkt aantal gaat. Dat heet racisme. Als Wilders zei wat jij zei zou deze veroordeeld zijn. Dit omdat jij het direct op de mensen munt, en niet enkel het geloof bekritiseerd. Om die reden ben jij een racist. En dat bedoel ik met "mensen zoals jij", racisten.

Verder zeg je dat Wilders gelijk heeft. Dan vraag ik me af, waarin precies?

Participate now!

Heb je nog geen account? Registreer je nu en word deel van onze community!